Súlyos amerikai vélemény hazánkról - Bagoly mondja verébnek?

Yes, comment

(SZŐNYI)
Utolsó módosítás:
2013.07.03. - 19:45
Létrehozás:
2011.12.08. - 14:15
2011.12.08. - 14:15
 

Nem sűrűn fordul elő, hogy ehelyütt a Heti Válasz valamelyik, ráadásul ugyanazon lapszámunkban olvasható írását tűzzük tollhegyre.

hirdetés
 

De az sem mindennapos eset, hogy az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövete kitüntet bennünket azzal, hogy – vélhetően nagy visszhangot kiváltó – publicisztikájával a mi ajtónkon kopogtat.

Nem kis nagyvonalúságra vall ez azok után, hogy korábbi számainkban többször is voltunk bátrak szóvá tenni: Eleni Tsakopoulos Kounalakis olykor mintha nem azonos mércével mérne az amerikai, illetve a magyarországi politikacsinálás dolgaiban.

A nagy közérdeklődés már csak azért is borítékolható, mert a jeles diplomata mostani lapszámunk 31. oldalán – korábbi figyelmeztetéseire ráerősítve – újfent aggodalmát fejezi ki közállapotaink miatt. A nagykövet elismeri ugyan, hogy a kétharmados parlamenti többség minden korábbinál erősebb legitimációt ad az Orbán-kormánynak, ám ezután hosszan sorolja az igazságszolgáltatás átalakításával, a választási vagy a médiatörvénnyel kapcsolatos kételyeit. Ezek a reformok mennyiben szolgálják a demokráciát, s a kabinet nem fogja túlságosan a maga képére formálni a jogrendszert? – fogalmazza meg aggályait.

E kérdéseket hétről hétre magunk is feltesszük. És szoktunk is találni a kétharmados parlamenti többségű kabinetet – kevéssé elegáns módon – helyzeti előnybe juttató jogszabályokat. Mivel azonban Magyarországon politikai erőnek még nem volt ilyen erős felhatalmazása, nemigen van olyan hazai előzmény, amelyhez mérni lehetne e törekvések demokratikus fokát. Arról nem beszélve, hogy a mai világban mégoly önkényes intézkedésekkel is nehéz csak úgy dróton rángatni a szavazókat. Erre példa az Orbán-kormány vádbeli példaképe, a putyini Oroszország, ahol a kabinet a múlt hétvégén a választások manipulálása ellenére is el tudta veszíteni kétharmados parlamenti többségét.

Ha pedig más, érettebb demokráciákkal vetjük össze hazánkat, akár zavarba ejtő következtetésekre juthatunk. Vegyük példának az Egyesült Államokat. Itt a mindenkori elnök olyannyira befolyásolni tudja az igazságszolgáltatás és a diplomácia működését, hogy kizárólag rajta múlik, milyen világnézetű személyt nevez ki a legfelső bíróság megüresedő posztjaira – avagy éppen nagykövetnek. Most pedig, lássunk csodát, a gazdasági és pénzügyi világválság közepette az amerikai kormány olyan „non-ortodox” intézkedéseket hoz, amelyeket sokan a – demokrácia alapjának tekintett – piacgazdaság durva megsértésének tartanak.

Ezzel együtt a legkevésbé sem aggódunk az Egyesült Államok demokratikus elkötelezettségéért. Vagy ha mégis, akkor csak annyira, mint amennyire – az egy éve elfogadott, s azóta is teljességgel ártalmatlannak bizonyuló médiatörvény láttán – a magyar sajtószabadságért.

 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/jegyzet/yes-comment-43801/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
85

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 79 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #79
    koronaszep
    2011.12.18. - 17:59

    Előzmény:
    #77 peep
    "Valakinek van valamije. Na és?"

    A dolog ott kezd "érdekessé " válni, amikor az a " valami " közpénz közbeiktatásával lesz
    " valakié ".
     
  2. #78
    peep
    2011.12.10. - 23:49

    Előzmény:
    #0 Paraszttörpe
    Ne erőlködj, Paraszttörpe!
    Egy másik topicban már jeleztem, hogy lököttnek tartalak és minden jel szerint teljes joggal.
     
