Magyarországon nincs két elit, így nem lehet arról beszélni, hogy az egyik leváltja a másikat - mondja L. Simon László író, szerkesztő. A Fidesz országgyűlési képviselőjelöltje szerint az viszont elvárható, hogy a sajtóban ne csak baloldali alkotók kapjanak nyilvánosságot.
- Bár a párt Minőség a kultúrában című füzete szerint a Fidesz stratégiai ágazatnak tekinti a kultúrát, konkrétumok nem nagyon szerepelnek benne. Van kiforrott konzervatív kultúrpolitika?
- A Minőség a kultúrában elvi alapvetés arról, hogy egy konzervatív erőnek mit kell képviselnie a XXI. században ahhoz, hogy változatos kulturális élet alakulhasson ki az országban. Olyan, ahol az alkotáshoz szükséges feltételek megteremtése mellett minél többen részesülhetnek a kulturális javakból is. Miután a tárca 2006-ban elveszítette önállóságát, láthattuk, mivel jár, ha a stratégiai ágazati szerep visszaszorul.
- A Fidesz sem tervez önálló kulturális tárcát.
- Nem, de új minisztériumi rendszerben gondolkodunk. Stratégiailag is más, ha egy csúcstárcán belül erős kulturális államtitkárság jön létre, vagy ha a kultúrát kényszerűségből vonják össze az oktatással, elsősorban azért, hogy a tárca neve ne lehessen Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma.
- Egy csúcsminisztérium részeként lehet érdekeket érvényesíteni, vagy a jut is, marad is elve győz?
- Muzeológusok, régészek, írók, képzőművészek, zenészek, népművelők és mások is tartanak attól, hogy tovább gyengül a kultúra egyébként sem erős érdekérvényesítő képessége. Ám ha a kulturális államtitkár céltudatos ember, aki elfogadott a kulturális életben és jártas a közigazgatásban is, akkor sokat el lehet érni. A Fidesz kultúrpolitikájának legfőbb eleme, hogy minőségalapú. De a minőséget mindig az adott helyen kell értelmezni: egy ezer lélekszám alatti település művelődési helyzete ugyanolyan fontos, mint hogy mi lesz a budapesti színházakkal.
- Ki dönti el, mi a minőség?
- Két oldalról lehet közelíteni, a szakma és a közönség oldaláról. A kettő nem feltétlenül fedi egymást, de van egy katalizátor is a rendszerben: a média. A jövő kultúrpolitikájának olyan sajtóviszonyokat kell teremtenie, hogy csökkenjen az esztétikai distancia az alkotók és befogadók között.
- A Nagyításban nemrég megjelent Orbán Viktor tavalyi kötcsei előadása a kultúra szerepéről. Heller Ágnes szerint a Fidesz elnöke "azt adta elő, hogy a kultúrát elhódítják az úgynevezett ballibtől, amely az ő értelmezésében eddig uralta ezt a területet, és a Fidesz a saját embereit ülteti mindenüvé".
- Orbán hosszan idézte Bibó Istvánt, ami alapján világos, hogy az országban nincs két elit, így az sem lehet, hogy az egyik leváltja a másikat. Az viszont elvárható, hogy ne csak a baloldali alkotók kapjanak nyilvánosságot.

- A jobboldalnak is vannak tévéi, rádiói, újságjai.
- A kultúra törésvonalai nem mindig azonosak a média és a politika törésvonalaival. Miért van az, hogy Závada Pál az elmúlt öt évben minden díjat bekasszírozott, a jobboldalhoz kötődő Temesi Ferenc pedig nem? Azt azért mégsem lehet mondani, hogy Temesi egy bugris, aki nem tud három értelmes mondatot leírni. Sőt, még a posztmodern paradigmában is figyelemre méltóbb az életműve, mint Závada könnyedebb prózája. De nézzük meg, kik nem kaptak például Munkácsydíjat. Nem az a kérdés tehát, hogy az egyik vagy másik oldalon van-e sajtó, hanem hogy milyen annak a hatásmechanizmusa. Én sem azért lettem ismert, mert mindenki a verseimet olvasgatja, hanem mert a Magyar Írószövetség titkáraként számos közéleti megnyilvánulásom volt.
- Heller szerint a kultúrpolitika távol áll a demokráciától, mert egy párt hatalmi helyzetben államilag preferál irányzatokat.
