Sólyom László már a választások előtt megértette, nemkívánatos újabb öt évig az általa képviselt elnöki felfogás; ezt nem volt könnyű tudomásul vennie, de jó lelkiismerettel fejezi be munkáját - derül ki a leköszönő államfő Heti Válasznak adott, a lap csütörtöki számában megjelenő interjújából.
Sólyom László úgy értékeli, a "mostani törvénydömpingnek" megvannak a hátulütői, és tévképzetnek nevezi azt a felfogást, hogy a jelenlegi alkotmány kommunista alaptörvény lenne.
A csütörtökön megjelenő, Sólyom László egész ötéves elnöki ténykedését áttekintő interjú MTI rendelkezésére bocsátott szövege szerint az államfő egy ciklus alatt igyekezett elvégezni mindazt, amit célul tűzött ki, és most új célja van: megtalálni a volt elnök szerepét.
A köztársasági elnök - akinek mandátuma augusztus 4-én jár le és akit tisztségében Schmitt Pál házelnök követhet - arra a kérdésre, hogy veszélyben érzi-e az alkotmányosságot, azt mondta: "a kétharmados többség benne van a rendszerben, elő is fordult már", a mai parlamenti többség szándékairól a nyilatkozatok alapján keveset tudhatunk, az aggódó hangok némelyike pedig hiteltelen. "Mostanában olyanok is velem védetnék a demokráciát, akik nyolc évig vidáman taposták" - fogalmazott Sólyom László.
Kudarcnak értékeli, hogy húsz év alatt sem sikerült megváltoztatnia "azt a jobboldalon beégett tévképzetet, amely szerint a jelenlegi kommunista alkotmány", holott az teljesen új, csak a törvény sorszámozása maradt a régi. Arra a felvetésre, hogy immár a harmadik miniszterelnökkel dolgozik együtt, Sólyom László azt mondta, hogy a Gyurcsány Ferenccel való szembenállását alaposan tárgyalta a sajtó, Bajnai Gordonnal korrekt munkakapcsolatot alakítottak ki.
"Orbán Viktorral egy komoly beszélgetésünk volt" - folytatta az államfő, kitérve arra, hogy ennek során - még a 29 intézkedés bejelentése előtt - tájékoztatatta őt a kormányfő a gazdasági elképzeléseiről. "Intenzív eszmecsere volt háttérről, következményekről, alternatívákról. Így kell működnie az állam- és a kormányfő közötti kapcsolatnak. Ugyanakkor, bár eszmei alapjainkban sok a közös vonás, ugyanaz a mércém az új kormánnyal szemben, mint mindig is volt. Jeleznem kell, hogy a mostani törvénydömpingnek megvannak a hátulütői. Nemcsak technikai, hanem sokszor elvi szinten is" - rögzítette Sólyom László.
A 2006-os önkormányzati választások éjszakáján elmondott nyilatkozatának indokoltsága mellett érvelve kijelentette: muszáj volt kimondania, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök magatartása nemcsak morális válságot okozott, hanem a demokrácia alapjai is veszélybe kerültek. Emlékeztetett, nem szólította fel kifejezetten lemondásra a kormányfőt, hanem az Országgyűlést hívta fel döntésre a miniszterelnök sorsáról.
"Már a 2006 nyarán elfogadott Gyurcsány-csomag idején megfogalmaztam: a demokrácia alapkérdése, lehet-e a választások előtt megígértek gyökeres ellenkezőjét csinálni. A bizalmi szavazás idején egyrészt felszólítottam a Fideszt az ülésterembe való visszatérésére, másrészt leszögeztem: a parlament arról is szavaz, hogy elfogad-e ilyen módszereket a hatalom megtartására. Elfogadta - és ezt én nem tudtam elfogadni" - jelentette ki.
Arra a kérdésre, nem merült-e fel benne, szélesebb hatáskörrel többet érhetett volna el, Sólyom László úgy válaszolt: amikor elnök lett, tisztában volt a jogi lehetőségekkel, és illetlenség, ha az ember pozícióba kerülve nekilát hatásköreit tágítani.
