Mi lesz más a politikában?

Ablonczy Bálint
- nezopont_online@hetivalasz.hu
Utolsó módosítás:
2012.02.16. - 04:32
Létrehozás:
2012.01.28. - 09:38
2012.01.28. - 09:38
 

A széles körben elterjedt jobboldali vélekedéssel ellentétben nem gondolom, hogy az LMP az SZDSZ reinkarnációja lenne. Ezt a szavazótábor vizsgálata is csak részben támasztja alá, ha pedig a politikai irányvonalat nézzük, egyenesen méltatlan az összevetés.

hirdetés
 

A hétvége legfontosabb politikai híre, hogy szombat-vasárnap kétnapos kongresszust tart az LMP. Bár a médiamunkás jó esetben ódzkodik pártrendezvények előzetes elemzésétől (kivéve persze, ha a szeretett formációnak szeretne jó munkát, egészséget kívánni), most mégis kivételt teszek. Bármennyire is furcsának tűnhet egy parlamenti ciklus félidejéhez közeledve a következő választással kapcsolatos állítások megfogalmazása, szerintem a zöldek összejövetelének hétvégi döntései kihatnak a 2014-es választásokra.

Az első témakör a kívülálló számára látszólag érdektelen szervezeti kérdés, ám ez valójában az LMP identitásának lényegi eleme. Lehetetlen nem gondolni a kilencvenes évek elejének Fidesz-vitáira, amelyek a pártszerűbb működést javaslók és az ún. bázisdemokraták között dúltak. Ma már egészen valószínűtlennek tűnik, de a Fidesznek eleinte nem volt elnöke, legfontosabb irányító szerve az országos választmány volt - akárcsak ma az LMP-nél. Amikor kiderült, hogy ez a működési mód a politika logikájával nehezen összeegyeztethető (lassú, nehézkes döntéshozatal; belső viták elhúzódása; a kollektív vezetés megnehezíti a jól beazonosítható vezetői karakterek kiemelkedését stb.), a Fidesz nem kevés belső vita után váltott. A párt 1993-as kongresszusán létrehozta az elnöki pozíciót, amelyre egy bizonyos Orbán Viktort választottak meg. Innentől kezdve vált még egyértelműbbé a korábban jobbára gúnnyal, de legalábbis éles kritikával kezelt nemzeti szabadelvű, konzervatív irányba való fordulás. Nem állítom, hogy az LMP most ilyen vízválasztó előtt áll, de az, hogy több képviselő, s maga a frakcióvezető is távozott posztjáról a belső viszályok miatt, s felmerült az elnöki poszt létrehozásának gondolata, jelzi: politikai túlélésük érdekében a zöldek változtatni akarnak működésükön.

S ez már átvezet a második kérdéskörhöz, a követendő ellenzéki stratégiához és taktikához. A széles körben elterjedt jobboldali vélekedéssel ellentétben nem gondolom, hogy az LMP az SZDSZ reinkarnációja lenne. Ezt a szavazótábor vizsgálata is csak részben támasztja alá, ha pedig a politikai irányvonalat nézzük, egyenesen méltatlan az összevetés. Az LMP mindig egyértelműen kiállt például nemzetpolitikai ügyekben (gondoljunk csak a határontúli magyarok autonómiatörekvéseinek támogatására). Következetes volt a párt a 2006-os időszak megítélésében is, az őszödi igazmondást és a lövetést államférfiúi cselekedetnek tartó balliberális világgal mindig homlokegyenest ellenkezően foglalt állást. A Daniel-Cohn Bendittel és az európai zöldekkel való, eleinte szoros együttműködést pedig tekintsük a társkeresés kezdeti próbálkozásának, amiről idővel a párt óvatosan lehátrált.