- Ez játék a szavakkal, miként az is, hogy Hiller István kulturális politikát emlegetett kultúrpolitika helyett, miközben az elmúlt nyolc évben a kultúra irányítása kőkeményen értékrendi szempontok alapján történt. Ez akkor nem zavarta Heller Ágnest. Mert például mi alapján nevezték ki a külföldi kulturális intézetek vagy a nemzeti közintézmények egy részének igazgatóit, ha nem valamiféle értékrend szerint?
- És ha az eddig elhanyagolt - vagy magukat annak érző - jobboldali művészek jönnek, hogy tessék helyzetbe hozni őket?
- Bizonyos esetekben ezt kell tenni. Hiller István azt mondta, amikor számon kérték, hogy miért nevezett ki intézményigazgatókat az utolsó pillanatban, hogy miniszterként élt a jogával, vállalja a felelősséget, ezt ne vitassa el senki. Az új miniszternek is lesznek jogai, döntéseiért ő is vállalni fogja a felelősséget. Ha úgy gondolja, hogy a Nemzeti Színháznak nem olyan irányításra van szüksége, mint a mostani, akkor miért ne nevezhetne ki mást az élére, ha a jelenlegi igazgatónak lejár a mandátuma? Sok kiváló művész van, aki nem ért egyet az elmúlt nyolc év kormányzásával. De ha valaki jó művész, és az új kormány alatt szerephez jut, akkor ez megkérdőjelezi a teljesítményét? És ha már itt tartunk: mi lett volna, ha Sas Józsefet nem kaszálják el adócsalás miatt, és most Kossuth-díjas lenne? Akkor Heller Ágnes azt mondaná: Sas József valóban nagyobb művész, mint mondjuk Blaskó Péter?
- Neki is akartak adni.
- Persze, ugyanakkor a Lear királyt az ő főszereplésével levették a Nemzeti műsoráról, csak hogy rá egy évre újra bemutathassák más szereposztással.
- Blaskó kaphat Kossuth-díjat?
- Ha a szakma fölterjeszti, és a bizottság úgy dönt, akkor remélem, igen. Már rég meg kellett volna kapnia.
- Hírlik: a Fidesz új múzeumi negyedet építene a Nyugati pályaudvar mellett. Kell oda ilyen negyed?
- Vagyunk jó páran, akik több mint tíz éve mondjuk, hogy szükség van rá. A Nyugati pályaudvar melletti terület minden szempontból kitűnő, össze lehetne kötni a Városligettel, és így egyedülálló kulturális központ születhetne.
- És 15 év alatt épülhetne fel. Hol lehet a kultúrában gyorsan, látványos eredményeket elérni?
- Tarlós István azért említ 15 évet a múzeumi negyed kapcsán, mert reálisan gondolkodik a főváros gazdasági helyzetéről. A városnak és a cégeinek együtt több mint 260 milliárd forint az adóssága, ami sokkal több, mint a megyei önkormányzatok adóssága együttvéve. Erős kormányzati akarattal viszont már egy ciklus alatt el lehet jutni odáig, hogy nem csak alapköveket teszünk le. De azonnali feladat például a Kulturális Örökségvédelmi Szolgálat helyzetének és a régészeti feltárások ügyének kezelése, a megyei múzeumok rehabilitációja, a közművelődés területén a fenntartói szerkezet újragondolása. Korrigálni kell a Márai-programot, hogy az valóban a minőségi könyvkiadást segítse, és a vidéki közösségi házak helyzetén is rövid idő alatt lehetne javítani.
- Abban egyetértés van, hogy leginkább a zeneművészet képes képviselni kultúránkat külföldön, de például Szőcs Géza szerint a film is húzóágazat lehetne.
- Nem hiszem. Stúdiók épültek, beruházások valósultak meg, de Magyarországon ez az iparág nem termelte ki azokat a fiatal rendezőket, akik olyan filmeket tudnának készíteni, amelyek fontosak lehetnek a nagyvilágban is. És ez nem forráshiány kérdése, mert a Magyar Mozgókép Közalapítvány most is nagyon sok pénzzel gazdálkodik.
- Szervezője a Tarlós-féle szalonnak, ahová havonta meghívják a kulturális területek fővárosi képviselőit, pártállástól függetlenül. Közeledhetnek az álláspontok?
- Nehezen, amíg a balliberális oldal nem ismeri el, hogy az elmúlt nyolc év gazdaságilag tönkretette az országot. Ki kellene végre mondani, hogy ennek ők is kárvallottjai, az ő alkotómunkájukat is korlátozta. Túl kellene lépniük az Orbán-fóbiájukon. Mi mindenesetre értük is dolgozni fogunk, ők is fontosak számunkra.