"Tetteinkben a védelem. Az utókor ítélni fog azok fölött" - idézett A kőszívű ember fiai című regényből az államfő, hozzátéve: nem gondolná, hogy a mostani Országgyűlés az utókor, "együtt megyünk majd ítélet alá".
Sólyom Lászlónak "esze ágában sincs" pártpolitizálni, a jövőben közéleti szerepvállalását azonban nem zárta ki a Heti Válasznak adott interjújában.
A Sólyom Lászlóval készült interjú teljes terjedelmében olvasható a csütörtökön megjelenő Heti Válaszban.
- cikk értékelése /itthon/solyom-laszlo-megszolalt-30251/
- jelenlegi érték
- szavazatok száma:
- 392
Kapcsolódó cimkék
Kapcsolódó hozzászólások
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!-
- #59
- Manitou
- 2010.06.24. - 15:09
Amikor Sólyom László apósa, Józsi Bácsi (függetlenített Baranya megyei párttitkár) temetése volt a pécsi köztemetőben, helikopter körözött a temető felett, jelentős policájság elterelte a teljes forgalmat Siklós-Harkány felé és fordítva, még a vári buszok sem mehettek el a temető főbejárata
előtt. Volt évfolyam -és csoporttársai egyikét nagy méltósággal keményen lemagázta. Inter alia Ő volt az aki lokátorügyben megnyilatkozott mondván, hogy a Tubes "vállalható", Sajóbábonyról és Vécsről azt üzente nekünk, hogy a cigányokban nem az ellenséget lássuk hanem az "értékeiket".
Egy cigány áldozat temetésén részt vett teljes kíséretével, míg a brutálisan meggyilkolt Szögi La
jos tanár Úr temetésén nem jelent meg, a gyászoló családra rá sem bagózott, fogadta Kolom- a párt a bűnözőt, állt a Siratófalnál kipában, míg a dunaszerdahelyi magyarverés ellen semmit sem tett. Aláírta egy csomó kétes alak kinevezését a régi nómenklaúrából, kitüntetett számos őskommunistát, képtelen volt regnálása alatt az Alkotmány módosítását kezdeményezni, aláírta a holokauszttagadás büntethetőségét de megfeledkezett a kommunizmus rémtettei tagadásá-
nak büntethetővé tételéről és mindig vigyorgott. -
- #58
- kutyafejűtatár
- 2010.06.24. - 12:19
Már az itteni magyar lapokat is sikerült lefizetniük a verespataki aranykitermelőknek, Borbély környezetvédelmi miniszter, ő is már a kapcájuk lett, ha Magyarország nem tesz semmit, ezek a balkáni őrültek örökre megmérgezik életünk és most már nem csak képletesen. -
- #57
- surgyelantimot
- 2010.06.24. - 12:19
Schmitt Pál kapott egy formális funkciót. Neki jó lesz, Orbánnak egy lojális köztársasági elnök nagyon jó lesz, nekünk meg tökmindegy ki lesz a köztársasági elnök, a Parlament 2 / 3-os többséggel bármit-bármikor módosíthat. Nekünk csak e miatt se jobb, se rosszabb nem lesz.