  3. #77
    peep
    2011.12.10. - 22:06

    Előzmény:
    #74 Paraszttörpe
    T. Paraszttörpe!
    Nem értem, mit akart mondani, ha egyáltalán volt ilyen szándéka.
    Jó hosszan elmesélt valamit, ami körülbelül a töltött káposzta készítésének a fontosságával ér fel.
    Mert az, amit elmondott, az indifferens lenne egy normálisan működő társadalomban.
    Maga nyilvánvalóan elmarasztaló szándékkal tálal bizonyos tulajdonosi viszonyokat, amelyek vannak, vagy sem, számomra érdektelen, és nem is érzek mögé semmit.
    Valakinek van valamije. Na és? Az a valaki ismer egy másik valakit, akinek a fia egy osztályba jár az első valakivel. Ott a két srác összebarátkozott, azután rávették az apjukat, hogy vegyen nekik egy pár hokikorit. A hoki koris pedig a jégpályán megismerkedett egy kislánnyal és elvitte egy koncertre.
    Kurvára érdektelen számomra, hogy a koncert tetszett-e a kislánynak. Viszont kétségtelen, hogy a hokis csávó, kapott két puszit.
    Egyéb?
     
  4. #76
    1qwasyx
    2011.12.10. - 21:00

    Előzmény:
    #74 Paraszttörpe
    Nem tudom ki vagy, honnan jöttél, de nagyon örülök a jöttödnek. Maradj közöttünk!
     
  5. #75
    saller3d
    2011.12.10. - 20:01

    Előzmény:
    #74 Paraszttörpe
    Nyomul az 5.hadoszlop.....
     
  6. #74
    Paraszttörpe
    2011.12.10. - 16:37
    Miközben süllyed a haza hajója,a felcsuti böllér külföldön szórja a pénzünket!

    A fideSS állami pénzből épit médiabirodalmat Erdélyben!

    A Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért alapítvány tegnap többségi tulajdont
    szerzett az egyik legnagyobb erdélyi napilapban, a kolozsvári Krónikában. Az alapítványról két dolgot lehet tudni, egyrészt arra címre van bejegyezve ahova a Lánchíd rádió, illetve a Magyar Nemzet, másrészt egy nappal hivatalos bejegyzése előtt már 250 millió forintos támogatást kapott a Szerencsejáték ZRT-től.
    A Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért alapítvány vezetője az a Korda Éva Judit aki a Hír TV-t vezérigazgatója volt 2005-2007. Az alapítvány a kolozsvári Krónika előtt megvásárolta már Június 1-jén az Udvarhelyi Híradó Kft.-t. A kft. Ami az Udvarhelyi Híradót, a Csíki Hírlapot, a Vásárhelyi Hírlapot, a Gyergyói Hírlapot adja ki, illetve a Székelyhon.ro hírportált működteti.
    A Fidesz közeli vállalkozások nyomulása eddig is terítéken volt az erdélyi lappiacon, több újságot is felvásároltak lásd a fenti alapítványt vagy a Liszkay Gábor vezette Nemzet Lap- és Könyvkiadót, aminek tulajdonában van az Erdélyi krónika nevű hetilap, míg a kolozsvári Krónika részben eddig is a Hír Tv-ben érdekelt Inforg tulajdonában volt.
    Az új alapítványra két dolog miatt lehet szüksége a Fidesznek, egyrészt a Bethlen Gábor Alap közel 4 milliárdos támogatási pénzét teljesen üzleti tevékenységet végző cégek nem, csupán bizonyos százalékig non-profit alapon működő alapítványok vehetik igénybe. Másrészt a tavaly december 11.-én bejegyezet Határok nélkül a magyar nyelvű sajtóért alapítványt december 10.-én (igen a döntés az alapítvány hivatalos bejegyzése előtt született) máris búsás 250 millió forintos támogatásban részesítette a Szerencsejáték ZRT.
    A Fidesz erdélyi nyomulását, nem csak az új választójogi törvényben beteljesülő határon túli szavazati jog teszi érdekessé, hanem az is, hogy Romániában jövőre parlamenti választásokat tartanak majd, ahol a Fidesz és Tőkés László által gründolt Erdélyi Magyar Néppárt is meg kívánja mérettetni magát.



     
  7. #73
    alkar70
    2011.12.10. - 12:28

    Előzmény:
    #72 peep
    Lehet, hogy igaza van, a lényeg a lényeg: a pufajkás Horn által vezetett kétharmados koalíciós kormány nem alkotmányozott, mert nem tudott az ellenzékkel megállapodni.

    Most, lényeges kérdésekben meg sem kérdezik az ellenzék véleményét.

    Az 56-os karhatalmista ad leckét demokráciából egy nála jóval fiatalabb, Oxfordban tanult - állítólag jogász végzettségű - embernek és csapatának.

    Ez bizony szégyen az országra nézve, még akkor is, ha egyesek ezt nem érzékelik.

