Nagyon nem mindegy, kire szavaznak a budapestiek

Horkay Hörcher Ferenc
- nezopont_online@hetivalasz.hu
Utolsó módosítás:
2012.02.10. - 06:09
Létrehozás:
2010.08.26. - 07:13
2010.08.26. - 07:13
 

Élesedik az önkormányzati kampány, miközben a pártokon belül is zajlik a küzdelem. Ki nyeri meg a Szanyi-Horváth Csaba, és ki a Tarlós-Rogán meccset? De főleg: kire szavaznak a budapestiek?

hirdetés
 

Nincs abban semmi különös, hogy a kormány minden kényelmetlen lépést megpróbál kitolni az önkormányzati választásokat követő időszakra. Hiszen a politikai logika azt követeli tőle, hogy megpróbálja minimalizálni a veszteségeket a bizonyos fokig túlnyert országgyűlési választásokat követően.

Épp ezért bizony meg kell állapítanunk: sajnálatos, hogy mind a mai napig nem sikerült egymástól kellőképp eltávolítani az országgyűlési és az önkormányzati választások időpontját.

Egy új kormány számára persze nyilvánvalóan létfontosságú, hogy tudjon időt nyerni arra, hogy egyáltalán kiismerje magát az ország gazdasági-társadalmi helyzetét illetően. Nem véletlen a száznapos türelmi idő intézménye. Orbánék ugyan nem éltek e lehetőséggel, de ennek az a magyarázata, hogy más logikát alkalmaztak: megpróbálták már a kormányalakítást megelőzően ellátni az új parlamentet törvényjavaslatokkal, melyeket önálló képviselői indítványokként adtak be.

A cél nyilvánvalóan az volt, hogy az egy évig tetszhalott állapotban leledző Bajnai-kormány után az aktív és tevékeny kormányzás benyomását tudják kelteni. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha a sokszor meggondolatlan korai kommunikáció nem okozott volna több kárt, mint hasznot.

Ám az önkormányzati választások kampánya miatt most megint megállt az élet. A pártok kampányolnak, a kormány pedig próbálja meghúzni magát, nehogy azt mondhassák a párthátországban, hogy ők rontották a fideszes jelöltek esélyeit.

Különösen éles választási harc bontakozik ki Budapestért. Ennek is elég nyilvánvaló az oka. A Fidesz eddig még soha nem vette igazán komolyan a fővárosi pozíciók megszerzését. Ám mióta a visszavonult pártelit egy része kerületi polgármesterként próbált hátországot teremteni magának (Pokorni, Rogán), már tétje van a dolognak. Pokorni maga korábban már szóba került budapesti főpolgármester-jelöltként, a mostani kampány egyik legérdekesebb kérdése pedig az volt, hogy Rogán bevállalja-e Tarlós helyettesének pozícióját.

Azóta kiderült, hogy a belváros sikerembere végül is nem keresi magának a bajt. Úgy látszik, túlságosan is kockázatosnak ítélte meg, hogy a sajtó által főesélyesként emlegetett Tarlós alárendeltjeként nem kerülne-e politikai szélárnyékba.

De az ügy egy másik irányból is megközelíthető. Valójában Tarlós sikere egyáltalán nem garantált. Még akkor sem, ha az ellenzéknek eddig nem sikerült olyan jelöltet találnia, aki mögé a különböző ideológiájú parlamenti ellenzéki pártok egységesen fel tudnának sorakozni.

Ugyanis a Fidesznek most nyilvánvalóan nem elég a főpolgármesteri cím elnyerése: olyan új felállásra van szüksége, amely nem bénítja meg a fővárosi jogszabály-alkotási mechanizmust. Vagyis a főpolgármesteri cím mellé bizony szüksége lenne a fővárosi közgyűlésen belüli többségre is.

E nélkül ugyanis Tarlós csak olyan kamikáze polgármester lehet, akit a balliberális örökség felszámolásának nehéz feladatával bíztak meg. De aki végül is győztesként nem szállhat ki a csatából.