Az ország sorsa Orbán kezében van. Reméljük, jól fog sáfárkodni a rábízott óriási hatalommal és óriási felelősséggel. Ha úgy gondolja, neki könnyebb egy lojális köztársasági elnökkel együtt dolgozni, ám rajta, sok sikert kívánok a munkájához! -
- #56
- kutyafejűtatár
- 2010.06.24. - 12:02
Sólyom államelnök úr nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt , de mindennek ellenére szimpatikus jelenség volt. Az elkövetkezőkben ennél sokkalta többre lesz majd szükség, és nem tudni azt sem, hogy Smidt Pál miként birkózik meg a feladattal, mindenesetre, aki minden magyarok elnöke akar lenni, annak el kell indulni és keresztül-kasul be kell járnia a Kárpát-medencét, meg kell ismerkednie a legelnyomottabb magyarok gondjaival, közvetlen részesévé válni azok örömeinek és bánatinak, csak ilyképpen lesz igazán méltó a betöltött hivatásához egy leendő magyar államfő. Ezt le se kellett volna írnom, mert, aki magyar és felelősségteljes politikus, ezeket, a dolgokat önmagától is tudja. Reményeim szerint most, hogy Sólyom államfő leköszön, remélhetőleg lesz majd alkalmunk vele együtt járni a természetet, közösen annak jobb védelmére összpontosítani, elbeszélgetni vele, új erőt gyűjteni, mert egy jó államelnök mandátuma befejezése után, vállalt új hivatalától függetlenül is megmarad igazi példaképnek, kire érdemes továbbra is felnézni, tanácsait megfontolni. -
- #55
- Vudielen
- 2010.06.24. - 11:18
Azt hittem , hogy nincs lejjebb ettől az állami potyadácsa halmozótól .
Azért csak sikerült összehozni egy még alkalmatlanabbat .
Mindenesetre ez nem ok a vidámságra " igenmélyen tisztelt " Tubes - Hadseregparancsnok Úr !
Ami hibát egy Köztársasági Elnök elkövethet ( mélyen és rendszeresen nomeg főleg pártosan beleavatkozni az aktuálpolitikába ) azt ön mind elkövette .
Érdeklődve várom , hogy most mikor már megteheti vajon most is ilyen aktív lesz - e , ha az Alkotmány és alapvető állampolgári alapjogok sérülnek . Egyenlőre rendesen lapít , miközben az új kormány elborult fejjel és bosszúért lihegve gázol át mindenen és mindenkin ?
Szóval vannak kétségeim : ( -
- #54
- Horst_Tappert
- 2010.06.24. - 10:58
Előzmény:
#52 Tobruki
"Schmitt Pál újfent megvallotta, hogy szereti hazáját és népét annak ellenére is, hogy egyetlen csepp magyar vér sem folyik az ereiben. Magyarnak lenni ettől függetlenül csodás érzés..."
Tudod, Tobruki, aki ebből azt olvassa ki, hogy "büszkén jelenti ki".... hát... az eléggé sunyi, gyűlölködő alak... -
- #53
- Tobruki
- 2010.06.24. - 10:34
Előzmény:
#48 Horst_Tappert
A schmitt.hu elég autentukus Neked? Akkor íme:
http://www.schmitt.hu/cms/koezelet/409-magyarnak-lenni--beszelgetesek-schmitt-pallal-es-makray-katalinnal-
-
- #52
- Tobruki
- 2010.06.24. - 10:32
Előzmény:
#48 Horst_Tappert
Mi vagyok én, ingyen sajtófigyelő? Hányadik felszólítás ez már különböző témákban a tájékozatlan kommentelő barátaimtól. Mindegy, újból rendelkezésetekre állok:
http://www.sportforum.hu/?page=cikkek&katid=1008&subkat=1219&newsid=111398 -
- #51
- borso
- 2010.06.24. - 10:30
Előzmény:
#8 feherfeher
Látod, ebben nagyot tévedsz. Ő igenis egy krakteres közt. elnök és személy szerint is sajnálom, hogy nem őt jelölte a Fidesz! -
- #49
- szonja91
- 2010.06.24. - 10:21
Schmitt Pál is tökéletes lesz erre a pozícióra..remélhetőleg jól fogja végezni a munkáját! -
- #47
- Horst_Tappert
- 2010.06.24. - 10:07
Előzmény:
#37 cogito
Kedves cogito,
Furcsa ellentmondás van a névválasztása és a viselkedése között...