- cikk értékelése /itthon/igy-fog-kormanyozni-a-fidesz-ujabb-reszletek-derultek-ki-27850/
- jelenlegi érték
- szavazatok száma:
- 55
Kapcsolódó cimkék
Kapcsolódó hozzászólások
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!-
- #75
- elsoistvan
- 2010.05.27. - 10:15
valaki árulja már el ennek a két rendkívül felkészült embernek ( interjú készítője + alanya), hogy Blaskó Péter megkapta(!) a Kossuth díjat, de ő azt egy nagyjelenetnek tekintette és lejátszotta, + levél.
Na most ez azért elég emlékezetes dolog volt ahhoz, hogy elgondolkozzam azon, hogy mennyire vannak ezek az emberek otthon abban - kultúra - amiről beszélnek. -
- #73
- syphax
- 2010.03.16. - 11:46
Előzmény:
#72 syphax
Hasonló a helyzet, ha "meisseni" a porcelántányér?
syphax -
- #72
- syphax
- 2010.03.16. - 11:45
Előzmény:
#71 Obulus
De csak lassan, mer' összetörik, oszt' akkó kárba vész a drága ebéd!
syphax -
- #71
- Obulus
- 2010.03.16. - 10:37
Előzmény:
#70 syphax
Sajnos sok mindenről gondolja azt, hogy tudja, pedig.....
"Ha Önnek föltálalnának--példának okáért-- egy gyönyörű Herendi Porcelántányérban ebédre vagy vacsorára egy "szép NAGY adag" bűzölgő és "gusztusos" emberszart"
Én nem csak az emberszartól fordulnék ki a konyhából, hanem a herendi porcelántányértól is. -
- #70
- syphax
- 2010.03.16. - 09:09
Előzmény:
#69 Obulus
"Attól, hogy syphaxnak nem tetszik, attól még Karl-Heinz Stockhausen zseniális zeneszerző."
Lehet.de nekem nem kell! Egy példabeszédben próbálom megvilágitani, hogy ez mivel analóg.
Ha Önnek föltálalnának--példának okáért-- egy gyönyörű Herendi Porcelántányérban ebédre vagy vacsorára egy "szép NAGY adag" bűzölgő és "gusztusos" emberszart--nyilván undorodva rohanna ki a mosdóba hányni. És "ezekután" erre én azt mondanám: "Milyen konzervatív ennek az "Obulusnak" a gasztronómiai izlése"! Pedig nem lenne "konzervativ" csak NORMÁLIS..., mert útálná azt, ami természetes módon útálatos!
Én mindenesetre LIBERÁLISNAK ÉRTÉKELEM--a túlzottan és extravagánsan "működö" zeneműveket--ehhez jogom van! Hogy a politikai liberalizmushoz esetleg ennek nincs köze, az lehet--mert pl. Krysztof Penderecki-ről is tudom, hogy buzgó és mélyen katolikus. De az ú.n. "kortárs zeneszerzők" gondolkodásmódjának tartalma többségükben, az egy Orbán György-öt leszámitva, politikailag liberálisnak értelmezhető--ez biztos, ezt tudom.
syphax -
- #69
- Obulus
- 2010.03.15. - 23:01
Előzmény:
#68 syphax
Ismétlem, semmi köze a liberalizmushoz a kortárs zenei művek megértésének, befogadásának.
Ez a tetszik nem tetszik kategória. Aki beül a hangversenyterembe tudnia kell mire számíthat.
Egy bonyolult struktúráltságú darab hangefektusai, az alkotói szabadság körébe tartozik és nem a liberalizmuséba. John Cage olyan zongoradarabot adott elő, ahol egy hangot sem ütött le.
Nem tudom, hogy Cage liberális volt-e, de azt tudom, hogy korának jelentős zeneszerzője.
Csak a művészet az, ahol az ember szabadon bármit megtehet.
Kedves syphax, ha Stockhausentől frászt kap, nem kell hallgatni. Ennyire egyszerű.
