Hóna alatt az elmaradhatatlan baguette, amiből kettőt is felszeletel naponta jó kövér sajtokhoz.
hirdetés
Szája csücskében méregerős Gitane, többet dohányzik, mint Nyugat-Európában bárki. Rendesen reggelizik (szarvasgombás omlettet, pecsenyezsíros kenyeret), délben bekebelez egy kis nyulat, osztrigát, este liba- vagy kacsamájat fogyaszt, aminek koleszterintartalma ájulásba kergeti a táplálkozástudósokat. Mozogni nem mozog, legfeljebb golyózik a kocsma előtt, esetleg bevásárol a piacon (hurkákat, báránylapockát), vacsora előtt leküld néhány abszintot. Szívrohamot mégse kap. Sőt! Várható élettartama tíz évvel hosszabb, mint bárkié a földrészen. Amíg százezer amerikaiból háromszázötvenet fenyeget az infarktus veszélye, addig ugyanennyi délfranciából nyolcvanat. Ez a francia paradoxon. A világ legmeghökkentőbb táplálkozási ellentmondása. Rejtélyesebb, mint Epimenidész híres paradoxona, pedig abban mindössze azt állítja egy krétai, hogy: "Minden krétai hazudik."
A közhiedelem szerint a franciák azért élnek tovább, mert rendszeresen vörösbort isznak. Raymond Pearl amerikai biológus már 1926-ban kísérletekkel igazolta a mérsékelt borfogyasztás áldásos hatását, ám okoskodása miatt kis híján börtönbe került. Borivásra buzdító tanulmányát ugyanis épp a szesztilalom idején publikálta. A harmincas évek közepén a franciák kedvelt autótérképén (Carte Taride) ott virított a szlogen: "A vízivók 59, a borivók 65 életévre számíthatnak!" Merte volna bárki betiltani az alkoholfogyasztást. Hiszen már a görög istenek is nektárt ittak (a görög szótő azt jelenti: "ami a halált legyőzi"). Hippokratész sebkezelésre és nyugtatónak, Galénosz gyógyszerek alapanyagának használta a bort. Épp csak a hatásmechanizmus nem volt világos.
Így aztán valóságos bomba robbant, amikor 1990-ben az amerikai Health magazin újságírója azt állította, hogy étkezési szokásaik, de főként a vörösborfogyasztás miatt a franciák tovább élnek, mint az amerikaiak. A figyelem a Serge Renaud-Michel de Lorgeril szerzőpáros tanulmányaira irányult, akik a Lancet brit orvosi folyóirat hasábjain már kísérletekkel igazolták, hogy a vörösbor polifenoljai képesek meggátolni a trombociták összetapadását, tehát csökkentik a vérrögök kialakulásának veszélyét, megállítják a "rossz" LDL koleszterin oxidációját, ami az érelmeszesedésért felelős, tehát csökkentik az infarktus veszélyét. Csodaszernek a rezveratrol nevű (elsősorban a szőlőhéjban felhalmozódó) vegyületet kiáltották ki. A rezveratrol lett az új elixír, ami nemcsak a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen véd, de csökkenti a gyulladások és a rák kialakulásának kockázatát is.
Roger Corder brit professzornak azonban feltűnt, hogy a borban a rezveratrol mennyisége literenként a két milligrammot sem éri el, tehát ha megfelelő hatóanyagot akarunk a szervezetbe juttatni, napi öt liter bort kell meginnunk. Kell tehát lennie másik hatóanyagnak is. És évek munkájával meg is találták a több ezer polifenol közül azt a vegyületet, ami - mai tudásunk szerint - nyugodtan nevezhető csodaszernek. Ez a procianidin. A szőlőmagban és a szőlőhéjban található. Legjobban az áztatásos eljárással nyerhető ki a szőlőből, s legnagyobb arányban a szardíniai cannonau (ez a grenache fajta szárd neve) és a délfrancia tannat szőlő tartalmazza. (A szekszárdi Heimann birtok Stílusgyakorlat nevű bora cabernet franc és tannat fajták házasításával készült.)
