Korhatár és kész - így foglalható össze a Széll Kálmán-terv nyugdíjakra vonatkozó része. Miközben a közvélemény a 30-as, 40-es éveikben obsitot kapó tűzoltókról vitázik, a változások mindenkit érintenek: januártól indul a korhatáremelés, és ezzel együtt eltűnnek a kedvezmények. Még a szocialisták határoztak így, s a döntést a jelenlegi kormány is betartatja.
hirdetés
Húsz fekvőtámasz fél perc alatt. Képes-e egy 40 esztendős tűzoltó teljesíteni az előírást, s ha nem, akkor ahelyett, hogy nyugdíjas lehetne, munkanélküli válik belőle? Ez a kérdés foglalkoztatja a lánglovagokat, mióta kiderült, a kormány az év végéig javaslatot tesz a korhatár alóli kivételek megszüntetésére. Egyedül a 40 év jogosultsági idővel rendelkező nők kedvezménye nincs veszélyben, közülük a legszerencsésebbek 54 éves korukban befejezhetik aktív éveiket.
Évente fél év korhatáremelés
Mielőtt kitérnénk a magyar "ifjú nyugdíjas" rekordot 32 esztendősen 222 ezer forintos ellátással tartó egykori fegyveresre, vagy arra, hogy a rendőrség átlagéletkora a nyugdíjazások miatt 33 évre zuhant, álljunk meg egy szóra a januártól várható változásoknál. Azok ugyanis nemcsak fegyvereseket és életmentőket, hanem mindenkit érintenek.
A mostani vita elfedi a tényt: 2012 januárjától a Széll Kálmán-tervtől függetlenül minden idők legszigorúbb szabályrendszere lép hatályba. A még a szocialista kormányok által megszavazott változtatás értelmében januártól 62,5 évre nő az általános korhatár, amely ezt követően évente fél esztendővel emelkedik. A végállomás 65 esztendő lesz, ami először az 1957-ben születettekre vonatkozik.
Fel lehet persze háborodni az ősz hajszálaik megjelenése előtt obsitot kapó egyenruhások korai nyugdíján, csakhogy a magyar népesség 94 százaléka ugyanazt teszi, amit ők: kihasználja a korábbi nyugdíjba vonulás lehetőségét, és jóval 62 éves kora előtt kéri járadéka megállapítását. Pontosabban kérte, mert ugyan a hosszú szolgálati idővel rendelkezők eddig évekkel előbbre tudták hozni a nyugdíjkérelem beadását, ennek most vége. A mostani lépés azért lesz különösen szigorú, mert az emeléssel együtt megszűnik a hosszú szolgálati idővel rendelkezők korhatárkedvezménye. A nők mellett az utolsó szerencsések az 1951-ben született férfiak lesznek, ha van 40 éves szolgálati idejük. Ez a szigorítás jóval nagyobb megtakarítást hoz majd a költségvetésnek, mint az összes többi ügy, emellett emeli az állástalanok számát is, éppen a legnehezebben munkát találó korosztályokban.
Visszatérve a kedvezmények keszekusza világához: magyar abszurd, hogy miközben országszerte komoly következményekkel jár a rendőrhiány, a 37 ezer egyenruhás közül mindössze nyolc töltötte be a 60. életévét. Az nem kérdés, hogy ennél jóval több jogász és más, irodában dolgozó van állományban, csakhogy ők ugyanúgy megkapják a kedvezményeket, mint a mínusz tíz fokban a pályaudvarok körül strázsáló társaik. Érthető például, ha egy kommandós 55. életéve körül már nem alkalmas arra, hogy a tetőről kötélhágcsón leereszkedve vetődjön be egy bűnözőkkel teli ház ablakán, ám az már nehezebben, miért ne láthatna el egy fiatalabb rendőrrel párban utcai szolgálatot.
Derrick mint őrző-védő
A magyar rendőrségnél persze sem a Derrick, sem Martin Scorsese Tégla, de még David Fincher a Hetedik című filmje sem készülhetne el, az élethű forgatókönyv szerint ugyanis az idősebb nyomozó már évtizedek óta nyugállományúként éjjeliőrként dolgozna, és a tapasztaltabb zsaru lenne annyi idős, mint ott a zöldfülű.
A rendszer torzulásait jelzi, hogy sok rendőr, katona és tűzoltó azért megy 30-40 éves korában nyugállományba, mert a keresete jóval alacsonyabb, mint a nyugdíja. Ráadásul e mellé még évente a minimálbér 18-szorosát kitevő jövedelemig dolgozhat is. Közhely, hogy sokan csak egyenruhát cserélnek, és őrző-védő cégeknél helyezkednek el - élő cáfolataként a "40 éves rendőr már semmire sem használható" elvnek, amelyre a korai nyugdíjazást alapozták.
Nyugdíj parancsra
S miközben a rendőri vezetők évtizedek óta létszámhiányra panaszkodnak, a hiányt ők maguk állítják elő. Tévedés ugyanis azt gondolni, hogy az egyenruhásoknak automatikusan jár a korai nyugdíj. Senki sem kérelmezheti maga ilyen korán aktív éveinek befejezését; ha parancsnoka nem küldi nyugdíjba, és nincs egészségügyi oka a leszerelésének, tovább kell dolgoznia. Mindebből az is következik: ha most a kormány célul tűzte ki az ilyen kedvezmények felülvizsgálatát, akkor egyszerű eszköz van a kezében, amellyel megelőzheti a 2006-2008-ashoz hasonló tömeges nyugállományba vonulást. (A szocialista kormányok által tervbe vett szigorítás hallatán akkor ezerszámra vonultak nyugállományba a kedvezményre jogosultak, persze nem csak a fegyveresek. A 13 ezer korengedményes nyugdíjas közül közel 11 ezer 2007 és 2009 között került a nyugdíjbiztosító ellátottjai közé.)