Ám nem csak a Fideszen belül ítélik meg kétesélyesnek Tarlós eredményét a választáson. Talán még erősebb bizonytalanság érzékelhető a szocialisták táborán belül, saját esélyeiket illetően. A választási ajándékul kampányfőnöki feladatot elnyert Szanyi Tibornak igencsak éles küzdelmeket kell vívnia egyrészt a Hagyó és Mesterházy örökséggel, másrészt valahogy el kell távolítania a pártot mind Gyurcsány Ferenc, mind Demszky Gábor árnyékából. A közvélemény kutatások szerint ugyanis e két politikusnak igencsak magas az elutasítottsági aránya.

Összegezzük tehát a fenti belátásokat. A Fidesz számára komoly vereséget jelentene, ha az esélyesnek kikiáltott Tarlósnak mégsem sikerülne bevennie Budapestet. A tét nagyságára és bizonytalanságára utal mind a Tarlós-Rogán meccs, mind pedig a szocialisták Szanyi-Horváth Csaba meccse. Nagyon nem mindegy a főváros jövője szempontjából is, hogy kire szavaznak a budapestiek.

Mint ahogy persze vidéken is megvan a súlyos tétje a választásnak. Nemcsak abból a szempontból, hogy a Fidesznek égetően nagy szüksége van anyagi forrásai rendezésére, hanem azért is, mert az ország gyökeres átalakítására törekvő igyekezete nem juthat elég mélyre, ha a vidéki bástyák elesnének. Ezért a „Kire szavaznak a budapestiek?" kérdés csak egy a számos izgalmas döntés közül, amely október elején fog megszületni - és amelyet a mostani hangulat már alapvetően meg fog határozni.

 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/jegyzet/nagyon-nem-mindegy-kire-szavaznak-a-budapestiek-31464/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
342

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 25 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #25
    szacsmo
    2010.08.27. - 14:29
    Azért valamit tisztázzunk! Tarlós-Rogán "meccs" nincs és nem is lesz!
    A Fidesz nem annyira hülye, hogy egy ilyen csapdába besétáljon--ezt már főnökünk Dr.O.V. Miniszterelnök Úr is meggátolná.
    Akik ilyen marhaságot belevizionálnak a "nemlétezőbe" azok zavart akarnak kelteni--más szándékuk és lehetőségük úgy sincs!
    szacsmo
     
  2. #24
    outsider1
    2010.08.27. - 13:16

    Előzmény:
    #23 peep
    "Ha most (bár nem erre van esély), Tarlós sikere és a fővárosi képviseleti többség nem jönne össze, az soha nem tapasztalt visszavetést eredményezne Budapest számára"

    Ez biztos. Azt már soha nem bocsátaná meg Orbán a fővárosiaknak, ha hatodszorra is "rosszul szavaznának". OK, hogy presztizskérdés Budapest, de mi a cél? Bő egy hónap múlva választás, és a fejlesztési koncepciókról semmit sem hallunk. Csak az unalomig ismételgetett témáknak a kampányszintű felvetése: metro, bkv, stb.

    Hol van az a csapat, akik értelmes, konzisztens elgondolásaikat "szellőztetnék meg". Még 2006-ban is értelmesebb volt a kampány, annak ellenére, hogy szeptemberben már igencsak az "őszödi tematika" uralta a közbeszédet.

    Mindkét oldalon látszik, hogy nincsenek emberek. Az értelmesebb emberek mini hátországot építettek ki maguknak a kerületekben. Orbán környezetet teljesen beszűkült. Hol van már Tirts Tamás, Cselovszki Zoltán? 2006-ban még legalább annyira megerőltette magát a Fidesz, hogy Cselovszki vezetésével kidolgoztak valamiféle Budapest programot, de aztán végül mégis Tarlós lett a jelölt, nem Cselovszki. És Tarlós Orbán embere, a kézivezérlés itt is érzékelhető. Hihetetlen hatalma van/lesz Orbánnak, de ez már kezelhetetlen. Előbb-utóbb minden túlhatalom megbukik, csak az a kérdés, addig mi lesz.
     