Procianidint persze tartalmaz az áfonya, az étcsokoládé, az alma vagy a galagonya is. Véredényeinket azonban leginkább a procianidint tartalmazó vörösborok védik meg. Nem véletlenül írta már 1862-ben William Osler kanadai orvos: "Az ember annyi idős, amilyen idősek az erei."
A közhiedelem szerint a franciák azért élnek tovább, mert rendszeresen vörösbort isznak. Raymond Pearl amerikai biológus már 1926-ban kísérletekkel igazolta a mérsékelt borfogyasztás áldásos hatását, ám okoskodása miatt kis híján börtönbe került. Borivásra buzdító tanulmányát ugyanis épp a szesztilalom idején publikálta. A harmincas évek közepén a franciák kedvelt autótérképén (Carte Taride) ott virított a szlogen: "A vízivók 59, a borivók 65 életévre számíthatnak!" Merte volna bárki betiltani az alkoholfogyasztást. Hiszen már a görög istenek is nektárt ittak (a görög szótő azt jelenti: "ami a halált legyőzi"). Hippokratész sebkezelésre és nyugtatónak, Galénosz gyógyszerek alapanyagának használta a bort. Épp csak a hatásmechanizmus nem volt világos.
Így aztán valóságos bomba robbant, amikor 1990-ben az amerikai Health magazin újságírója azt állította, hogy étkezési szokásaik, de főként a vörösborfogyasztás miatt a franciák tovább élnek, mint az amerikaiak. A figyelem a Serge Renaud-Michel de Lorgeril szerzőpáros tanulmányaira irányult, akik a Lancet brit orvosi folyóirat hasábjain már kísérletekkel igazolták, hogy a vörösbor polifenoljai képesek meggátolni a trombociták összetapadását, tehát csökkentik a vérrögök kialakulásának veszélyét, megállítják a "rossz" LDL koleszterin oxidációját, ami az érelmeszesedésért felelős, tehát csökkentik az infarktus veszélyét. Csodaszernek a rezveratrol nevű (elsősorban a szőlőhéjban felhalmozódó) vegyületet kiáltották ki. A rezveratrol lett az új elixír, ami nemcsak a szív- és érrendszeri megbetegedések ellen véd, de csökkenti a gyulladások és a rák kialakulásának kockázatát is.
Roger Corder brit professzornak azonban feltűnt, hogy a borban a rezveratrol mennyisége literenként a két milligrammot sem éri el, tehát ha megfelelő hatóanyagot akarunk a szervezetbe juttatni, napi öt liter bort kell meginnunk. Kell tehát lennie másik hatóanyagnak is. És évek munkájával meg is találták a több ezer polifenol közül azt a vegyületet, ami - mai tudásunk szerint - nyugodtan nevezhető csodaszernek. Ez a procianidin. A szőlőmagban és a szőlőhéjban található. Legjobban az áztatásos eljárással nyerhető ki a szőlőből, s legnagyobb arányban a szardíniai cannonau (ez a grenache fajta szárd neve) és a délfrancia tannat szőlő tartalmazza. (A szekszárdi Heimann birtok Stílusgyakorlat nevű bora cabernet franc és tannat fajták házasításával készült.)
Procianidint persze tartalmaz az áfonya, az étcsokoládé, az alma vagy a galagonya is. Véredényeinket azonban leginkább a procianidint tartalmazó vörösborok védik meg. Nem véletlenül írta már 1862-ben William Osler kanadai orvos: "Az ember annyi idős, amilyen idősek az erei."
- cikk értékelése /gasztronomia/francia-paradoxon-42246/
- jelenlegi érték
- szavazatok száma:
- 161
Legfrissebb a HetiVálasz.hu-n
-
Kiadták a riasztást - Jégeső, zivatar csaphat le ránk
- Időpont
- Tegnap: 20:41
-
Varga bevallotta: Elszámolta magát a kormány
- Időpont
- Tegnap: 18:40
-
A rasszista magyarokon kívül a katolikus egyházat üti a Stuttgarti Opera botrányelőadása
- Időpont
- Tegnap: 18:25
-
Cseh uniós politikus állt ki az Orbán-kormány mellett
- Időpont
- Tegnap: 14:20
-
Durván támadják Mocsait és Nagy Lászlót árvíz-ügyben - Elképesztő cikk...