Az egyenruhásoknál ezt viszonylag egyszerű kiszűrni. "Eddig arra adtak utasítást a parancsnokok, hogy beosztottjaik menjenek nyugdíjba. Most arra kapnak parancsot, hogy ennek vége" - vázolta a változásokat tűzközelből figyelő informátorunk. A rendőrök, tűzoltók között óriási az elkeseredettség, mivel a többnyire rosszul fizetett, kemény körülmények között dolgozók számára a pálya egyik legfőbb vonzereje az volt, hogy korán el lehetett hagyni - igen komoly summával. A leszerelési rituáléhoz hozzátartozott, hogy a vezetők az utolsó évben - melynek alapján a szolgálati nyugdíjat megállapítják - nagyvonalú jutalmakkal tornászták fel beosztottjaik leendő ellátásának összegét. Így jött létre az a képtelen helyzet, hogy az életfogytig és havonta járó "obsit" akár 50-80 ezer forinttal is meghaladhatja a havi bért. "Ha a fizetésem lenne ekkora, dehogy akarnék nyugdíjba menni" - kommentálta a helyzetet a langlovagok.hu egyik tűzoltó hozzászólója.
Ugyanakkor érthető, hogy az érintettek félnek: idősebb korukban azért kell majd távozniuk az állománytól, mert nem képesek megfelelni az alkalmassági vizsgán. A 40-49 éves tűzoltóknak például a kiváló teljesítéshez 30 másodperc alatt 20 fekvőtámaszt, 35 felülést kell végrehajtani, és egy 60 kilogrammos súlyt 16-szor kinyomni.

Más szabály posztosoknak?
Itt tehát komoly változások várhatók. A spanyolviaszt azonban nem kell feltalálni, hiszen több nyugat-európai ország sikerrel különbözteti meg a posztos rendőrt, a kivonuló tűzoltót az irodában dolgozótól, és a kedvezményeket csak a terepen szolgálatot teljesítőknek biztosítja. A másik lehetséges módszer, hogy nem engedik nyugdíjba vonulni 40 évesen a tűzoltókat, de garantálják nekik, hogy idős korukban megkapják azt a nyugellátást, amelyre most jogot szereztek. Megoldási mód lehet a garantált életpálya is: az állam az aktív tűzoltóság vagy rendőri munka végén más foglalkoztatási lehetőséget kínál, például úgy szervezi meg a szolgálatoknál a belső, irodai munkákat, hogy nagy részüket tapasztalt kollégáival végezteti el.
Emellett az őrző-védő feladatokra az állami cégeknél nem külső cégektől vásárolnak szolgáltatást, hanem tetőmászásra már nem alkalmas tűzoltókat, utcai üldözéseken hamar kifulladó korosabb rendőröket alkalmaznak. Mivel e munkakörökben a bérek esetleg alacsonyabbak, mint akár a nyugdíj, akár a tűzoltói, rendőri fizetés lenne, a különbözetet kifizetik a munkavállalónak. A legvalószínűbb forgatókönyv azonban, hogy a fegyveresek nyomásgyakorlásba kezdenek a kormány tervei ellen, és sikerül ésszerű kompromisszumot kötniük. Vagyis a rendszer szigorodik, de a kedvezményeket nem törlik el teljesen, már csak azért sem, mert a Pintér Sándor belügyminiszterrel folytatott egyeztetéseken jó érvnek tűnik, hogy a korengedmény - ha nem is ilyen irracionális formában - másutt is létezik.
Lőrinc barát nyugdíjszelvénye
Más a helyzet a művészektől a polgármesterekig boldog-boldogtalannak járó korhatárbónusszal: ezek jelentős részét eltörlik majd. Semmi sem indokolja például, hogy egy buszsofőr előbb mehessen nyugdíjba, mint egy teherautó vezetője, hiszen mindkettő gerincét ugyanolyan hatások érik. De még a röntgenorvosok is szigorításra számíthatnak, hiszen amikor a kedvezmények szintjét megállapították, más sugárdózis érte őket, mint mostanság, ráadásul ma már nem biztos, hogy egy radiológus hagyományos eszközökkel dolgozik.
Érthető például, ha egy balett-táncosnak fiatalon fel kell hagynia a hivatásával, ám az nem logikus, miért kap ő nyugdíjat, és miért nem jár ugyanez a szertornásznak, aki még korábban fejezi be pályafutását. S miért kellene egy színésznek akár 40 évesen, vagy ha gyermekként is játszott, még az előtt visszavonulni, legalábbis papíron? A Rómeó és Júliában nemcsak Rómeó és Júlia szerepét lehet eljátszani. Ott a Dadáé és Lőrinc baráté is - gondolhatnánk. Mészáros József, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vezetője lapunknak megerősíti, hogy a kormány valamennyi indokolatlan kivételt meg kívánja szüntetni.
Mindettől persze aligha várható óriási megtakarítás. Igaz ugyan, hogy az 1,8 millió korhatárt betöltött mellett 280 ezer 62 évnél ifjabb nyugdíjas kap ma öregségi ellátást (évente 390 milliárd forint értékben), ám az ő megszerzett jogukat nem érinthetik a változások. Szakértők tízezerre teszik azon egyen ruhások és egyéb kedvezményezettek számát, akikre a szigorítások akár már jövőre hatással lehetnek. Ezzel az első évben legfeljebb néhány milliárd forintot lehet megspórolni, főként azért, mert az érintettektől alkotmányos okokból sem lehet minden engedményt egyetlen tollvonással, felkészülési idő nélkül megvonni.
A magyarhoz hasonló nagyvonalú nyugdíjrendszerek másutt is vannak a világban. Spanyolországban például 20 év után minden bányász magas ellátással nyugállományba vonulhat, ám egy feltétellel: soha többet egyetlen napot sem dolgozhat, mert akkor azonnal elveszíti a juttatást. Lapunk úgy értesült, hogy ha nem is ilyen szigorra, de valami hasonlóra a magyar kormány is készül, s a szolgálati nyugdíjak mellett megtiltanák a munkavégzést.

