Humoristaként folytatja a miniszter?

Az APEH-nek nem osztó Péter

Michnai Attila
- nezopont_online@hetivalasz.hu
Utolsó módosítás:
2012.02.10. - 05:03
Létrehozás:
2010.03.07. - 07:36
2010.03.07. - 07:36
 

Folyik a meccs az utcán, a miniszter blogján, a közönség meg csak néz, hisz egyiket sem szívleli.

hirdetés
 

Már maga a tény, hogy egy miniszter magánnaplójában magyarázza bizonyítványát, jelzi a szerepzavart, amit Oszkó hivatalba lépésének kezdetétől tapasztalhattunk. Ahogy előbb a nyakkendő nélküli viselettel próbálkozott, csak lassan látva be, hogy korábbi, szakértői nimbuszától egy életre elbúcsúzhat, amiért engedett hiúsága csábításának és miniszternek állt e kormányba, harminchat évesen is akár.

Pénzügyminiszter lett egy zuhanó kormányzat-léghajón, ahol frissen kinevezett aeronautikusként az egyszerű, ámde egyáltalán nem népszerű feladatra vállalkozott, hogy majd tekintet és kímélet nélkül kiszór mindent a magasból, ami csak a keze ügyébe kerül, nehogy az IMF nemzetközi pénzügyi repülőshowjának hangulatát katasztrófájukkal ezek a balga magyarok a végén elrontsák. És a mutatvány kis híján sikerült, mindezidáig tűrt a nép szó nélkül (nem úgy, mint a jelek szerint rátartibb görögök), hogy majd utóbb éppen saját, legközvetlenebb alárendeltjei, a vámosok és az apehosok lázadjanak fel ellene.

Merthogy tavaly az előző évihez képest huszonöt százalékkal esett vissza a keresetük, szimplán - és ezt ők is elismerik - a korábban nekik nagyon is kedvező jutalmazási rendszer szabályainak betartása okán. Ezért most utólag változtatnának a szabályon, ami - ejnye és bejnye - figyelmen kívül hagyta a világgazdasági válságot, amiből pedig ők nem kérnének.

Szóval, nem tudom, tetszenek-e érteni, eddig az EU-s csatlakozás évét leszámítva mindig sikerült a kormányzatnak a bevételt úgy tervezni, hogy munkájukat úgymond rendesen végezve, azt a pénzbeszedők túlteljesíthessék és az általánosan megállapított köztisztviselői illetményükhöz annak harmadát-negyedét mozgó bérként még hozzácsaphassák. Most azt akarnák - a szakszervezeti vezetők bizonyos megnyilatkozásai szerint már a jövendő kormányra is kacsintva -, hogy a terveket immár negyedévente igazítsák olyanra, hogy ők azt majd a beígért jutalom fejében rendre túlteljesíthessék. Komolyan mondom, e gondolat kiagyalója (állítólag maga a miniszter?), ha egyszer az adóztatásból kikopna, saját sorsa felől egészen biztos lehet, a kabarészakmában ugyanis szép jövő várná.

Jött tehát a minapi demonstráció, ahol a szokásos érdekvédői fehér gabonaféle (rizsa) mellett voltak könnyfakasztó történetek a havi száznegyvenezer nettóból nyomorgó középkáderekről, akik nélkül pedig - szólt az elképesztő magyarázat - egy fillér sem jutna a többi közszolgának.

Igen, hangozhatott volna a méltó válasz, csakhogy ti pedig meg sem születtetek volna (bábák és orvosok), kettőig nem tudnátok számolni (pedagógusok), és valószínűleg már régen laposra vert volna benneteket a jónép (igazságügy, rendvédelem) a Bibliában is megvetendőnek ábrázolt (Máté evangélista), a köznép által azóta is annak tartott, általatok valamiért mégis önként vállalt tevékenységetekért.