1, "a 29 pontban a legfőbb igéretei halvány árnyékában sincs jelen"
Melyikre gondolsz? És érted-e, ha azt mondja neked valaki, hogy ez az EGYES számú akcióterv és jön még folytatás...?
2, "A szolidaritás leghalványabb jegyeit sem viseli"
Ez alatt mit értesz? Gondolom nem a hamarosan elkezdődő árvízi újjáépítéseket, a családi adóztatást stb. érted alatta...
3, "nem igérte - ahogy pedig azt Matolcsy egy interview során monda -, hogy esetleg áfát is emelnek"
Ezt a Matolcsy interjút idéznéd, ahol azt mondja, hogy áfá-t emelnek? Ugyanis ilyet SOHA nem mondott Matolcsy.
Hazudsz.
Gyűlölködsz Orbán ellen ismét, vagdalkozol és hazudsz.
És teszed mindezt "anélkül az erkölcsi bátorság nélkül", hogy ezt elismerd...
-
- #46
- Tobruki
- 2010.06.24. - 09:47
Első alkalommal lesz az országnak olyan köztársasági elnöke, aki jelölése előtt néhány héttel büszkén jelentette ki magáról, hogy ereiben egy csepp magyar vér sem folyik. -
- #45
- syphax
- 2010.06.24. - 06:32
1.) Dr.Sólyom László jó köztársaságielnök (volt), 1990 óta magasan a legjobb.Viszont:
2.) Ország-, nemzet-, és népszemléletében érzékelhető volt egy bizonyos merev, "karótnyelt" dunántúlias önzés, egyoldalúság, és önszemléletű szakmaiság--ÉN(!) JOGÁSZPROFESSZOR VAGYOK, ÉN(!) ALKOTMÁNYZÓ BIRÓ VAGYOK, ahogyan én(!) gondolkozom "ezekről a dolgokról" az éppen aktuálisakról, az "a" helyes, az egyedüli helyes, az igazi stb...stb..Szóval érzékelhető benne egyfajta, a kereszténységtől idegen: MEREV ÉS KARÓTNYELT SZERÉNYTELENSÉG!
3.) Mindezt "úgy" állapítom meg, rögzítem le, hogy tudom: mindenkinek vannak gyengéi-hibái, többségünknek a Dr.S.L. hibáitól jóval nagyobbak is, számosabbak is.Dehát azért vagyunk emberek--többek között--hogy egymás hibáit is szeretettel szóvátegyük.Én "így" gondolom--legalábbis.
syphax -
- #44
- olvaso9
- 2010.06.23. - 22:22
Sólyom László elnöki periódusában megtette, amit tehetett. Másként szolgált, mint elődei, más karaktert adott a köztársasági elnöki tisztségnek. Megérdemelné, hogy hogy sokan megköszönjék neki ténykedését.
Aki pedig nagyon kritikus Sólyom Lászlóval szemben, tegye fel magának a kérdést: a saját életében, a saját környezetében mindent a legjobban csinált-e; mindent megtett-e, amit tehetettt? S ha ő lett volna Sólyom László helyében, a realitások figyelembevételével tudott volna-e egészen másként cselekedni?
-
- #43
- outsider1
- 2010.06.23. - 22:02
Előzmény:
#41 Zsusztina
Nem, ez nem a fantáziám szüleménye, hanem a parlamenti matematikáé. -
- #42
- syphax
- 2010.06.23. - 21:55
Előzmény:
#35 bakand
Kedves "bakand"!
1.) Csak mégis "úgy tetszett csinálni " mégis--az előző h.sz.-ában-- mintha én "interpelláltam" volna, mint nagy "radarbarát"--aki persze nagyon nem vagyok. Nem vagyok "radarbarát"(!), merthogy természetbarát vagyok! De a magam megfontolásai és gondolkodásmódja szerint, és nem Sólyom László vagy bárki "módszertani útmutatója" alapján.