NÉGY OK, AMIÉRT A FEGYVERESEKNEK MEGÉRI KORÁN NYUGDÍJBA MENNI
1. Míg az átlagember nyugdíjba vonulási ideje korhatárhoz kötött, addig náluk 25 év szolgálati időt írnak elő.
2. Az éveket is másként számolják. Ha egy orvos havi hat ügyeletet vállal, 30 nap alatt akkor is csak egy hónapnyi szolgálati időt tud szerezni. A fegyvereseknél, tűzoltóknál ez másként van: egy Afganisztánban töltött esztendővel akár 2,7 szolgálati évet is el lehet könyveltetni.
3. A magas összeg a nyugdíjszámítás eltérő módjából következik. Amíg az átlagemberek számára az 1988 óta megszerzett jövedelem és a szolgálati idő szorzatából áll elő a nyugdíj induló összege, addig ebben a csoportban csak az utolsó év jövedelmét veszik figyelembe. Ennek tudatában az állami munkáltatók jelentős jutalmakat és béremelést szoktak adni. Így fordulhat elő, hogy a tűzoltók, katonák, rendőrök normál bére jóval alacsonyabb, mint amennyit nyugdíjként kapnak.
4. Jelentős különbség az is, hogy az átlagember nyugdíjalapjába nem számítják bele a nyugdíjjárulékot magát, a szolgálatiba viszont igen. Ez újabb nyolcszázaléknyi előny.
Évente fél év korhatáremelés
Mielőtt kitérnénk a magyar "ifjú nyugdíjas" rekordot 32 esztendősen 222 ezer forintos ellátással tartó egykori fegyveresre, vagy arra, hogy a rendőrség átlagéletkora a nyugdíjazások miatt 33 évre zuhant, álljunk meg egy szóra a januártól várható változásoknál. Azok ugyanis nemcsak fegyvereseket és életmentőket, hanem mindenkit érintenek.
A mostani vita elfedi a tényt: 2012 januárjától a Széll Kálmán-tervtől függetlenül minden idők legszigorúbb szabályrendszere lép hatályba. A még a szocialista kormányok által megszavazott változtatás értelmében januártól 62,5 évre nő az általános korhatár, amely ezt követően évente fél esztendővel emelkedik. A végállomás 65 esztendő lesz, ami először az 1957-ben születettekre vonatkozik.
Fel lehet persze háborodni az ősz hajszálaik megjelenése előtt obsitot kapó egyenruhások korai nyugdíján, csakhogy a magyar népesség 94 százaléka ugyanazt teszi, amit ők: kihasználja a korábbi nyugdíjba vonulás lehetőségét, és jóval 62 éves kora előtt kéri járadéka megállapítását. Pontosabban kérte, mert ugyan a hosszú szolgálati idővel rendelkezők eddig évekkel előbbre tudták hozni a nyugdíjkérelem beadását, ennek most vége. A mostani lépés azért lesz különösen szigorú, mert az emeléssel együtt megszűnik a hosszú szolgálati idővel rendelkezők korhatárkedvezménye. A nők mellett az utolsó szerencsések az 1951-ben született férfiak lesznek, ha van 40 éves szolgálati idejük. Ez a szigorítás jóval nagyobb megtakarítást hoz majd a költségvetésnek, mint az összes többi ügy, emellett emeli az állástalanok számát is, éppen a legnehezebben munkát találó korosztályokban.
Visszatérve a kedvezmények keszekusza világához: magyar abszurd, hogy miközben országszerte komoly következményekkel jár a rendőrhiány, a 37 ezer egyenruhás közül mindössze nyolc töltötte be a 60. életévét. Az nem kérdés, hogy ennél jóval több jogász és más, irodában dolgozó van állományban, csakhogy ők ugyanúgy megkapják a kedvezményeket, mint a mínusz tíz fokban a pályaudvarok körül strázsáló társaik. Érthető például, ha egy kommandós 55. életéve körül már nem alkalmas arra, hogy a tetőről kötélhágcsón leereszkedve vetődjön be egy bűnözőkkel teli ház ablakán, ám az már nehezebben, miért ne láthatna el egy fiatalabb rendőrrel párban utcai szolgálatot.
Derrick mint őrző-védő
A magyar rendőrségnél persze sem a Derrick, sem Martin Scorsese Tégla, de még David Fincher a Hetedik című filmje sem készülhetne el, az élethű forgatókönyv szerint ugyanis az idősebb nyomozó már évtizedek óta nyugállományúként éjjeliőrként dolgozna, és a tapasztaltabb zsaru lenne annyi idős, mint ott a zöldfülű.A rendszer torzulásait jelzi, hogy sok rendőr, katona és tűzoltó azért megy 30-40 éves korában nyugállományba, mert a keresete jóval alacsonyabb, mint a nyugdíja. Ráadásul e mellé még évente a minimálbér 18-szorosát kitevő jövedelemig dolgozhat is. Közhely, hogy sokan csak egyenruhát cserélnek, és őrző-védő cégeknél helyezkednek el - élő cáfolataként a "40 éves rendőr már semmire sem használható" elvnek, amelyre a korai nyugdíjazást alapozták.