Ha tehát elfogadjuk: az LMP nem az SZDSZ által kitaposott ösvényen halad, nem eleve elrendelés, hogy a zöldek a szocialisták, s végső soron Gyurcsány Ferenc ölelő karjai között kössenek ki. Ha ez végül mégis így alakul, s a kongresszuson vagy az azt követő időszakban felülkerekednek azok, akik a minél gyorsabb és a minél szorosabb összefogást sürgetik a Nagy Barna Fenevaddal szemben jobb, ha tudják: saját pártjuk felolvadását készítik elő. Egy ilyen fordulat után ugyanis gyorsan eljön az az idő, amikor képviselői helyekről, programról és minden egyébről kell egyeztetniük. Mégpedig a szocialistákkal, azaz olyan emberekkel, akik ugyan kormányzásra való alkalmatlanságukat már bebizonyították, de kavarásokban, alkukban, szalámizásban még mindig világszínvonalon teljesítenek.

 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/jegyzet/mi-lesz-mas-a-politikaban-45378/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
38

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 16 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #16
    alkar70
    2012.01.30. - 23:28

    Előzmény:
    #9 peep
    Elég sokat olvasok mostanában az első világháborúról, nem elemzéseket, hanem dokumentumokat, ez alapján írom, amit írok.

    Sokan Trianont 1919-ből vezetik le, pedig nem, a történet 1914-ben kezdődött. A Monarchia kezdte, és rengeteg szerencsétlen magyar (és más monarciabeli) ártatlant küldtek a vágóhídra.

    A liberalizmus a kereszténységet nem üldözi. Ezt nem tudom, honnan veszi. Ha körülnéz például az USA-ban, sokkal több valóban működő, önfenntartó keresztény gyülekezetet talál, mint például nálunk. A magyar társadalom egyébként szésőségesen szekularizált, és ez a hitetlenség a politikai osztályra is jellemző. És ebben a bal és jobboldal között nincsen különbség.

    Attól, hogy valaki gondolkodik, még nem biztos, hogy jól lát mindent, ez igaz. De attól, hogy nem gondolkodik, nem biztos, hogy jobban jár.

    Egyébként az írása alapján inkább Ön az, akit a saját definíciója alapján liberálisnak lehet tekinteni.

    Mindennek elhordja aokat, akik liberálisnak gondolják magukat, egyetlen érzelem nyilvánvaló a soraiból: a gyűlölet.

    Míg amit én írtam, azt nem a jobboldal ellen írtam. Én a jobboldali gondolkodást, akonzervatív eszméket tisztelem, sokkal rokonszenvezek is, jobban, mint a baloldali elvekkel.

    Azonban a XX. században országunkat kétszer is a pokolba taszító politikának a jobboldali eszmerendszerhez, pláne a polgári értékrendhez semmi köze.

    És ez teljes mértékben áll a jelenlegi kormány mindent felforgató, semmilyen polgári értéket nem tisztelő (magántulajdon, vállalkozás szabadsága, szólásszabadság, vallásszabadság) ámokfutására.

     
  2. #15
    alkar70
    2012.01.30. - 23:14

    Előzmény:
    #12 regnis
    Meglepő módon épp a jelenlegi kormány igyekszik felrúgni a szabályokat, vagy azokat mindig a saját igényeihez igazítani.
     
  3. #14
    alkar70
    2012.01.30. - 23:12

    Előzmény:
    #11 vadmadár
    Na erről írtam: így gondolkozik az, aki a kommunistából nemzetibe átöltözöttektől tanulja, hogy mi a liberalizmus.

    Amit a jobbkéz szabályról, vagy a gyerekek műtétjéről ír, olyan baromság, mintha én azt írnám, hogy egy keresztény szerint ezekre a szabályokra semmi szükség, meg a műtétre sem, mert úgyis Isten kezében vagyunk.
     
  4. #13
    vadmadár
    2012.01.30. - 19:22

    Előzmény:
    #12 regnis
    Kedves regnis!
    Teljesen igaza van. A valódi liberalizmus ilyen. Éppen ezért írtam így : liberálisnak tartott szemlélet, liberális(nak mondott). Sok ember ott téved, hogy liberális elvnek tekint - és így ezekért küzd - olyat is, ami inkább az anarchizmushoz vezet.
     