Attól, hogy syphaxnak nem tetszik, attól még Karl-Heinz Stockhausen zseniális zeneszerző. -
- #68
- syphax
- 2010.03.15. - 22:27
Előzmény:
#67 Obulus
Nem gondolnám, hogy zenei izlésem "konzervatív" lenne. Hiszen pl. Olivier Messiaen vagy vagy akár Benjamin Britten vagy Lubos Janácek netán Arnold Schőnberg vagy Alban Berg műveinek hallgatása, ha nem is műélvezete de ismerete része az életemnek.Ez nem igazán "tipikus" még rendszeres koncertlátogató-hallgató polgártársaimnál sem, akik teszem azt "megrekednek" Bartóknál,Sztravinszkijnál, vagy Rachmaninov-nál.Attól, hogy Stockhausen-re frászt kapok, még nem vagyok "konzervativ" zenei izlésű legföljebb nem mindenkit hallgatok kedvtelve CSAK AZÉRT, mert ő az extrém és extravagáns, és óracsörgéstől emberi szellentésig mindenféle hangeffektus van benne.Ez szerintem igenis nevezhető extrém módon "liberálisnak" amennyiben valamilyen kórosan érrtelmezett szabedelvűség a zeneszerző számára mindenféle hangeffektus használatát indokolja vagy vélelmezi az indokoltságot. Hiszen már a kromatika és az "atonális" zeneszerzési technika is egy hülyén értelmezett "szabadság eszmény" jegyében bontotta föl a dúr-moll TONALIÁST!
Persze kortárs művek ezek, de ezzel nem mondunk semmit! Egzaltált libsi marhaságok, tingli-tangli böfögések-visítások-berregések és fingások! Úgyhogy lóf...t konzervativ az én zenei izlésem; egy nagybüdös fűszeres lóf....t--T.Obulusszusz!
syphax -
- #67
- Obulus
- 2010.03.15. - 18:13
Előzmény:
#65 syphax
Nincs liberális művészeti produktum, csak konzervatív nézőpont van, amilyen az Öné.
Stockhausen vagy Penderecki darabjait nagyon szeretem. De Eötvös Péter vagy Sári László műveit szintén. Mozart, Beethoven, és más klasszikusok mellett 1972, 1973 óta hallgatom öket.
Ezek nem liberális, hanem kortárs művek. Megfelelő műveltség kell a befogadásukhoz. -
- #66
- cigányember
- 2010.03.15. - 17:39
Előzmény:
#62 liverpool
Igazad van,de a tehetségtelen idióta hazaáruló és uszító hivatásos rettegő mocskok,ha nyalják a maszop és a szadesz büdös seggét,akkor teleaggatják rögtön elismerésekkel! -
- #65
- syphax
- 2010.03.15. - 17:34
Előzmény:
#63 Obulus
Az, hogy az ú.n. "lberális művészeti produktum" abberrrált,de legalábbis egzaltált, ezt leginkább az ú.n. hibetrmodern KOMOLYZENÉBEN érhetjük tetten, fedezhetjük föl. Nekem ne mondja senki és Ön sem T.Obulus. hogy az olyasfajta HANG-KAKOFÓNIA, mint ami pl. Karl-Heinz Stockhausen vagy akár Krysztof Penderecki vagy Szöllősi András, netán Durkó Zsolt a lengyel Szimanowski műalkotásit jellemzi, az valamiféle hallatlan nagy primér békességet és lélekharmóniárt sugall, idéz elő.
Természetesen semmiféle "pálcát nerm török" ezeknek a "liberális szellemiségű" zenei alkotóművészeknek a munkássága föltött.De azt igenis álltom, hogy műveik "műélvezetéhez" egyfajta feldúlt-egzaltált lelkiállapot, az átlagostól mindenképpen "túlérzékenyebb" majdhogynem beteges extravagancia igenis szükségeltetik.
syphax -
- #64
- cigányember
- 2010.03.15. - 17:33
Előzmény:
#52 julcsi_bp
Mit keresel itt szdsz-es lelkületű és maszopos seggnyaló létedre?A te helyed a "hetek"-ben van!A marxizmus-szenilizmus gyostalpalódnál az óvoda is magasabb fokozat!Ezelőtt 22 évvel még párttitkár voltál,vagy a csicskása!Ne játszd meg a bazári majmot.Miért nem repatriálsz izraelbe? -
- #63
- Obulus
- 2010.03.15. - 17:01
Előzmény:
#62 liverpool
"A művészetben nincs bal- jobb, hanem jó vagy rossz. A művészet egyetemes. "
Ezzel tökéletesen egyetértek.