Nyugdíj parancsra
S miközben a rendőri vezetők évtizedek óta létszámhiányra panaszkodnak, a hiányt ők maguk állítják elő. Tévedés ugyanis azt gondolni, hogy az egyenruhásoknak automatikusan jár a korai nyugdíj. Senki sem kérelmezheti maga ilyen korán aktív éveinek befejezését; ha parancsnoka nem küldi nyugdíjba, és nincs egészségügyi oka a leszerelésének, tovább kell dolgoznia. Mindebből az is következik: ha most a kormány célul tűzte ki az ilyen kedvezmények felülvizsgálatát, akkor egyszerű eszköz van a kezében, amellyel megelőzheti a 2006-2008-ashoz hasonló tömeges nyugállományba vonulást. (A szocialista kormányok által tervbe vett szigorítás hallatán akkor ezerszámra vonultak nyugállományba a kedvezményre jogosultak, persze nem csak a fegyveresek. A 13 ezer korengedményes nyugdíjas közül közel 11 ezer 2007 és 2009 között került a nyugdíjbiztosító ellátottjai közé.)
Az egyenruhásoknál ezt viszonylag egyszerű kiszűrni. "Eddig arra adtak utasítást a parancsnokok, hogy beosztottjaik menjenek nyugdíjba. Most arra kapnak parancsot, hogy ennek vége" - vázolta a változásokat tűzközelből figyelő informátorunk. A rendőrök, tűzoltók között óriási az elkeseredettség, mivel a többnyire rosszul fizetett, kemény körülmények között dolgozók számára a pálya egyik legfőbb vonzereje az volt, hogy korán el lehetett hagyni - igen komoly summával. A leszerelési rituáléhoz hozzátartozott, hogy a vezetők az utolsó évben - melynek alapján a szolgálati nyugdíjat megállapítják - nagyvonalú jutalmakkal tornászták fel beosztottjaik leendő ellátásának összegét. Így jött létre az a képtelen helyzet, hogy az életfogytig és havonta járó "obsit" akár 50-80 ezer forinttal is meghaladhatja a havi bért. "Ha a fizetésem lenne ekkora, dehogy akarnék nyugdíjba menni" - kommentálta a helyzetet a langlovagok.hu egyik tűzoltó hozzászólója.
Ugyanakkor érthető, hogy az érintettek félnek: idősebb korukban azért kell majd távozniuk az állománytól, mert nem képesek megfelelni az alkalmassági vizsgán. A 40-49 éves tűzoltóknak például a kiváló teljesítéshez 30 másodperc alatt 20 fekvőtámaszt, 35 felülést kell végrehajtani, és egy 60 kilogrammos súlyt 16-szor kinyomni.

Más szabály posztosoknak?
Itt tehát komoly változások várhatók. A spanyolviaszt azonban nem kell feltalálni, hiszen több nyugat-európai ország sikerrel különbözteti meg a posztos rendőrt, a kivonuló tűzoltót az irodában dolgozótól, és a kedvezményeket csak a terepen szolgálatot teljesítőknek biztosítja. A másik lehetséges módszer, hogy nem engedik nyugdíjba vonulni 40 évesen a tűzoltókat, de garantálják nekik, hogy idős korukban megkapják azt a nyugellátást, amelyre most jogot szereztek. Megoldási mód lehet a garantált életpálya is: az állam az aktív tűzoltóság vagy rendőri munka végén más foglalkoztatási lehetőséget kínál, például úgy szervezi meg a szolgálatoknál a belső, irodai munkákat, hogy nagy részüket tapasztalt kollégáival végezteti el.
Emellett az őrző-védő feladatokra az állami cégeknél nem külső cégektől vásárolnak szolgáltatást, hanem tetőmászásra már nem alkalmas tűzoltókat, utcai üldözéseken hamar kifulladó korosabb rendőröket alkalmaznak. Mivel e munkakörökben a bérek esetleg alacsonyabbak, mint akár a nyugdíj, akár a tűzoltói, rendőri fizetés lenne, a különbözetet kifizetik a munkavállalónak. A legvalószínűbb forgatókönyv azonban, hogy a fegyveresek nyomásgyakorlásba kezdenek a kormány tervei ellen, és sikerül ésszerű kompromisszumot kötniük. Vagyis a rendszer szigorodik, de a kedvezményeket nem törlik el teljesen, már csak azért sem, mert a Pintér Sándor belügyminiszterrel folytatott egyeztetéseken jó érvnek tűnik, hogy a korengedmény - ha nem is ilyen irracionális formában - másutt is létezik.
Lőrinc barát nyugdíjszelvénye
Más a helyzet a művészektől a polgármesterekig boldog-boldogtalannak járó korhatárbónusszal: ezek jelentős részét eltörlik majd. Semmi sem indokolja például, hogy egy buszsofőr előbb mehessen nyugdíjba, mint egy teherautó vezetője, hiszen mindkettő gerincét ugyanolyan hatások érik. De még a röntgenorvosok is szigorításra számíthatnak, hiszen amikor a kedvezmények szintjét megállapították, más sugárdózis érte őket, mint mostanság, ráadásul ma már nem biztos, hogy egy radiológus hagyományos eszközökkel dolgozik.
Érthető például, ha egy balett-táncosnak fiatalon fel kell hagynia a hivatásával, ám az nem logikus, miért kap ő nyugdíjat, és miért nem jár ugyanez a szertornásznak, aki még korábban fejezi be pályafutását. S miért kellene egy színésznek akár 40 évesen, vagy ha gyermekként is játszott, még az előtt visszavonulni, legalábbis papíron? A Rómeó és Júliában nemcsak Rómeó és Júlia szerepét lehet eljátszani. Ott a Dadáé és Lőrinc baráté is - gondolhatnánk. Mészáros József, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vezetője lapunknak megerősíti, hogy a kormány valamennyi indokolatlan kivételt meg kívánja szüntetni.
Mindettől persze aligha várható óriási megtakarítás. Igaz ugyan, hogy az 1,8 millió korhatárt betöltött mellett 280 ezer 62 évnél ifjabb nyugdíjas kap ma öregségi ellátást (évente 390 milliárd forint értékben), ám az ő megszerzett jogukat nem érinthetik a változások. Szakértők tízezerre teszik azon egyen ruhások és egyéb kedvezményezettek számát, akikre a szigorítások akár már jövőre hatással lehetnek. Ezzel az első évben legfeljebb néhány milliárd forintot lehet megspórolni, főként azért, mert az érintettektől alkotmányos okokból sem lehet minden engedményt egyetlen tollvonással, felkészülési idő nélkül megvonni.