  5. #12
    regnis
    2012.01.30. - 16:42

    Előzmény:
    #11 vadmadár
    A liberalizmus nem a (jog)szabályok hiányáról vagy eltörléséről szól, sőt a jog uralmát támogatja. Szabályokra - nyilvánvalóan - minden terülten szükség van egy társadalomban, de olyan szabályokra, amelyek mind a közösség(ek), mind az egyének számára biztosítják a szabadságot, és nem egymás rovására. A liberalizmus nem összetévesztendő az anarchizmussal. Ergo, a példája a KRESZ-szel teljesen fals. Ha jól tudom, egyetlen liberális politikus sem követelte a KRESZ felfüggesztését, eltörlését.
     
  6. #11
    vadmadár
    2012.01.30. - 09:49

    Előzmény:
    #9 peep
    "Elsősorban a nevelésről vallott nézeteddel kapcsolatosan állítom, hogy mentsen meg bennünket a Teremtő azoktól az egyénektől, akiket te szeretnél kinevelni."

    Csak egy - ismét nem tökéletes - példát kellene megnézni. Mi lenne a közlekedésben, ha az alkar70 által liberálisnak tartott szemlélet uralkodna el benne:

    Nem magolásra, nem lexikális tudásra, hanem gondolkodó emberekre van szükség = nem kell megtanulni a közlekedési táblákat, nem kell tudni a kresz szabályait. Elég ha a volán mögött ülő ember tud gondolkodni, vagyis egy kereszteződésbe érve majd eldönti mi lenne a helyes magatartás. Na de mi alapján hozna döntést, ha éppen ezeknek az alap ismereteknek nincsen birtokában?

    Következmény:
    Teszünk a jobbkéz szabályra, mindenki akkor indul amikor kigondolja azt.
    Nem állunk meg a piros lámpánál, hiszen szuverén egyéniségként magam döntöm el, hogy a piros vagy a sárga, netán a zöld lámpa az, ami megállásra késztet - avagy foglalkozom-e egyáltalán ezzel a színesen vlágító valamivel.

    Mivel emberek sokaságának halálán követhető nyomon, milyen szabályt mikor és miért hoztak meg, ennél jobban alátámasztott társadalmi szükség nincs is talán. A szabályokat (jelen példában a kreszt) nem önmagáért hozta létre a társadalom, hanem a saját életének védelmére. Annak nem ismerete vagy figyelmen kívül hagyása, be nem tartása a közlekedőnek saját életébe kerül vagy éppen másokat veszélyeztet vele. A kreszt nem hobbiból tartatjuk be a közlekedőkkel, hanem magunk és családunk védelmében.

    Éppen úgy ahogyan más törvényeinket és az együttélés, oktatás kialakult szabályait is, amiket szintén a túlélés ösztöne hozott létre hosszú idő alatt.
    Volt oka a kialakult szabályoknak, ahogyan volt oka annak is, hogy a már létrejött tudást elsajátítani kell az iskolában és nem újra és újra mindenkinek magának kitalálni.
    De ha ez a kreszes példa nem eléggé találó, gondoljunk bele milyen eredményű lenne az orvosképzés az olyan nagyon hangoztatott liberális(nak mondott) elvekkel!
    Engedné bárki is a gyerekét ilyen sebész kezébe?????
     
  7. #10
    peep
    2012.01.29. - 13:43
    "Ha tehát elfogadjuk: az LMP nem az SZDSZ által kitaposott ösvényen halad, nem eleve elrendelés, hogy a zöldek a szocialisták, s végső soron Gyurcsány Ferenc ölelő karjai között kössenek ki."
    -----------------------------------------------------------
    Bár a fenti, Ablonczy féle mondat nem egy retorikai bravúr, de végül is azt mondja, önállóan is lépegethet tovább az LMP.
    Nos, ha ez így van - és a kongresszusuk ugyebár azóta ezen út mellett tette le a voksát -, akkor nem értem a Schiffer András körüli problémát.
    Hiszen, Schiffer - állítása szerint - éppen azért mondott le, mert nem érzett maga mögött elég támogatást az önálló úton való poroszkáláshoz..
    Most mi van és mi lesz Schifferrel? Betojt a nagynéni feddése miatt? Ha igen, akkor uccu neki: HPL!, - ahogy régen mondani szoktuk. De, ha nem erről van szó, akkor most mit lép?
    Engem ez legalább annyira érdekel, mint az egész LMP, mert őt tartom az egyetlen valamire való politikusnak abban a pártban, beleértve a nagyszájú Karácsony Gergelyt és D'Artagnant is, akik csak szófabrikálók, de nem politikusok.
     