2.) Nem is tudom, hogy jutott a Kegyed eszébe ez a "KELL"!? Ki mondta, azt hogy bármit "kell" vagy "nem kell". Merthogy én ezt a "kell" szót sem mondtam--"egyetértésre" vonatkozóan pedig különösen nem mondottam volt. Persze valóba egyetértek Önnel: NEM(!) KELL(!) EGYETÉRTENÜNK "BAZSARÓZSA" dologban és másban sem--nekem ez eszembe sem jutott.
3.) Okl. villamosmérnök és mérnöktanár vagyok, aki szintén azt szeretné, hogy "megmaradjon" a természet--méghozzá nem is "picike", hanem minél nagyobb.De nem az emberek kárára és a feje fölött, mert az ember nélküli természet semmi(!)--szerintem.
4.) Azzal szimpatizál Kegyed, akivel akar, és én is azzal szimpatizálok, akivel akarok.Ez egy dolog! És egy másik dolog annak tartalma(!), hogy akivel szimpatizálunk az ebben, vagy bármilyen más témában MIT VALL, MIT HELYESEL! Én csak azt állapitottam meg, mint tényt amit megállapitottam--korábban.És ez számomra és sokak számára JELENT VALAMIT--ezt rögzitettem le.
syphax -
- #41
- Zsusztina
- 2010.06.23. - 21:10
Előzmény:
#40 outsider1
Szerintem egy kicsit elszabadult a fantáziád.
Ahogy én emlékszem a dolgokra a köztársasági elnök választás idején, tulajdonképpen óriási meglepetés volt, hogy a Sólyom nyert, és az szdsz is a szavazás után kapott a fejéhez, hogy a FIDESZ jelöltje jutott a bársonyszékbe.
Őrajtuk múlott a végeredmény, de politikai pályafutásukban az szdsz-esek addigra eljutottak odáig, hogy már azt sem tudták, hogy kik is ők, mi a szerepük, a helyük a magyarországi politikában. Hiszen egyszerre nem lehet rendszertváltónak lenni, és egyidejűleg beleágyazódni a régi pártállam személyi, szellemi és főleg anyagi örökségébe.
Az szdsz a pénzért tett egy szívességet a Biszku-féléknek.
Én személy szerint kedvelem Sólyom Lászlót, és nem is merek belegondolni, hogy hova fajultak volna a dolgok itthon, ha még a köztársasági elnök is bolsi lett volna az utóbbi években.
Ha úgy alakulna a dolog, hogy mégis Sólyom marad az elnök, én bizony nem bánnám. -
- #40
- outsider1
- 2010.06.23. - 19:48
Előzmény:
#38 egyvidéki
Igen, de az Szdsz nem támogatta Szilit, ezzel nyílt esély Sólyom megválasztására. Azt hiszem, 2006-ig élt az a konszenzus a rendszerváltó pártok között, hogy a rendszeváltással létrejött alkotmányos berendezkedés alapvetően megfelelő. (Ha rosszul működik, az nem maga az alkotmány hibája, hanem a szereplőké)
Ha az SZDSZ a szocikkal szavaz, Sólyom nyilván nem lett volna elnök. Az SZDSZ ennél a szavazásnál nem tagadta meg rendszeváltó mivoltát.
A Fidesz kétharmada a "gyurcsánytakarodj" féle hecchangulatnak köszönhető. (Szó se róla, az MSZP megértemelte a vereséget, de sokkal jobb lett volna, ha ez csak abszolút többséget kap a Fidesz: nem erős még annyira a magyar demokrácia, hogy egy kétharmad ne veszélyeztetné)
Biztosan fontos Sólyom számára a jelenlegi alkotmányos berendezkedés, de ő is rásegített Orbán iránti elfogultságával ahhoz, hogy lehetőség nyíljon ennek felülírására. Most már késő aggódni: lesz, ami lesz.