A magyarhoz hasonló nagyvonalú nyugdíjrendszerek másutt is vannak a világban. Spanyolországban például 20 év után minden bányász magas ellátással nyugállományba vonulhat, ám egy feltétellel: soha többet egyetlen napot sem dolgozhat, mert akkor azonnal elveszíti a juttatást. Lapunk úgy értesült, hogy ha nem is ilyen szigorra, de valami hasonlóra a magyar kormány is készül, s a szolgálati nyugdíjak mellett megtiltanák a munkavégzést.

NÉGY OK, AMIÉRT A FEGYVERESEKNEK MEGÉRI KORÁN NYUGDÍJBA MENNI
1. Míg az átlagember nyugdíjba vonulási ideje korhatárhoz kötött, addig náluk 25 év szolgálati időt írnak elő.
2. Az éveket is másként számolják. Ha egy orvos havi hat ügyeletet vállal, 30 nap alatt akkor is csak egy hónapnyi szolgálati időt tud szerezni. A fegyvereseknél, tűzoltóknál ez másként van: egy Afganisztánban töltött esztendővel akár 2,7 szolgálati évet is el lehet könyveltetni.
3. A magas összeg a nyugdíjszámítás eltérő módjából következik. Amíg az átlagemberek számára az 1988 óta megszerzett jövedelem és a szolgálati idő szorzatából áll elő a nyugdíj induló összege, addig ebben a csoportban csak az utolsó év jövedelmét veszik figyelembe. Ennek tudatában az állami munkáltatók jelentős jutalmakat és béremelést szoktak adni. Így fordulhat elő, hogy a tűzoltók, katonák, rendőrök normál bére jóval alacsonyabb, mint amennyit nyugdíjként kapnak.
4. Jelentős különbség az is, hogy az átlagember nyugdíjalapjába nem számítják bele a nyugdíjjárulékot magát, a szolgálatiba viszont igen. Ez újabb nyolcszázaléknyi előny.
- cikk értékelése /uzlet/obsit-32-evesen-36385/
- jelenlegi érték
- szavazatok száma:
- 69
Kapcsolódó hozzászólások
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!-
- #152
- Valaki007
- 2011.03.31. - 19:10
Előzmény:
#151 gagarin
Mindenkinek joga van fegyveres testületnél elhelyezkedni ugyanúgy, ahogy a versenyszférában is! Bizonyos dolgokat tudomásul kell venni: az emberei, alkotmányos jogok korlátozását, a feltétlen lojalitást meg kell fizetni - mivel ezt az aktív munka alatt senki sem hajlandó, ezért van a szolgálati nyugdíj - így fizetik meg, utólag! Azok az idők már elmúltak, amikor el lehetett menni nyugdíjba fiatalon. A tiszteknek sokkal magasabb a fizetésük, így a nyugdíjuk is, mint a tiszthelyetteseknek - ugyanúgy a civil szférában is magasabb a főnökök, igazgatók fizetése!
Azoknak a fizetését, nyugdíját senki nem sokallja, csak a fegyveresekét! Ott a végrehajtó állomány, amely a dolgozók 70-80%-a csak havi br. 160E Ft a fizetése! Arról nem beszél senki, hogy az ő nyugdíjuk emiatt szintén csak átlagos! Mindenki azt mondja, hogy milyen jól meg vannak fizetve! Akkor a válság közepén miért van állandóan felvétel mindenhol? Nem kellene kapva kapni az alkalmon?
Közeli ismerősöm 16. éve dolgozik a fegyvereseknél. Egyszer megpályázott egy saját üdülőben lévő 10 napos nyaralást- meg is nyerte! A nyaralást befizették, feleség is megkapta a szabit arra az időre. A 3 gyerekkel és a feleséggel már nagyon várták, de az indulás előtti napon szólnak, hogy nem indulhat csak 2 nappal később, mert szolgálatban kell lennie. A 3 gyereknek magyarázkodás következett, hogy miért nem lehet indulni, pedig már hetek óta kérdezgették - mennyit kell még aludni. Ezt is megfizetik, havi nettó 92E Ft-al. A most fegyveresként dolgozók nem vállalhatnak munkát, mert nagyon sok helyre összeférhetetlenség miatt nem mehetnek! A régen nyugdíjba ment volt kollégáknak még sokkal több lehetőségük volt, mindenki erre emlékszik, mindenki ezzel kürtöli teli a sajtót. A mostani állapotokat senki, csak a benne élők és közeli ismerőseik ismerik. Miért nem lehet elhinni, hogy igazat mondanak?! Miért kell még mindig a másik embert lenézni, a munkáját semmire nem becsülni?! Félinformációkkal könnyű megtéveszteni az embereket!