  8. #9
    peep
    2012.01.29. - 13:20

    Előzmény:
    #4 alkar70
    Kedves alkar70!
    Bevallom, bosszantó ez az egyszavasra fogott ostoba jobboldalozásod (I.világháború, Trianon, több millió honfitársunk mészárszékre küldése); nos, azért bosszantó, mert ideköpted ezeket, cáfolni pedig csupán egyenként is hosszabb értekezést igényelne.
    Csak annyit róluk, hogy egytől egyig badarság és hazug csúsztatás.

    Ami a liberalizmushoz fűződő szimpátiádat illeti, talán rövidebben is van mód rá válaszolni.
    Elsősorban a nevelésről vallott nézeteddel kapcsolatosan állítom, hogy mentsen meg bennünket a Teremtő azoktól az egyénektől, akiket te szeretnél kinevelni.
    Volt alkalmunk megtapasztalni, hogy a kekeckedő, minden determinációt élből elutasító egyéniségek mekkora káoszt és mennyi kárt képesek egy társadalomnak okozni addig, amíg a társadalom fel nem ismeri a bajok eredetét.
    Te gondolkodó egyedeket igényelsz, de mi biztosít téged arról, hogy azok a "gondolkodók" mind jól lát és jól gondol mindent?! Arról nem is beszélve, hogy fennáll a veszély, hogy minden egyes "gondolkodód" külön-külön, más és mást fog gondolni és önálló öntudatos lényként makacsul ragaszkodni is fog a saját véleményéhez.
    Az ember alapvetően egy olyan lény - társadalmi szinten mindenképp - amely igényli, hogy fogódzókat kapjon, mert egyénként képtelen eligazodni az életben. Egy idő után elbizonytalanodik és elveszik. Ekkor éri el a depresszív hatás.
    Kiráz a hideg a te szemléletedtől.

    Nem kell túlozni, nem akar ez a mai kor engedelmes alattvalókat nevelni, de félhülye liberális majmokat sem!
    Szerintem, éppen a te általad olyannyira igényelt liberális gondolkodásmód az, ami beszűkít, egyoldalúvá, gondolkodásra képtelenné tesz, mert annyira keskeny az általa elfogadható mozgástér, amelyen ép ésszel, egészséges lelkülettel bíró egyén képtelen haladni.
    A ti liberalizmusotok mára a legkorlátozóbb, legintoleránsabb eszmeiséggé züllött, amely egyébként csak egyetlen érzelemre képes, a gyűlöletre.
    Nem is csoda, hogy a keresztényi gondolkodást annyira üldözi.
    A ti eszmeiségetek egy átkos eszme, amely fennkölt és magasztos elviséget hajtogat, de máglyára küldené mindazt, aki kételkedik.
    Soha, semmire sem volt igazabb, mint rátok, hogy "vizet prédikál és bort iszik".
    Kérdezhetném, hogy ugyan miért nem veszitek észre magatokat, de ez is hiába való kérdés, hiszen a hitetek önmagában hordozza a tisztánlátásra való képtelenséget, a tudat egyre fokozódó beszűkülését és az ellentmondást képviselők egyre fokozódó gyűlöletét.
    A világot leegyszerűsítettétek: csak ti vagytok és minden más eretnek; amit azután vagy fasisztának, vagy rasszistának, netán náci ideológiának, diktatúrának, antiszemitizmusnak barna esőnek stb. neveztek, függően a támadott alany hovatartozásától és minéműségétől.
    Nevetni kellene, ha nem lenne tragikus.