- Időpont
- Tegnap: 11:44
hirdetés
hirdetés
-
A hatóság július 1-jétől indít eljárást a parlagfű-mentesítés elmulasztása miatt
- Időpont
- 06.16: 11:40
-
Hétfő déltől hőségriasztást rendeltek el
- Időpont
- Tegnap: 11:12
-
Meghalt Soros Pál üzletember
- Időpont
- 06.16: 18:30
-
A fakuló török csoda
- Időpont
- 06.16: 09:33
-
Rákos a rocklegenda
- Időpont
- 06.16: 10:38
-
Cseh uniós politikus állt ki az Orbán-kormány mellett
- Időpont
- Tegnap: 14:20
-
A rasszista magyarokon kívül a katolikus egyházat üti a Stuttgarti Opera botrányelőadása
- Időpont
- Tegnap: 18:25
-
Balatonkenesén eltört egy gázcsonk
- Időpont
- 06.16: 07:18
-
Bajnai: győzelemre esélyes együttműködési formát kell kialakítani az MSZP-vel
- Időpont
- Tegnap: 06:21
-
Cseh kormányválság - Necas bejelentette lemondását
- Időpont
- Tegnap: 06:37
-
PR40 éve az élvonalban
- Időpont
- 06.10: 09:00
Országosan 19 alközpont, 850 munkavállaló, 200 milliárd forintos árbevétel, közel 8000 mezőgazdasági partner: a KITE Zrt. ma Magyarország piacvezető mezőgazdasági cége.
-
PR40 éve az élvonalban
- Időpont
- 06.10: 09:00
Országosan 19 alközpont, 850 munkavállaló, 200 milliárd forintos árbevétel, közel 8000 mezőgazdasági partner: a KITE Zrt. ma Magyarország piacvezető mezőgazdasági cége.
-
Élőről rosszat, vagy semmit?
- Időpont
- Tegnap: 11:44
-
Cseh uniós politikus állt ki az Orbán-kormány mellett
- Időpont
- Tegnap: 14:20
-
Ha nem jut el Bayreuthba, menjen Budapestre – ajánlja a New York Times
- Időpont
- Tegnap: 10:00
-
Ismét felizzott a „nagy Horthy-vita”
- Időpont
- Tegnap: 10:23
-
Hétfő déltől hőségriasztást rendeltek el
- Időpont
- Tegnap: 11:12
-
A rasszista magyarokon kívül a katolikus egyházat üti a Stuttgarti Opera botrányelőadása
- Időpont
- Tegnap: 18:25
-
Hőségriadó
- Időpont
- Tegnap: 20:41
-
Embertelen körülmények között tartották fogva Szíriában a magyarokat
- Időpont
- Tegnap: 15:12
-
Megtalálták a Tárnokról eltűnt fiút
- Időpont
- Tegnap: 08:55
-
A MÁV lett a bedőlt devizahitelesek házmestere
- Időpont
- Tegnap: 08:30
-
PR40 éve az élvonalban
- Időpont
- 06.10: 09:00
Országosan 19 alközpont, 850 munkavállaló, 200 milliárd forintos árbevétel, közel 8000 mezőgazdasági partner: a KITE Zrt. ma Magyarország piacvezető mezőgazdasági cége.
HETILAP
Megosztott cikkek
E-mailen megosztott cikkek
- Ismét felizzott a „nagy Horthy-vita”
- A hatóság július 1-jétől indít eljárást a parlagfű-mentesítés elmulasztása miatt
Facebookon megosztott cikkek
Twitteren megosztott cikkek
- Baleset miatt lezárták a 7-es főutat Martonvásár közelében
- Cseh uniós politikus állt ki az Orbán-kormány mellett