Több pénzért tüntetni általános válság idején egy egészséges erkölcsi rend szerint éppen azoknak lenne szabad utoljára, akik zsebébe közvetlenül - az övékéhez hasonlóan biztos állást nélkülöző - polgároktól elszedett summák kerülnek. Amúgy meg tudtunkkal még legutóbb is sokszoros volt a túljelentkezés minden meghirdetett státusra, de a netán mégis felmerülő hivatali létszámgondokon egy régóta remélt, komolyabb adó- és adminisztrációegyszerűsítés végképp könnyedén segítene.
 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/jegyzet/az-apeh-nek-nem-oszto-peter-27724/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
450

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 8 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #8
    daermon
    2010.03.08. - 11:44
    Nem tudom mit írt Oszkó a blogjában, de nálam kiverte a biztosítékot! Szó szerint, mert másodszor bootol újra a gépem a hülye oldala miatt :))
    Biztos annyira modern már amit ír, hogy a win2000 már nem képes feldolgozni...
     
  2. #7
    olvaso9
    2010.03.07. - 10:59
    Nem szeretnék demagógnak látszani, ezért leszögezem: adózásra, adóhivatalnokokra minden államnak szüksége van s közülük is a többség tisztességes; miért lenne jobb vagy rosszabb a társadalom átlagánál?
    Nem szeretnék az írigység bűnébe se esni, ezért mondom, hogy az állam hivatalnokait - különösen az igazságszolgáltatás, a rendvédelem, a közigazgatás (így az adóigazgatás) vezetőit és robotosait -, tisztességesen meg kell fizetni; a sor végére hagytam a bölcsődei gondozókat, az óvónőket, a tanítókat, a köz- és felsőoktatás minden szereplőjét, az ápolónőket és műtősfiúkat, a röntgen- és altatóorvosokat, a életfontosságú műtéteket végző operáló orvosokat... szóval, őket is meg kellene fizetni... tudjuk, nem így van Magyarországon, mert ...
    Ebben a helyzetben jött ez a tüntetés. Miért is? A prémiumért! Úgy vettem ki, nem a ktv szerint a beosztás után járó bérért (ami a közszolgáknak jár), hanem az eddig évek óta kapott mozgó bér elmaradása miatt, mert nem teljesült a kitűzött cél.
    (S ami a legfelháborítóbb: a tüntetésen akadt olyan adóellenőr, aki - hogy ne menjen el hiábavalóságokra a napja -, szakított arra időt, hogy betérjen egy kávéra a közeli üzletbe, s megbírságolja az üzletvezetőt (mert olyan nincs, hogy ne lehetne valami szabálytalanságot találni); aztán betérjen a közeli használtruha-boltba, s hasonlóan járjon el...Ugye, volt az APEH-osoknak olyan nyilatkozatuk, hogy a hiányzó 5 milliárd forintot ők voltaképpen szigorúbb ellenőrzéssel akár elő is tudnák teremteni...)
    Fenti esetet zárójelbe téve is felmerülnek kérdések.
    Ha olyan olyan jól bevált ez a mozgóbéres prémiumrendszer, miért nem vezették be a közigazgatás más területein? Nem úgy lenne igazságos és ösztönző? Mi is a prémium alapját képező cél, ezt ki, miként állapíta meg?
    Nemcsak a mozgóbért hiányolták, hanem a 13. havit is (ez ugye mindenkit érintett), meg a cafeteria-rendszert is kifogásolták, jogosan. Miért is kap 10-szer annyi cafeteria-juttatást a minisztériumi dolgozó, mint a minisztérium egy szervezeténél dolgozó? (Tudom a miniszteri választ, hogy meg kell fizetni a munkatársakat, különben ki dolgozna... No de a pedagógusokat nem kell megfizetni? Én miért csak havi 6500 ebédpénzt kapok és semmi mást?)
    Aztán nagyon érdekes a miniszter úr blogja, aki szinte erőltetné, hogy a szakszervezetek javasoljanak más célt, ami könnyen teljesíthető s a jövőben nem lesz probléma. Melyik jövőben? ez megint egy időzített bomba?
    A szakszervezetek nyilatkozatai is érdekesek, többször kellene nyilatkoztatni őket, talán kiderülne, valójában mit is akarnak (csak nem a következő kormánynak ássák már az árkot?)
    Egyetértek a cikk utolsó gondolatával: sokkal egyszerűbb, tisztább, könnyen átlátható szabályozásra (adószabályokra is) lenne szükség, ha ez teljesülne, kevesebb hivatalnok kellene, akiket viszont jobban meg lehetne fizetni ...
    (Lehet, időlegesen sokkal több ellenőr is kell, merthogy az egyszerű, világos, tiszta szabályokat mi magyarok nem fogjuk olyan könnyen bevenni, az az eddigiek alapján megjósolható...)