    Ami viszont lényeges: ennek a korszaknak is, mint a többinek, egyszer vége lesz. Utána a hatalom mostani birtokosainak el kell számolniuk tetteikkel és azoknak következményeivel.

    Sajnálatos, hogy nem veszi észre, hogy az Orbán csapat az orránál fogva vezeti az embereket: olyan szabályok meghozatalával dicsekednek, amelyek azután csak éppen rájuk nem vonatkoznak (lásd államadósság).

    Kádárék megúszták, Gyurcsány megúszta, nem biztos, hogy nekik ilyen szerencséjük lesz. Választási törvényükkel lehetővé teszik, hogy egy új, már nem a Horthy-Kádár érában szocializálódott elit kisöpörje őket a hatalomból.
     
  8. #72
    peep
    2011.12.10. - 11:30

    Előzmény:
    #69 alkar70
    "Megcsalja az emlékezet. A Horn féle MSZP-nek egyedül is megvolt a kétharmada!"
    ---------------------------------------------------------------
    Sajna, alkar70, de maga téved!.
    Az MSZP-nek ugyanis, csak az abszolút többsége volt meg, ha jól emlékszem, 52 vagy 54 %.. Az SZDSZ-el lett meg a koalíciónak 2/3-a.
    A többi tévedését most nem kommentálom, a lényeget a #60 alatti kommentben már leírtam.
     
  9. #71
    alkar70
    2011.12.10. - 08:12
    Sajnos több helyen is ténybeli tévedések tarkítják a cikket.

    Magyarországon már volt koalíció, amely aFidesznél nagyobb felhatalmazással rendelkezett (Horn).

    Az amerikai elnök felhatalmazását pedig kár összevetni a magyar viszonyokkal: az USA-ban ez egy több, mint 200 éves fejlődés szerves eredménye, nálunk ez a kialakuló "jogrend" másfél éves sincs - de azóta már mind a médiaalkotmányt, mind a mostani, illetve az új alkotmányt is többször módosították.

    Tényszerű továbbá, hogy ezek az átalakítások a választási programban nem szerepeltek, tehát a kormány bár keresztülerőszakolhatja ezeket, azonban felhatalmazása nem volt rá, mert ilyet nem is kért.

    Az alkotmányt a vonaton író Szájer feleségének főbírói kinevezése pedig minden józanul gondolkodó ember számára egyértelmű a kormány demokráciafelfogásával kapcsolatban.
     
  10. #70
    alkar70
    2011.12.10. - 08:05
    Derék cikk.

    Aczél és Berecz elvtársak biztosan örülnének neki. A kommunizmusban is folyamatosan téma volt a (rothadó) kapitalizmus bírálata. Sokan mutattak rá, a szerzőhöz hasonlóan biztos tollal és választékos fogalmazással az ún. tőkés országok problémáira.

    Addig sem kellett azzal foglalkozni, mi van itthon.
     
  11. #69
    alkar70
    2011.12.10. - 08:02

    Előzmény:
    #60 peep
    Megcsalja az emlékezet. A Horn féle MSZP-nek egyedül is megvolt a kétharmada!

    Az SZDSZ-nél éppen az okozott vitát és vezetett kilépésekhez, hogy egy önmagában is kétharmados többség mellé minek állnak be koalíciós partnernek.

    Sajnos az a helyzet, hogy Fidesz kormány még a pufajkás Horn színvonalát is mélyen alulmúlja.
     
  12. #68
    bendeguz1
    2011.12.09. - 18:32

    Előzmény:
    #67 peep
    Van rá felhatalmazásuk? És még ti akartok több hozzászólást: Ennyivel sem tudtok mit kezdeni büdös lábu bolsik.
     
  13. #67
    peep
    2011.12.09. - 17:02

    Előzmény:
    #62 bendeguz1
    "....te agyatlan szürkemarhaállományos hátrányos helyzetű.."
    ------------------------------------------------------------------------------
    Köszi bendeguz, marha kedves vagy.
    Azért felhívom a figyelmedet, hogy a #61-es kommentem első két sora, amit te nehezményezel, az egy idézet. Vorian-tól idéztem és arra válaszoltam.
    Néha érdemes az első két sornál többet is elolvasni...
     
  14. #66
    Vorian
    2011.12.09. - 16:47

    Előzmény:
    #61 peep
    `A Fidesz-KDNP ez után mit tehetett? Tárja szét a karját és mondja azt a választóknak, hogy hát ugyan 2/3-ot adtatok, és bár megígértük az új Alkotmányt, de sajnos az MSZP nem engedte, hogy megalkossuk. Hát, ez egyszerűen nevetséges lett volna.`

    Nem igertek meg, egy arva szoval nem beszelt rola senki, de a 2010 valasztasi programban nincs benne.