Ezen kellene elgondolkodni kicsit mindenkinek! -
- #151
- gagarin
- 2011.03.31. - 07:41
Előzmény:
#147 Valaki007
a korán elmenőknél a belügyes orvos "jól" szakértett,főleg az integráció idején,,,annyi zöld parolinos "vegzál" ,de van egy 44 éves ismerősöm ,akinek 25 évébe az ipari sulit is beszámították most őrzővédő cég tulaja,,,az emberei 42 --48 éves hőrök rendőrök háemesek,,persze nem rokkantosítva,,,talán ne vetítsél...amit leírsz az lenne ,,na ez már nem kóser hogy "csak" mínusz 5 év ami még korrekt is ,,vagyis mondjuk 63 mínusz 5 az 58 évesen kedvezményesen már lehetne menni,,idősebb egyenruhás már ne szaladgáljon,van benn elég sok papírmunka amiben segédkezhet a közának...sőt a fiatal állományt értékes szakmai,gyakorlati tanácsokkal,napi kontaktus révén képezheti,,,másik példa hőr főhangya/42 éves/ problémák a viselkedésével az integráció előtt,,kihasználja a kábé 10 éve létező gerincsérv problémáját,megműtetti leszázalékolják
200 nettó körül a nyugdíja 5 éve ....folytatás kollegámat versenyszférában dolgozik 50 éves volt mikor megműtötték gerincsérvre,,,,pihenő hat hónapig ..felülvizsgálaton ajánlottak neki olyan nyugdíjat hogy a minbér 30 %a mit csinált? újra a kollegám!!! nettó 107 ezerért,,,szakember nem segédmunkás,,,,,na kérem erre mondta egy kiképző tisztem anno...... elvtársak irány az erdő..egyenlő táv egyenlő esélyek! ...én biciklivel megyek... -
- #150
- gagarin
- 2011.03.31. - 07:24
Előzmény:
#148 crusader_74
az összefogás már elmaradt 21 éve,,,,visszafelé is működik az analógia,hát persze ,,,ha életpályát választasz el kell hogy viseld az azzal járó esetleges negatívumokat is,ha ez nem megy akkor jöhet a váltás,,ennyi,,, -
- #149
- 33testőr
- 2011.03.30. - 21:48
Kedves olvasók! csak nem ez különbözteti meg a jobbikot a fidesztől? Születik egy cikk, de ehhez nem lehet hozzászólni.Egyszer megkérdeztem a szerkesztőséget, hogy miért nem? Azt írták, hogy azért, met várható, hogy durva beírások lesznek. Hát kérem, ha így van, akkor nem kell megírni a cikket. Már itt is gyereknek néznek bennünket. Írányított kommentelés folyik!
http://hetivalasz.hu/itthon/megdobbento-level-a-gyongyospatan-evek-ota-fennallo-valodi-allapotokrol-36563 -
- #148
- crusader_74
- 2011.03.30. - 21:45
Úgy szeretem ezt az országot... Megdöglött a tehenem, dögöljön meg a szomszédé is... Ha nekem szar, legyen az a másiknak is... Én is katona vagyok, de ez nem jelenti azt, hogy nem becsülöm, tisztelem a versenyszférában gürcölő embereket, akik sokszor a következő havi fizetésük kézhezvételében sem lehetnek biztosak. Viszont a munkakörülményeikért, a velük szemben mutatott bánásmódért nem én vagyok a felelős.
Szerintem az emberek nagy része fordítva ül a lovon: nem azért kellene szót emelni, hogy az egyenruhásoktól elvegyék ezt az utolsó privilégiumot, hogy csak azért is nekik is legyen szarabb, hanem hogy mindenkit vegyenek emberszámba a munkáltatók, és mindenki kapja meg, ami a munkájáért jár (lásd pl. orvosok!!!).
Nagyon ismerős a jelenség, de inkább nem vonnék párhuzamot egyetlen történelmi korral és földrajzi hellyel sem: gazdasági gondok, megélhetési problémák, tereljük el az emberek figyelmét, mutassunk rá egy csoportra, amely valamiért kilóg a sorból, és fogjuk rájuk, hogy ők a hibásak ezekért a szar állapotokért...
Aki pedig azzal jön, hogy nem kellett volna katonának, rendőrnek, tűzoltónak állni, és akkor nem kellene Afganisztánba, a bűnözők közé vagy az égő házba menni, annak csak azt tudom mondani, ugyanez az analógia fordítva is működik: elvileg bárki előtt nyitva állt a lehetőség, hogy katona, rendőr, tűzoltó, stb. legyen, és akkor most neki is járna a szolgálati nyugdíj... -
- #147
- Valaki007
- 2011.03.30. - 18:46
Előzmény:
#138 Babatündér
Ki a fene mondta, hogy 30-40 évesen mennek a fegyveresek nyugdíjba???? Ez már 14 éve megszűnt! Most a nyugdíjkorhatár előtt mehetnek 5 évvel, ha min. 25 éves fegyveres testületi viszonyuk van!! 50 éves korban aki nyugdíjba megy, az a járandóságának csak a felét kapja! Ne keverjük már a szezont a fazonnal!! Miért kell az embereket hülyeséggel traktálni? Csak hangulatkeltésnek tűnik az egész, hogy az emberek azt higgyék, ilyen korán elmehetnek nyugdíjba. -
- #146
- gagarin
- 2011.03.30. - 14:40
Előzmény:
#145 gagarin
de hogy egy "klasszikust" idézzek mikor is végig ment valami cigánysoron,,kábé kozmikus egyes sebeséggel...." emberek !!! dolgozniKelll!!! láthatják ..én is dolgozom!! és berohant a kisebbségi törzsfőnök házába..:)))) a személy alias pápai fenegyerek... -
- #145
- gagarin
- 2011.03.30. - 14:37
Előzmény:
#144 Babatündér
a kedves egyenruhások elfeldkeztek anno a versenyszféban rekedt "parasztokról" és azok jogainak megfosztásáról..és anno még tüntetni sem lehetett meg most sem mert nincs érdekvédelem,,kérdem őket miért sírnak??? vegye mindenki tudomásul...amit választott életpályát azt vagy végig viszi,vagy vált közben,,,,,ha sok egyenruhásnak problémás a munkakörülménye szívesen tanítom őket a szakmámra .lesz munkahelyük..persze óránként nettó 1000 HUF plusz járulékok..:)))) -
- #144
- Babatündér
- 2011.03.30. - 14:22
Előzmény:
#143 gagarin
Bizony így van.