  3. #23
    peep
    2010.08.27. - 09:39
    Nagyon nem mindegy, kikre szavaz Budapest október 3-án. A cikk címe beszédesebb, mint a tartalma.
    Négy évvel ezelőtt márciusban, áprilisban Orbán az országgyűlési választások előtt - kormányra jutásuk esetén - egy Budapest Minisztérium létrehozásával kampányolt. Nem sikerült. (Bevallom, az ez évi választási eredmény után halvány mértékben vártam ennek az ötletnek a felélesztését, de most már úgy látszik nem volt beilleszthető a kormányzati koncepcióba).
    Talán érthető is, de mindenesetre ez a négy évvel ezelőtti ötlet is rávilágít, mennyire fontosnak tartja a Fidesz a fővárosi sikert.
    A többszöri választási fiaskót a 2006. őszi önkormányzati választások feledtedhették ugyan, de a gyanú - a korábbi fővárosi négy ciklus utóhatása, valamint a még mindig tapasztalt kétkedések következtében - nem húnyt ki.
    Ez az önkormányzati választás fontosabb, jelentősebb, mint a négy évvel ezelőtti.
    Ha most (bár nem erre van esély), Tarlós sikere és a fővárosi képviseleti többség nem jönne össze, az soha nem tapasztalt visszavetést eredményezne Budapest számára; a fővárossal szembeni kétségek - eddig nem tapasztalt mértékben - újulnának fel, míg ennek az ellenkezője (bár Tarlós tiltakozik még a gondolatától is), épp ellenkezőleg, a főváros fejlődésében hatalmas lökést jelentene.
    Szóval, felejtse el a főváros a nyálas 20 éves regnálást, szedje végre össze magát és döntsön racionálisan!
     
  4. #22
    Memória
    2010.08.26. - 23:05
    Amúgy pedig valóban nem mindegy, kire szavaznak.
    Szeretnénk már egy szép, tiszta, fejlődő fővárost, amire az egész ország büszke lehet.
    Jó lenne, ha Budapestről nem a BKV, kutyapiszok, meleg büszkeség, Hagyó-Hunvald-Wieszt-Döme, közlekedési káosz, kordonok, Demszky jutna az eszünkbe.
     
  5. #21
    Memória
    2010.08.26. - 22:49

    Előzmény:
    #12 koronaszep
    Kedves Szepi!
    elnézést, de erre mondják hogy "térben és időben tájékozatlan"...
    (Amúgy pl komolyabb trauma következménye is lehet... mint pl ennyire elvesztett választás és bizalom)
    Szabadjon felhívni néhány "apróságra" a figyelmét, eladósítás és pénzkidobás témakörben:
    1: Az előző 8 év alatt ugrott az államadósság 56-ról 82 %-ra.
    2: Az IMF hitelt ekkor vették fel úgy, hogy az új kormánynak kell 3-4 év alatt visszafizetni.
    3: A legszörnyűbb: mindennek nincs nyoma az országban, kivéve az előző vezetők és kiszolgálóik bankszámláit...

    Javaslom mindezek átgondolását, mielőtt hozzászól.
     
  6. #20
    vitamin
    2010.08.26. - 21:19
    Nekem Budapest a világ legszebb fővárosa, pedig voltam már néhány tucat fővárosban.

    Való igaz, hogy koszosabb, lepusztultabb, mint a 80-as években.

    De így van ez a világ más városaival is, azzal is, ahol nem Demszkynek hívják a polgármestert.
    (Múlt héten Grazban hitetlenkedtem a sok falfirkán és kolduson. Nincs messze, nézzék meg!)

    Amit rasztoka.katalin ír, az felháborító.Undorító, kirekesztő, antimagyar hozzászólás.
    (Cseréljük le egy kerület lakosságát csak azért, mert nem a Fideszre szavaz?!)
    Cseréljük le az ország lakosságát, mert a Fideszre szavazott? - kérdezhetném én. Ki dönti el, hogy ki az agymosott? rasztoka.katalin?)