    Hazudsz? Rosszul emlekszel?(haha), ha tevednek (amit fentartok) betudod bizonyitani ha ramutatsz a 2010 valasztasi programban, hol jelentik ki nyiltan, ha meglesz a kello tamogatosag akkor ujra irjak az alkotmanyt?
     
  15. #65
    bendeguz1
    2011.12.09. - 16:46

    Előzmény:
    #57 peep
    Nézd ha nincs mondanivalójuk, csak a Mari néninek Bumugyapusztán, érthető.Ez az ő színvonaluk.
     
  16. #64
    bendeguz1
    2011.12.09. - 16:42

    Előzmény:
    #60 peep
    Mindössze eltörülték a népszavazást, amit most az Orbán kormányon kértek számon. Azért nem lett rosszabb mert az SZDSZ és az MSZP nem tudott megegyezni a koncon!.
     
  17. #63
    bendeguz1
    2011.12.09. - 16:39

    Előzmény:
    #61 peep
    Nagyon bánt, hogy Magyarország még létezik? És nincs olyan rossz helyzetben mint hagytátok? Hehe.
     
  18. #62
    bendeguz1
    2011.12.09. - 16:38

    Előzmény:
    #61 peep
    Akarja a fene neked kimagyarázni az alkotmányt te agyatlan szürkemarhaállományos hátrányos helyzetű..
     
  19. #61
    peep
    2011.12.09. - 16:13

    Előzmény:
    #59 Vorian
    "Az alkotmanyozast akarmennyire is igyekszel te vagy a fidesz szipatizans kommunikacio kimagyarazni, nem lehet. Nem volt rola szo,"
    --------------------------------------------------------------
    Már hogy ne lett volna róla szó?! A Fidesznek sarkalatos választási ígérete volt, hogy ha hatalomra kerül és módjában áll, új Alkotmányt készít.
    Az sumák megközelítés az ellenzék részéről, hogy úgysem vették volna figyelembe a véleményünket, ezért nem is veszünk ebben részt.
    Mint írtam, alantas számításból tették, hogy kivonultak. Tették ezt azzal a kimódolt szándékkal a háttérben, hogy ez a helyzet egy támadási felületet fog nyújtani a későbbiekben.
    Így is van, te is ezzel érvelsz.

    A Fidesz-KDNP ez után mit tehetett? Tárja szét a karját és mondja azt a választóknak, hogy hát ugyan 2/3-ot adtatok, és bár megígértük az új Alkotmányt, de sajnos az MSZP nem engedte, hogy megalkossuk. Hát, ez egyszerűen nevetséges lett volna.

    Az USA nagykövet asszony pedig, jobb lenne, ha több empátiát tanúsítana a közéletünk sajátosságai iránt, ha már egyszer ide delegálták.
    Persze, nem tévesztjük el a helyünket, de ő se akarjon csak úgy visszapöccinteni bennünket a falvédőre, mondván, hogy onnan léptünk le - mert ha így gondolja, téved.
     
  20. #60
    peep
    2011.12.09. - 15:46

    Előzmény:
    #45 Fedor
    "Akkor a Horn kormánynak milyen felhatalmazása volt? Ugyanúgy kétharmad, mint most, és érdekes módon mégse éltek vissza vele,...."
    ------------------------------------------------------------
    T. Fedor!
    Igaza van, a Horn kormánynak is meg volt a 2/3-a.
    De van egy lényeges különbség, és amikor a Fidesz 2/3-át hasonlítja a horni 2/3-hoz, akkor ezt figyelembe illik venni.
    Hornéknak is 2/3-uk volt, de az koalíciós 2/3 volt. Vagyis egy másik párt kellett ahhoz (az SZDSZ).
    A teljesen más kontextusról nem is beszélve. Négy évvel voltunk túl egy világrendszer bukásán, amelynek az MSZP - joggal - folytatólagos képviselőjének volt kénytelen éreznie magát. Ez bizony óvatosságra buzdította Hornt.

    Bár a legalitáson az sem változtatna, ha egyetlen párt jutott volna 2/3-os többséghez, azért arról előszeretettel feledkeznek el a bírálók, hogy nem egy pártról van szó, hanem egy választási közös listán bejutott, kettő pártról, amelyek külön-külön önálló frakcióként funkcionálnak a Parlamentben.
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 79 db -

hirdetés

HETILAP

hirdetés