     
  3. #6
    ferko7710
    2010.03.07. - 10:08

    Előzmény:
    #4 nomentana

    Ezért a bugyuta véleményért nem jár gázár támogatás
     
  4. #5
    ferko7710
    2010.03.07. - 10:03

    Előzmény:
    #1 gékovács

    Ehhez csak annyit teszek hozzá,hogy én (nem fogom sajnálni,de kívánom, hogy
    gékovács-nak igaza legyen)
     
  5. #4
    nomentana
    2010.03.07. - 09:56
    Lehullott a szocialista gázálarc.
    http://cselcsabi.nolblog.hu/archives/2010/03/07/Lassan_mondom_lehullott_a_szocialista_gazalarc/
     
  6. #3
    stirlicc
    2010.03.07. - 09:05
    Hát igen,

    BKV bortány II - vagyis annak egy sajátos aspektusa újratöltve.

    Adott a történet szerint egy végletesen veszteséges közlekedési vállalat, amelyet csak az állami/önkormányzati támogatás képes "életben" tartani. És akkor jönnek a "pimasz" buszsofőrök, hogy követelik régi jussukat, az adómentes pulykapénzt (a jogosságról most nem vitázzunk). És az egyetlen - de adu értékű - érvük az, hogy lehet hogy veszteséges a BKV, és talán látszólag hihető, hogy nincs fedezet a kifizetésekre, de ez őket annyira nem érdekli, hiszen ha a BKV alig egy tucatnyi menedzsere (és néhány gyanús tanácsadó szerződés) 10 milliárdokat képes létező fedezettel elvinni a kasszából, akkor - empirikus alapon - a szakszervezetnek senki ne magyarázza, hogy nincs fedezet. Van, keressék meg.

    Valami hasonlót vélek felfedezni az Oszkó-fináncok meccsben. Van egy állandó költségvetési deficittel küszködő ország, annak minisztere magyarázza a megszorításokat, de ezt a fináncok (apehos és pénzügyőr) dolgozók nem hiszik. Empirikus alapon... Miért is?

    Mert épp az az Oszkó osztogatta pár éve az ügyfeleinek (az APEH által elvileg ellenőrzött, Magyarországon adóalany cégeknek), hogy hogyan is tervezzék meg az adóstratégiájukat. Vagyis az APEH szeme láttára tűnik el az a potenciális adóalap a költségvetés elől, amely az érintett dolgozok bérének, és jutalmaiknak (meg a közszolgák bérének) az alapja.

    A minap látott napvilágot a dataplex-ügy. Gondolom, egy közepesen felkészült apeh-ellenőrnek felesleges magyarázni, mi is történt itt. De az ügy szempontból a lényeg: Oszkó főnöke, a "reformokat" átverő Bajnai Gordon és néhány társa úgy másfél milliárdnyival csökkentette azt a potenciális adóalapot, amelyre alapozva korábban volt pénz az APEH dolgozók szájának befogására, ha netán ennek a dataplex-ügynek a nyomára bukkantak volna.

    Mi több, Oszkó Péter alig pár hónapja zárta le azt a kétes építési ügyét, ahol eleve bekalkulálta a rendészeti bírságot az építkezésébe, és azzal számolt, hogy meg fogják büntetni, ám ő szabálysértést akar elkövetni, mert neki olyan ház kell, amilyet Ő akar. Szabályok nem érdeklik...

    Most több példát nem sorolnék, hogy miért is gondolják úgy az apehos és pénzügyőr dolgozók, hogy nekik magyarázkodhat a miniszter, miért is nincs pénzügyi (és törvényi) fedezet az ő juttatásaik maradéktalan, és egyébként jog szerint járó kifizetésére.

    Empirikusan van. Nekik ne magyarázzák. Ahogy a BKV buszsofőrieknek se...