Viszont, voltak olyan korok, korszakok, amikor a fertelmes nacionalista ideológia mentén dekadensnek, és elpusztíthatónak ítéltek komoly művészi értéket képviselő alkotásokat. A kortárs művészet megítélésének kérdése nem egyszerű. Olyan ismeretek kellenek hozzá, amivel sajnos kevesen rendelkeznek. Az, hogy ki a hülyébb, azt nem egyformán ítéljük meg. -
- #62
- liverpool
- 2010.03.15. - 13:31
Annyi marhaságot olvasok itt. A művészetben nincs bal- jobb, hanem jó vagy rossz. A művészet egyetemes. Obulus azt mondja, hogy minél jobboldalibb valaki, annál rosszabb az izlése. Szerintem meg minél liberálisabb az ember, annál hülyébb. Az aberráltságról nem is szólva. -
- #61
- Obulus
- 2010.03.15. - 00:46
Előzmény:
#57 julcsi_bp
Igaza van és elnézést kérek, hogy nem voltam elég pontos. Az alábbi megjegyzésem nem a jobb és baloldali populációra vonatkozott, hanem annak az értelmiséginek nevezett rétegére. -
- #60
- cirkula
- 2010.03.14. - 22:55
Klassz! Főleg, hogy a filmhez is ért.Fiatal rendezők remélem Ti is olvassátok!!!!!!!!!! -
- #59
- imperative
- 2010.03.14. - 22:47
Előzmény:
#45 Obulus
Göncz besúgot nem én "patkányoztam" le, hanem a cellatársai ...
Jancsó egy hivatásos bolsevik hazug "rendező" ...
Ha pedig Eszterházy tetszik neked, az Igy gondozd a magyarodat cimű csatornatöltelék
akármijével, akkor szégyeld magad !!! -
- #58
- imperative
- 2010.03.14. - 22:38
Előzmény:
#53 10905
Pedig az már fel is térdelt neki!!!
Obulusnak??? Én is bármikor megtenném!! -
- #57
- julcsi_bp
- 2010.03.14. - 22:36
Előzmény:
#48 Obulus
Ez is persze sommás kijelentés, mert a baloldalon is sokan operettrajongók vagy mikroszkópszínpad bérlettel bírnak. De általában igaza van...
Legfrissebb a HetiVálasz.hu-n
-
Ki lehet a magyar újságíró, akinek mindenről a szex jut eszébe?
- Időpont
- Ma: 15:58
-
Folytatódik az ügy? Kizárással fenyegették meg Schmitt Pált...
- Időpont
- Ma: 14:25
-
Súlyos dologgal vádolták meg Navracsicsot - íme a válasz
- Időpont
- Ma: 13:44
-
Kínos ügyek: Ez lesz Gyurcsány sorsa is?
- Időpont
- Ma: 11:10
-
Kétségbe vonták a Fidesz konzervativizmusát
- Időpont
- Ma: 10:48
-
Szép, kora nyárias idő lesz ma
- Időpont
- Tegnap: 05:12
-
Nehéz napok várnak a NATO-ra
- Időpont
- Ma: 08:48
-
Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
- Időpont
- Tegnap: 20:32
-
A haza több, mint a profitszerzés színhelye
- Időpont
- Tegnap: 11:20
-
Négy településen tartanak időközi önkormányzati választást a hétvégén
- Időpont
- 05.19: 13:28
-
Játékban a magyar kártya
- Időpont
- Tegnap: 14:35
-
Holnap néhol felhőszakadás
- Időpont
- Ma: 04:40
-
A Ponta-kormány „szolidaritási” adót akar kivetni a magas közalkalmazotti bérekre és nyugdíjakra
- Időpont
- 05.19: 09:37
-
Félidőben a kormány - Cséfalvay: küzdelmes két év volt
- Időpont
- Tegnap: 09:00
-
Az adósság növelése már nem járható út
- Időpont
- Tegnap: 19:21
-
Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
- Időpont
- Tegnap: 20:32
-
Nehéz napok várnak a NATO-ra
- Időpont
- Ma: 08:48
-
Európai tetthelyek
- Időpont
- Ma: 11:10
-
Holnap néhol felhőszakadás
- Időpont
- Ma: 04:40
-
Vasárnap konfirmált Hagyó Miklós
- Időpont
- Tegnap: 18:55
-
Schmitt Pál plágiumügye is napirendi pont lesz a NOB ülésén
- Időpont
- Ma: 14:25
-
Kétségbe vonták a Fidesz konzervativizmusát
- Időpont
- Ma: 10:48
-
Nem mindig kritizálhat őszintén a Csillag Születik zsűrije?
- Időpont
- Ma: 11:44
-
Az adósság növelése már nem járható út
- Időpont
- Tegnap: 19:21
-
Tadic pártja fölényesen győzött
- Időpont
- Ma: 06:41
HETILAP
Megosztott cikkek
E-mailen megosztott cikkek
Facebookon megosztott cikkek
Twitteren megosztott cikkek
- Vörös festékkel öntötték le Tormay Cécile józsefvárosi emléktábláját
- Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