Csak abban reménykedem, ha a Fidesz a jövőben is ilyen vehemenciával tör előre, akkor gyorsan elérünk a falig. Ránk fér egy kis kijózanodás. Ez hátha bekövetkezik még mielőtt a Pozsgay féle bizottság elkészül a színfalak mögött az új alkotmánnyal. (egyébként érdekes, Orbán eredetileg egy évre szóló mandátumot adott Pozsgayéknak, majd hirtelen lerövidítette félévre. Talán ez is jó jel: ha ennyire siet Orbán, akkor talán egyre többet hibázik, és mire az alkotmányozáshoz jutnának, már lehet, elfogy körülöttük is a levegő)
Egyszerűen tragédia lenne, ha ismét ilyen kádárista, színfalak mögötti alkuval kényszerítenének rá az országra az új alkotmányt. Meg kéne tanulnunk élni a szabadságunkkal, és nem az alkotmányt hibáztatni, ha rosszul mennek a dolgok.
Legfrissebb a HetiVálasz.hu-n
-
Éles vita bontakozott ki: Szükség van-e a gazdasági liberalizmusra?
- Időpont
- Ma: 15:17
-
Nem mindennapi: Vasárnap egész Amerika ezt a magyart fogja figyelni
- Időpont
- Ma: 14:36
-
Nem mindennapi változás: Hiánypótló termék került piacra
- Időpont
- Ma: 12:07
-
Bíztatta a színészeket: Ez volt Csurka István utolsó üzenete
- Időpont
- Ma: 11:07
-
A kormány csak ígérgetett: Komoly ügy van kirobbanóban
- Időpont
- Ma: 10:52
-
Kivándorolt Kanadába a volt SZDSZ-es képviselőnő
- Időpont
- Tegnap: 06:42
-
Hóhelyzet - Ha tehetjük, ne mozduljunk ki otthonról
- Időpont
- Tegnap: 20:47
-
Egymást és Brüsszelt hibáztatják a pártok a Malév-ügyben
- Időpont
- Tegnap: 18:08
-
"Isten áldja a magyar népet!"
- Időpont
- Tegnap: 15:17
-
Letöltendő börtönt kért az ügyész Geréb Ágnesre
- Időpont
- Tegnap: 12:26
-
Erin Brockovich ismét harcba indult
- Időpont
- Ma: 10:52
-
Gyermeke született Szorcsik H. Viktóriának
- Időpont
- Ma: 05:13
-
Valóságlecke az Avasról
- Időpont
- Tegnap: 11:40
-
"Biztatóak", de még mindig recessziósak a közép-kelet-európai ipari jelzőszámok
- Időpont
- 02.02: 12:28
-
Miénk itt a tér?
- Időpont
- 02.02: 13:32
-
Egymást és Brüsszelt hibáztatják a pártok a Malév-ügyben
- Időpont
- Tegnap: 18:08
-
Lázár János a közgyűlés jóváhagyásával végzett határidős ügyleteket
- Időpont
- Ma: 08:08
-
Hóhelyzet - Ha tehetjük, ne mozduljunk ki otthonról
- Időpont
- Tegnap: 20:47
-
Elhunyt Csurka István
- Időpont
- Ma: 11:07
-
A szakértő szerint a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése
- Időpont
- Tegnap: 16:06
-
Erin Brockovich ismét harcba indult
- Időpont
- Ma: 10:52
-
Gyermeke született Szorcsik H. Viktóriának
- Időpont
- Ma: 05:13
-
ÁNTSZ: aggasztó eredménnyel zárult az energiaital-fogyasztás hatását vizsgáló elemzés
- Időpont
- Tegnap: 16:40
-
Súlyos sérültek egy Szentesnél történt balesetben
- Időpont
- Tegnap: 17:46
-
Csökkent a pártok száma tavaly Magyarországon
- Időpont
- Ma: 09:17
HETILAP
Megosztott cikkek
E-mailen megosztott cikkek
Facebookon megosztott cikkek
- Kivándorolt Kanadába a volt SZDSZ-es képviselőnő
- Újságcikkben vette védelmébe a magyar kormányt a svéd Mérsékelt Párt