Szerintem egy állandóan 2-3 fokban, a csirkefeldolgozóban a futószalagnál gumicsizmában, vérben-mocsokban-tollban, lefagyott kézzel napi 10-12 órát minimálbérért dolgozó munkásasszony van annyira tiszteletre méltó, mint a kantinban kártyázó operett-katona. És a munkásasszonynak épp úgy parancsol a főnöke, mint mindenkinek a sajátja a saját munkakörében. És reggelig sorolhatnánk a különféle horror munkakörülmények között dolgozó embereket, akiknek nemhogy nyugdíj korkedvezmény nem jár, de még a fizetésüket sem mindig kapják meg, és retteghetnek, hogy holnap nincs hová bemenni dolgozni. :-( -
- #143
- gagarin
- 2011.03.30. - 14:14
Előzmény:
#142 Babatündér
Kedves Baba! kezdem már azt érezni ,hogy /nézzél vissza több hsz t/ nem egyenruhások hozzák a példákat,hanem egy bizonyos helyről ismételgetik,,,életem áldozom,,véleménynyilvánítás,,96os törvény...parancs megtagadás..függelmi viszony......sok sok példát lehet felhozni az életből kontra rekontra..jól írtad ...minden munka egyforma!! tisztelettel kell minden munkát végző embert megbecsülni....egyeseknek kezd szelektív lenni a" hallásuk" munkakörülményeik elbírálásában -
- #142
- Babatündér
- 2011.03.30. - 14:03
Előzmény:
#139 kismagyar
És még valamit.
Örülök, hogy sem engem sem semmilyen hozzátartozómat még nem kellett a tűzből kimenteni.
De remélem te is örülsz, hogy a te gyerekednek van kenyér meg tej a reggelijéhez, mert azt meg a parasztember izzadja meg a termőföldeken, sötétben kelve megy szántani vetni aratni, és éjszaka fejezi be, és nem kérdezi, hogy vasárnap van-e. -
- #141
- Babatündér
- 2011.03.30. - 14:01
Előzmény:
#139 kismagyar
Kismagyar, hidd már el, hogy tűzoltónak lenni is csak egy munka. Olyan, mint bármi más.
Van aki a csatornában gázol térdig a trutyiban, patkányok között, van aki emberéleteket mentve operál a műtőben karácsony éjjelén is, van aki oltja a tüzet és van aki tetőt fed.
Minden munkakörben a dolgozóknak vannak jogai és kötelezettségei.
És minden munkakörnek vannak veszélyei.
De mi köze ennek ahhoz, hogy néhány kivételezett munkakörben el lehet menni 30-40 évesen nyugdíjba, a többiek meg dolgozzanak 65 éves korukig?
Teljesen igazságtalan kivételezés. És semmi racionális indoka nincs.
Ez egy kommunista örökség, amikor rendőrnek, hivatásos katonának stb. azzal csalogatták az (egyébként iskolázatlan de párthű) embereket, hogy lakást adtak nekik meg elmehettek fiatalon nyugdíjba. Cserébe azt kérték, hogy védjék a pártot, ha kell lőjenek a saját nemzetükre és ne kérdezzenek semmit.
Mostmár nem kell párthoz hűnek lenni, úgyhogy nem jár a jutalom sem.
Fizetés jár a munkáért, jutalom jár a kiemelkedő munkáért, kitüntetés jár a hőstettért.
Nyugdíj pedig a ledolgozott évekért jár, ha elérte a munkavállaló a nyugdíjkorhatárt, van elég munkaviszonya és fizetett járulékot.
-
- #140
- gagarin
- 2011.03.30. - 13:53
a "tetőfedők" akiknek fedőneve kukta,,,pedig nem tarthatnak fegyvert ,,,na akkor döntsük már el....mi akarsz lenni kedves ember ...tűzoltó,katona vagy vadakat terelő juhász??? -
- #139
- kismagyar
- 2011.03.30. - 13:39
Előzmény:
#138 Babatündér
Örülök neki, hogy a te gyerekedet nem kellett, még tűzoltónak az élete veszélyeztetésével kimenteni! De szerintem, ha csak egyszer is igénybe vetted volna "szolgáltatásukat", akkor teljesen másképpen beszélnél róluk.
Nem akarom unos-untalan ismételni magam, de a tetőfedő azt csinál pl. a szabadidejében amit akar, akár politikus is lehet, szabadon kinyilváníthatja véleményét, stb. addig a hivatásos állományú dolgozók NEM!!
PL:
1996. évi XLIII. törvény
3. § (1) A szolgálati viszony az állam és a hivatásos állomány tagja között létrejött különleges közszolgálati jogviszony, amelyben mindkét felet a sajátos szolgálati körülményeknek megfelelő, e törvényben és más jogszabályokban meghatározott kötelezettségek terhelik és jogosultságok illetik meg.
Úgy látszik ezen túl már csak a KÖTELEZETTSÉGEK maradnak!
(2) A hivatásos állomány tagja a szolgálati viszonyból fakadó kötelmeit - a fegyveres szerv rendeltetés szerinti feladatainak megvalósítása érdekében - önkéntes vállalás alapján, élethivatásként, szigorú függelmi rendben, életének és testi épségének kockáztatásával, egyes alapjogai korlátozásának elfogadásával teljesíti.
Na itt van a kutya elásva!
-
- #138
- Babatündér
- 2011.03.30. - 13:21
Előzmény:
#136 kismagyar
A JÁRANDÓSÁG jár nekik. Ezt meg is kapják. Fizetésben. Ahogy minden munkavállaló.
Nyugdíjba pedig nem menjenek 30-40 évesen, hogy életük végéig eltarthassunk ép, egészséges embereket.
Menjen más munkakörbe ha nem bírja tovább. A tetőfedő is lejön a tetőről, ha szédül, és a földön dolgozik a nyugdíjkorhatár eléréséig. Ilyen egyszerű. -
- #137
- Babatündér
- 2011.03.30. - 13:19
Előzmény:
#134 javors
Én is elismerem: tűzoltónak lenni tiszteletre méltó és nehéz munka.