     
  7. #19
    balint60
    2010.08.26. - 20:52
    1.) kényelmetlen lépések halogatása: eddig azt tudtuk, hogy minden gazdasági baj orvossága az azonnali és nagyarányú adócsökkentés, hiszen "van itt pénz".
    2.) az ország gazdasági helyzetének megismerése: ahhoz képest, hogy a Fidesz 29 közgazdásza 6-7% GDP csökkentést prognosztizált erre az évre és Járai Zsigmond 1000 milliárdos költségvetési lefaragást követelt, a 0,9%-os GDP növekedés mindenképpen pozitív. A Varga vezette csontvázbizottság is átadta jelentését OV-nak; mit kell még megismerni? Talán a kormány gazdasági programját...
    3.) száz nap és a "más logika": a szimbolikus kérdések előkészítése és a jogállami hatalommegosztás intézményeinek leépítése ékesen mutatta be a "más logika" valódi tartalmát.
    Ennyi erővel a gazdasági programot is előkészíthették volna; helyette megkaptuk a forint árfolyamát bedöntő ostobaságok mai napi tartó sorozatát.
    4.) az "egy évig tetszhalott Bajnai kormány" megakadályozta az államcsődöt és végrehajtotta az államháztartás pénzügyi stabilizációját, amiől még OV is szuperlatívuszokban nyilatkozott Berlinben. A válság kitörésekor 285 Ft fölé ugrott EUR árfolyam a választásokra 260 Ft körül stabilizálódott; innen sikerült ismét 280 Ft fölé felküzdeni magunkat.
    5.) az önkormányzati választási törvény a hatalommal való gátlástalan visszaélés eklatáns példája.
    6.) Tarlós győzelme garantált. Ennek alapvető oka (megegyezően az országgyűlési választásokkal) a szoclibek katasztrofális kormányzása.
    7.) Tarlós, a kamikaze: Tarlós sikeres főpolgársága a Fidesz támogatottsága töretlenségén múlik. Ebben még az sem lehet akadály, ha a fővárosi közgyűlésben nem lesz meg a Fidesz többsége. Az önkormányzati törvény "testreszabásával" (lásd lex Borkai és egyéb kreatív törvény, sőt alkotmánymódosítás) minden kompetenciát megkaphat a főpolgármester.
    8.) Tarlós ráadásul jól felkészült, tapasztalt és pragmatikus városvezető. Ő az egyetlen alkalmas jelölt a főpolgármesteri posztra, ezért minden támogatást megérdemel.
     
  8. #18
    outsider1
    2010.08.26. - 20:22

    Előzmény:
    #17 Kosinva
    A Fidesznek sem. Nem véletlenül nagy a csend Mesterházy körül.
     
  9. #17
    Kosinva
    2010.08.26. - 19:25
    Ha Budapesten a Fidesz nem tud abszolút győzni, akkor reménykedni kell, hogy az LMP-vel legalább meglesz a többség. Az MSZP csak akadályozna bármilyen tényfeltárást, hisz nekik az nem érdekük.
     
  10. #16
    Anicuki
    2010.08.26. - 18:57
    Nem értek egyet a cikkel, igenis, hogy azokat az intézkedéseket meg kellene hozni ami fontos még a választások előtt, a Fidesznek tök mindegy, hisz nagyon sok képviselője egyúttal polgármester is. Ha rosszmájú vagyok, még az is lehetséges, hogy a választási körzetek is úgy variálódtak át, ami nekik kedvez, így lehet, hogy nincs is félnivalójuk.
     
  11. #15
    balmoral
    2010.08.26. - 18:33
    Egyébként pedig:

    húsz év múlva röhögni fogunk azon, amin ma sírunk, és sírni fogunk azon, amin ma röhögünk.

    Fogadni mernék (ha lenne olyan "hatóság" Magyarországon, amelyik engedélyezné egy olyan KAPITALISTA vállalkozás indítását, amelyiknél bármire és bármi ellenében is lehet fogadni).
     
  12. #14
    balmoral
    2010.08.26. - 18:30
    Cikkíró valószínűleg be van rúgva, mert "bizonyos fokig túlnyert" országgyűlési választásokról zagyvál.

    Talán elfelejtette, hogy a szavazófülkékben FORRADALOM lett végrehajtva, ehhez képest az a néhány eltévedt szavazat bizonyára a Lipótról az MSZP által idejekorán elzavart betegektől származott, akik, ha épelméjűek lettek volna, csakis a Fideszre szavaztak volna.

    HHF, ne destruálj!
     
  13. #13
    outsider1
    2010.08.26. - 18:23
    Kedves HHF!

    Néhány észrevétel:
    azt írja a Fideszről: "az ország gyökeres átalakítására törekvő igyekezete nem juthat elég mélyre..."
    Mire gondol pontosan? Miért is elsőrendű kérdés, hogy egy önkormányzat milyen politikai színezetű? Főleg egy túlnyert országgyűlési választás után. És egyébként is érvényes a NER, vagy nem? Ez a megfogalmazás elég borzalmasan hangzik, és rossz időkre emlékeztet.