    De, azért a fentiek okán ne bízd el magad, mert ez már csak a múlt!
    A magyar társadalom már kinőtt ebből a kábulatból és tisztán lát.
     
  9. #8
    basatu
    2012.01.29. - 13:10

    Előzmény:
    #7 steph
    Hitlernek sokkal többen lengették a karjukat,azt megtapasztalta ,megszenvedte a világ,orbán a kis führer nem jut el odáig,még pénzért sem kapott,és kap annyi támogatót,a legközelebbi alkalommal eltapossák mint egy élősködő férget!
     
  10. #7
    steph
    2012.01.29. - 11:31

    Előzmény:
    #6 1qwasyx
    A kb. félmilliós felvonulás számomra azt is jelenti, hogy aki most hangzatos FIDESZ-ellenes politikát kezd űzni, az ugyanúgy eltűnhet a politikai palettáról mint az SSDSS és az MDF, és lehet Gyurcsány Ferenc ölebe mint lett Debreczeni. A FIDESZ (és Orbán) hibáit lehet, sőt kell is kritizálni. De ha valaki azt hiszi, hogy a Szögi Lajos és Marian Cozma történetek után itt idillikus liberális társadalmat lehet létrehozni, az hatalmasat téved. A Budapesten esetleg jól visszhangzó szólamok sem Somogyban, sem a Tisza mentén nem jelentenek semmit.
     
  11. #6
    1qwasyx
    2012.01.29. - 10:00
    Kedves Bálint! Szeletelheted a szart, a legnagyobb kárt most a Fidesz okozza Magyarországnak. Ezért szerintem bármiféle ideiglenes, vagy állandó koalíció megengedett velük szemben. Sőt! Szerintem cél a Fidesz teljes felszámolása, mert az ma már nem demokratikus, nem hazafias párt, sokkal inkább egy bonapartista, náci, fasiszta jellegeket magán viselő gyülevész egy despota irányítása alatt..
     
  12. #5
    geschteiner
    2012.01.28. - 19:27
    Az SZDSZ-től senki sem fél!Azon tessék inkább elgondolkodni,hogy mi lehetett az oka annak,hogy a rendszerváltozástól 2010-ig Magyarországon a legnagyobb médiahatalommal rendelkező SZDSZ-t a magyar nép a történelem szemétdombjára küldte.Ennek szerintem az az oka,hogy az SZDSZ csak mondta magáról ,hogy ő liberális,holott nihilista párként a hatalomért bármire képesen lazán ,könnyedén összebútorozott a volt kommunistákkal, noha előtte profi bolsevik módra ezzel rágalmazták meg az MDF-et.Totálkárossá válásukra,elzüllésükre eklatáns példa Konrád György akinek nagyon sokáig nagy tisztelője voltam.Majdnem leestem a székről amikor azt látom a TV-ben a 2006-os brutális rendőrakciók kellő közepén,hogy az általam leghumánusabbnak gondolt író Gyurcsányról egy szót ki nem ejtve,Orbánt rongálja idézem:,,Orbán otrombán viselkedik!"Azóta kiderült,és sajnos napjainkban is tapasztaljuk,hogy körbejárva a világot,nemcsak Orbánt hanem az országot rágalmazza,antiszemitázza, magyar íróhoz egészen méltatlanul és otrombán ő viselkedik....
     
  13. #4
    alkar70
    2012.01.28. - 17:57
    Igazából nem értem, miért félnek még most is olyan sokan az SZDSZ-től. Még a nevét is félve merik leírni.

    Pedig a magyar lakosság egy nem elhanyagolható hányada liberális gondolkodású: a saját képességei alapján akar boldogulni, fontosnak tartja az egyéni teljesítményt, az iskolarendszertől nem azt várja, hogy engedelmesen viselkedő alattvalót neveljenek a gyerekéből, hanem tanítsák meg gondolkodni. Elfogadja, hogy vannak más szexuális identitású emberek. Példának tekinti a sikeres nyugat-európai gazdasági és társadalmi modelleket (pl. Svédországot).