De sok-sok ilyen munka van. Sőt: minden munka ilyen.
És vajon mit szólnának a tűzoltók, hogy ha CSAK azokat a munkanapokat és munkaórákat vennék figyelembe a munkaviszony megállapításánál, amit valóban tűzoltással töltöttek, és nem ultizással a laktanyában?
És a katonáknál is csak annyit számítanának bele a munkaviszonyukba, amit fegyveres harcban, háborúkban töltöttek?
De mindegy is.
Itt nem arról van szó, hogy egyik vagy másik munka többet ér-e, nagyobb tiszteletet érdemel-e, mint a másik. Mindannyian tesszük a dolgunkat. Épp ezért egyenlő elbírálásban is kell részesülnünk. Nyugdíj ügyben is.
És ha a 60 éves tűzoltó nem tud már létrára mászni, akkor tekerje fel a csövet a tűzcsapra, vagy mossa le a tűzoltó autókat, vagy kezelje a raktárban a felszereléseket vagy végezzen papírmunkát. De nyugdíjba?... -
- #136
- kismagyar
- 2011.03.30. - 13:13
Nos, a kedvezményeket azért adják, hogy elválalják az adott munkakört! Persze ennek azért van másik oldala is!
Most a munkanélküliség korában csökkentik a kedvezményeket, mert úgy is tudnak felvenni embereket. Igaz azért van olyan sok 160 cm magas 40 kg-os rendőr némelyik minusz 5-ös IQ-val. Tisztelet a kivételnek, én becsülöm a munkájukat, és szerintem jár nekik a JÁRANDÓSÁG!
SZERINTEM!
SZERINTEM!
SZERINTEM! -
- #134
- javors
- 2011.03.30. - 13:01
Előzmény:
#122 szakipeet
minden tiszteletem a tűzoltóknak!!!!DE emlékezetem szerint nemcsak tűzoltással foglalkoznak.
Vannak irodisták,sofőrők,híradósok,stb.. olyan emberek kiknek nem kell a napi veszélyelhárítással foglalkozni.Egyébként az idősebbeket nem szokás a legveszélyesebb helyre tenni.Természetesen értem az álláspontjukat ez ügyben. És önök értik miről van szó?
Szégyelheti magát az ország, azokra hárítja gondok jelentős részét aki eddig is ahátán vitte az ország összes nyűgét.Gondolt ön azokra az 1957-1986?-ig születettekre,51év után mehetnek nyugdíjba,hát a 25 év nevetséges és felháborító.És a végére,míg öt év volt a korkedvezmény addig is el végezték azt ami aDOLGUK volt. -
- #133
- Babatündér
- 2011.03.30. - 12:45
Előzmény:
#132 Babatündér
folytatom, mert valamiért elszállt...
Szóval: ... valamint járulék fizetéséhez kötött járandóság.
Legfrissebb a HetiVálasz.hu-n
-
A magyar újságíró, akinek mindenről a szex jut eszébe - Ki lehet ő?
- Időpont
- Ma: 15:58
-
Folytatódik az ügy? Kizárással fenyegették meg Schmitt Pált...
- Időpont
- Ma: 14:25
-
Súlyos dologgal vádolták meg Navracsicsot - íme a válasz
- Időpont
- Ma: 13:44
-
Kínos ügyek: Ez lesz Gyurcsány sorsa is?
- Időpont
- Ma: 11:10
-
Kétségbe vonták a Fidesz konzervativizmusát
- Időpont
- Ma: 10:48
hirdetés
-
Szép, kora nyárias idő lesz ma
- Időpont
- Tegnap: 05:12
-
Nehéz napok várnak a NATO-ra
- Időpont
- Ma: 08:48
-
Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
- Időpont
- Tegnap: 20:32
-
A haza több, mint a profitszerzés színhelye
- Időpont
- Tegnap: 11:20
-
Játékban a magyar kártya
- Időpont
- Tegnap: 14:35
-
Négy településen tartanak időközi önkormányzati választást a hétvégén
- Időpont
- 05.19: 13:28
-
Holnap néhol felhőszakadás
- Időpont
- Ma: 04:40
-
Nem mindig kritizálhat őszintén a Csillag Születik zsűrije?
- Időpont
- Ma: 11:44
-
Félidőben a kormány - Cséfalvay: küzdelmes két év volt
- Időpont
- Tegnap: 09:00
-
A Ponta-kormány „szolidaritási” adót akar kivetni a magas közalkalmazotti bérekre és nyugdíjakra
- Időpont
- 05.19: 09:37
-
Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
- Időpont
- Tegnap: 20:32
-
Nehéz napok várnak a NATO-ra
- Időpont
- Ma: 08:48
-
Európai tetthelyek
- Időpont
- Ma: 11:10
-
Schmitt Pál plágiumügye is napirendi pont lesz a NOB ülésén
- Időpont
- Ma: 14:25
-
Holnap néhol felhőszakadás
- Időpont
- Ma: 04:40
-
Kétségbe vonták a Fidesz konzervativizmusát
- Időpont
- Ma: 10:48
-
Vasárnap konfirmált Hagyó Miklós
- Időpont
- Tegnap: 18:55
-
Nem mindig kritizálhat őszintén a Csillag Születik zsűrije?
- Időpont
- Ma: 11:44
-
Az adósság növelése már nem járható út
- Időpont
- Tegnap: 19:21
-
Navracsics: „Miniszteri felelősségemből adódik a Kúria elnökének írt levél”
- Időpont
- Ma: 13:44
HETILAP
hirdetés
Megosztott cikkek
E-mailen megosztott cikkek
Facebookon megosztott cikkek
Twitteren megosztott cikkek
- Orbán: Magyarország egy zálogba adott ország
- Vörös festékkel öntötték le Tormay Cécile józsefvárosi emléktábláját