    "aktív és tevékeny kormányzás benyomását tudják kelteni." Igen, ez viszont pontos leírása mind az Orbán, mind a Gyurcsány kormánynak. Bajnai kormányát nem nevezném tetszhalottnak. Furcsa jellmezés ez: ha egy kormány a nap 24 órájában nemcsak a PR-ral törődik az már tetszhalott?

    Üdvözlettel,
    Outsider
     
  14. #12
    koronaszep
    2010.08.26. - 17:30
    " Nincs abban semmi különös, hogy a kormány minden kényelmetlen lépést megpróbál kitolni az önkormányzati választásokat követő időszakra. Hiszen a politikai logika azt követeli tőle, hogy megpróbálja minimalizálni a veszteségeket a bizonyos fokig túlnyert országgyűlési választásokat követően. "
    Tisztelt HHF !
    Szerintem, van .
    A kár megbecsülhetetlen, a nagyságrend több 100 milliárdos .
    Ha ezt összevetjük, a bankadó remélt 200 milliárdjával, hát ... / hosszú, éles sípszó : fütty !!! /
    Leminősítések, össze-vissza beszédek - amiről a HV hallgat -, mint a legutóbbi Matolcsy akció .
    Elfogadhatatlan, hogy egy politikai párt saját politikai céljai miatt, ilyen nagyságrendben hajigálja ki a pénzt az ablakon.
    Nem mellesleg, evvel pénzügyi függőségünket - nem függetlenségünket - fokozva,
    " eladósítjamégazunokáinkatis " .
    üdv Szepi
     
  15. #11
    narancsvirág
    2010.08.26. - 14:54

    Előzmény:
    #10 nemzeti
    :-))) Kösz!
     
  16. #10
    nemzeti
    2010.08.26. - 14:53
    Nem vagyok budapesti, mindig is vidéken éltem. Soha nem voltam egy "fövárosrajongó", de az utóbbi években - ahogy ottani rokonaimtól is hallom - a város szinte élhetetlenné vált.
    Nagyon remélem, hogy az idén a józan ész fog gyözni, mert a fövárosiaknak is be kell látniuk, hogy immáron 20 éve a legkevésbé rátermettet, ill. megfelelöt választották föpolgármesternek.
    Tarlós István egy intelligens, allürmentes, szakmailag felkészült, egyenes, korrekt ember. Jobbat nem találnak a fövárosiak föpolgármesternek. Úgyhogy: Hajrá Budapest! Hajrá Tarlós István!
     
  17. #9
    supapaMxFoMAOJ29
    2010.08.26. - 11:03
    Ez teljesen igaz!!!!!
     
  18. #8
    bakand
    2010.08.26. - 09:49

    Előzmény:
    #5 rasztoka.katalin
    Kedves rasztoka.katalin!

    Igénytelen és erkölcstelen inkább az, aki tudatosan próbálja kiközösíteni az ország lakosságának egy részét, aki a megosztásra játszik.
    Az összefogás és a meggyőzés helyett pont most nem kellene kirekeszteni senkit! Nem a Mari nénivel van a baj...

    üdv
    bakand
     
  19. #7
    juli61
    2010.08.26. - 09:15

    Előzmény:
    #5 rasztoka.katalin

    Meg az ország felét, akik 8 évig rájuk szavaztak!

    Budapesten nem csak rájuk szavaztak, ja és a XIII. kerület nem egyenlő teljes Budapesttel és minden lakosával!
    Mi lenne, ha a tisztelet a kivételnek kifejezést odatenné! Ismeri ezt a kifejezést??
     
  20. #6
    nagyimama
    2010.08.26. - 09:13

    Előzmény:
    #3 narancsvirág
    EGYETÉRTEK!!!!

    Csak Tarlós Úr személye az,ki a szennyből és mocsokból megtisztíthatja Budapestet!!!

    Minden gondolkodó választónak !! Csak Tarlós jöhet számításba !

    Bár 2006-ban megnyerte volna a Főpolgármesteri címet,ma nem tartanánk itt!!

    Remélem Demszky a megérdemelt -vagyonelkobzással -a helyére kerül :fegyház minimum 20 év!!
    Most ott kéne regnálnia a rabló gazembernek!!
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 25 db -

hirdetés

HETILAP