    Ebben szerintem semmi rettenetes nincsen.

    Az már persze más kérdés, hogy a proletárdiktaúrából kinőtt balodal, és az országot az első világháborúba, majd trianonba beletaszító, majd ezt a második világháborús végsőkig való kitartással - mellesleg több millió honfitársunk mészárszékre küldésével - megváltani kívánó jobboldal egyesült erővel támadja.

    Attól viszont a liberlizmus, mint eszmerendszer megmarad, és sok ember számára szimpatikus marad.

    A liberalizmus azonban ma szitokszó, olyan értelemben használják, mintha a polgári jobboldalt valaki az őrjöngő fasizmussal azonosítani (vagy Merkelt Hitlerrel). De ez majd elmúlik.
     
  14. #3
    koronaszep
    2012.01.28. - 17:09
    Szerző, akarva akaratlanul közvetett bizonyítékkal szolgál a tekintetben, hogy milyen végtelenül cinikus és antidemokratikus is az új választási törvény, amely egészen egyszerűen kikényszeríti az összefogást, mint kisebbik rosszat.

    " Mégpedig a szocialistákkal, azaz olyan emberekkel, akik ugyan kormányzásra való alkalmatlanságukat már bebizonyították,..."
    Ez a megállapítás pedig lógva maradt levegőben, kéretik mondani valakit, aki Tisztelt Szerző kritériumai alapján ennek az ellenkezőjét bizonyította magáról.
     
  15. #2
    basatu
    2012.01.28. - 15:24
    Ez az ország egyszerűen alkalmatlan arra hogy kineveljen egy tisztességes politikus generációt,pártot! Itt mindenki csak a saját érdekeit nézi és minden más huszadrangú tényező,itt túlteng az irigység és a nagyzolási mánia,a kivagyiság,a konok ellenségkeresés.és a mások zsebében turkálás,az ingyen élés,én leírtam már régen ezt az országot a tisztességes országok közül.
     
  16. #1
    furnyesz
    2012.01.28. - 15:09
    Mi lesz más a politikában?
    Semmi újat nem várok-sajnos!
    Álom marad amit sok más honfitársammal együtt szeretnénk:
    Ki a túrót érdekel,hogy melyik párt van hatalmon,mikor azt látjuk,hogy a politikusaink egymásra mutogatva szétlopják pofátlanul az országot!?
    Olyan politikusat szeretnénk,akik a parlamentben tett esküjükhöz híven tennék a dolgukat!
    ,mert amit láttunk a rendszerváltás óta az -minden egyes politikusra vonatkoztatva aki legalább két ciklust eltöltött az adófizetők pénzét szórva -felér egy hazaárulással!
    Az eredmények magukért beszélnek!Mind a szocialisták,mind a jobboldal leszerepelt!
    Az egyiknek elég volt a Nokiás doboz,a másik aki még új a politikában az habzsol!
    Maffiás módon felépíti hatalmát baráti,családi kapcsolatokkal bebetonozza magát ,hülyeséggel felérő módon megköti az esetleg utána következők mozgásterét pénzügyi ,gazdasági ,államigazgatási szinten!
    Álom marad,hogy úgy szeretnék élni,hogy a tizedik emelet magasságából leszarom ki a pénzügy,vagy gazdasági miniszter,ha jól teszi a dolgát!
    Elegem van abból,hogy megmutatjuk Európának,hogy kell széllel szemben vizelni,most azt bizonygatjuk,hogy fejen állva is lehet szarni!
    Elegem van abból,hogy a korrupciós listán még lejjebb verekedtük magunkat!
    Elegem van abból: "azaz olyan emberekkel, akik ugyan kormányzásra való alkalmatlanságukat már bebizonyították, de /szar/kavarásokban, alkukban, szalámizásban még mindig világszínvonalon teljesítenek." igen minden pártra vonatkozik!
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 16 db -

hirdetés

HETILAP

hirdetés