    És igazat kell adnom. Lehet, hogy nem látni a kifizetés pénzügyi és jogi alapját, de egy jó APEH-ellenőr ezt biztosan máshogy látja.

    Több adat van a birtokában.

    Ezt hívják zsaroló potenciálnak :-)
    -----
    Bocs, az előzőben volt néhány félreérthető elütés (fáradtan írtam; kérném a korábbit moderálni).
     
  7. #2
    stirlicc
    2010.03.07. - 08:55
    Hát igen,

    BKV bortány II - vagyis annak egy sajátos aspektusa újratöltve.

    Adott a történet szerint egy végletesen veszteséges közlekedési vállalat, amelyet csak az állami/önkormányzati támogatás képes csak "életben" tartani. És akkor jönnek a "pimasz" buszsofőrök, hogy követelik régi jussukat, az adómentes pulykapénzt (a jogosságról most nem vitázzunk). És az egyetlen - de adu értékű - érvük az, hogy lehet hogy veszteséges a BKV, és talán látszólag hihető, hogy nincs fedezet a kifizetésekre, de ez őket annyira nem érdekli, hiszen ha a BKV alig egy tucatnyi menedzsere (és néhány gyanús szerződést) 10 milliárdokat képes fedezettel elvinni a kasszából, akkor - empirikus alapon - a szakszervezetnek senki ne magyarázza, hogy nincs fedezet. Van, keressék meg.

    Valami hasonlót vélek felfedezni az Oszkó-fináncok meccsben. Van egy állandó költségvetési deficittel küszködő ország, annak minisztere magyarázza a megszorításokat, de ezt a fináncok (apehos és pénzügyőr) dolgozók nem hiszik. Empirikus alapon... Miért is?

    Mert épp az az Oszkó osztogatta pár éve az ügyfeleinek (az APEH által elvileg ellenőrzött, Magyarországon adóalany végeknek), hogy hogyan is tervezzék meg az adóstratégiájukat. Vagyis az APEH szeme láttára tűnik el az a potenciális adóalap a költségvetés szeme elől, amely az érintett dolgozok bérének, és jutalmaiknak az alapja.

    A minap látott napvilágot a dataplex-ügy. Gondolom, egy közepesen felkészült apeh-ellenőrnek felesleges magyarázni, mi is történt itt. De az ügy szempontból a lényeg: Oszkó főnöke, a "reformokat" átverő Bajnai Gordon és néhány társa éppen másfél úgy milliárdnyival csökkentette azt az adóalapot, amelyre alapozva korábban volt pénz az APEH dolgozók szájának befogására, ha netán ennek a dataplex-ügynek netán a nyomára bukkantak volna.

    Mi több, Oszkó Péter alig pár hónapja zárta le azt a kétes építési ügyét, ahol eleve bekalkulálta a rendészeti bírságot az építkezésébe, és azzal számolt, hogy meg fogják büntetni, ám ő szabálysértést akar elkövetni, mert neki olyan ház kell, amilyet Ő akar.

    Most több példát nem sorolnék, hogy miért is gondolják úgy az apehos és pénzügyőr dolgozók, hogy nekik magyarázkodhatnak, miért is nincs pénzügyi (és törvényi) fedezet az ő juttatásaik maradéktalan, és egyébként jog szerint járó kifizetésére.

    Empirikusan van. Nekik ne magyarázzák. Ahogy a BKV buszsofőrieknek se...

    És igazat kell adnom. Lehet, hogy nem látni a kifizetés jogalapját, de egy jó APEH-ellenőr ezt biztosan máshogy látja.

    Több adat van a birtokukban.

    Ezt hívják zsaroló potenciálnak :-)
     
  8. #1
    gékovács
    2010.03.07. - 08:36
    Szegény APEH dolgozók, milyen kár érte őket, 13. 14. havi bért nem kapnak!Vajon mennyi az egyhavi átlagos bérük?és mennyi az egyhavi átlagos nyugdíj?Amiből a 13. havit szintén lecsapták!Majd sajnálni fogom az APEH dolgozókat ha a munkanélkülire várnak a postán !Addig egyezkedjenek pénzügyminiszterükkel, remélem hiába!
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 8 db -

hirdetés

HETILAP