Mire költ Gerendai havi 2,5 millió forintot?

Szem-szájnak ingere

Halász Csilla
Utolsó módosítás:
2011.01.15. - 10:01
Létrehozás:
2010.01.28. - 10:36
2010.01.28. - 10:36
 

Évtizedekig áltattuk magunkat, hogy a magyar konyha világhírű, pedig katasztrofális állapotban van - mondja lapunknak Gerendai Károly, aki a múlt héten vette át Az év étterme díjat. A Sziget fesztivál főszervezőjének a Ráday utcai Costes már a második vendéglős vállalkozása.

hirdetés
 
Ilyen sok felesleges pénze van?

Felesleges nincs. Bár a Sziget fesztivállal és egyéb rendezvényeinkkel elég sok pénzt kerestem - ezt minden rólam szóló cikkben leírják.

S ebből havonta - 47 százalékos tulajdonosként - 2,5 milliót, üzlettársaival együtt pedig ötmilliót bele is tesz a Costesbe, merthogy luxuséttermet működtetni veszteséges.

Hiszek abban, hogy a gasztronómiába érdemes befektetni, mert előbb-utóbb Magyarországon is kialakul a megfelelő igényszint. Másrészt a csúcsgasztronómia az egyik hobbim.

Pár éve a Liszt Ferenc téri étterme még nem ebbe a kategóriába tartozott.

Még azelőtt szereztem ott ingatlant, 1998-ban, mielőtt kialakult volna a tér mai arculata. Aztán 2005-ben jött egy befektetőcsoport, és a Buena Vistáért nagyon sok pénzt kínált.

Hogy jutott innen a luxusétteremig?

Sokat utaztam a világban, mindig előre kinéztem a szállodát, de az utóbbi években azt is, hol érdemes vacsorázni. Itthon is hetente többször járok étterembe, vendégként nagy rálátásom van a magyar gasztronómiára is. Elkeseredetten láttam, mennyire nagy a szakadék a magyar éttermek és a világ más éttermei között. A Buena Vista eladása után elhatároztam, hogy csak akkor vágok bele még egyszer ilyesmibe, ha magas színvonalon csinálhatom.

Ne vegye rossz néven, de azt beszélik, Magyarországon a díjakat meg is lehet vásárolni.

Én is tudok ilyen díjról, de a mi esetünkben ez nem tűnik reális forgatókönyvnek. A zsűri üzletemberekből, cégvezetőkből, vezérigazgatókból állt, nem hiszem, hogy bárki meg tudná vásárolni őket.

A 36 zsűritag végigette a menüt?

Nem tudom, nem én szolgálok fel és nem is én főzök. Csak annyit tudok, hogy első körben a tíz legjobbat kellett megnevezniük, a másodikban pedig a legjobbat - gondolom, csak úgy lehet választani, ha előtte teszteltek.

A díj feltehetően a portugál séfnek köszönhető, ő év végén felmondott. Ha ilyen sikeres volt, miért távozott?

December 31-ig szólt a szerződése, s bár marasztaltuk, hazavágyott a családjához. A lisszaboni Ritz hotel séfje lett.

Igaz, hogy az új argentin séf a chilipaprikát és a francia eleganciát akarja ötvözni a magyar hagyományokkal?

Van benne valami, és nem bánom, hogy így van, mert a portugál séf nemigen volt hajlandó figyelembe venni a magyar hagyományokat. Bár nemzetközi konyhát viszünk, arra biztatom, hogy próbáljon minél többet megjeleníteni a magyar konyha jellemzőiből.

Nálunk nincsenek jó séfek, hogy külföldről kell behozni őket?

Nálunk alapvető problémák vannak a képzéssel. A színvonalas éttermek, ha magyar személyzettel dolgoznak, azok külföldön tanultak. Évtizedekig folyt az önáltatás, hogy a konyhánk világhírű. Pedig már rég elveszítettük a versenyt. Az éttermekben mirelitből és porokból készült ételeket adnak. Sajnos a vendégek is megelégszenek a tömegtermékekkel. Bár valami elindult, a magyar gasztronómia még mindig katasztrofális állapotban van.

És miért jobb a párizsi piacon alapanyagot vásárolni, mint idehaza?

Mert nálunk nem lehet beszerezni folyamatosan a megfelelő minőségű árut. A párizsi Rungis piacon viszont jó néhány kereskedő a legmagasabb szintű ellátásra szakosodott. Nem akartunk kompromisszumot kötni, inkább vállaltuk a magasabb beszerzési árat.

Talán ezért is mondják, hogy a Costes drága, meg hogy kong az ürességtől.

Ha a kifőzdékkel vetjük össze, akkor drága, de ha a hasonló színvonalú éttermekkel, akkor nem. És nem kong az ürességtől. Persze nem olyan kihasználtsággal működik, mint egy nyugat-európai város hasonló helye. Az a baj, hogy ma még a tehetősebb magyarok jó része is úgy gondolkodik, hogy az a jó étterem, ahol nagy adagot adnak.

"A Costes minden porcikájában a csúcsgasztronómiát, a kulináris színházi élményt képviseli" - hallhattuk a díjátadáskor. A nem szakavatottaknak hogy magyarázná meg, mi kell ehhez?

Aki egy ilyen helyre elmegy, nem csak beugrik valahová enni, hanem szépen felöltözik, készül rá és élményt vár tőlünk. Ezért minden részletnek jelentősége van, a tálalástól a felszolgálás minőségén át a zenéig. Az ízek harmóniája önmagában kevés: komplex élményt kell nyújtani.



GERENDAI KÁROLY

1970-ben született Budapesten. • 1988-ban érettségizett. • 1990-91: a Magneoton Kiadónál dolgozik, és a Lord zenekar menedzsere. • 1991-93 között az Extraton Kiadó vezetője. • 1991-94-ben a Sziámi együttes menedzsere. • 1993-ben létrehozza a Sziget Kft.-t.
 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/korkep/costes-mire-kolt-gerendai-havi-25-millio-forintot-26783/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
54

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 29 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #29
    koronaszep
    2010.03.16. - 17:36

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    " Szégyelve magam mint magyar, hogy mit kaptunk enni kb 150 dollárért/fő. A csoport minden egyes tagja pontosan tisztában volt azzal, hogy ennyi pénzért mi várhat el. Hát csak várták."
    Kedves Bicnicc !
    No, nézd már ezt a Gerendait, most még ezt is megkapta :" A Ráday utcai Costes idén egy Michelin-csillagot kap, így a régióban a harmadik étterem, amely elnyeri ezt a gasztronómiai elismerést – derül ki a Michelin sajtóközleményéből. "
    A Michelin egyik fő követelménye pedig az, hogy kiegyensúlyozottan jó minőséget mutasson egy vendéglátóhely
    http://www.fn.hu/gasztronomia/20100316/michelin_csillagot_kapott_egy_magyar/
     
  2. #28
    Marslakó
    2010.02.23. - 11:30
    Kedves Olvasótársak!
    Ritkán olvasok jó hangulatú, kellemes írásokat, pont azért, mert csak ilyen hangnemben tudnak egymással beszélgetni az emberek, mint ezen a blogon. Még akkor is megdöbbenek az írás hangnemén, amikor a tartalommal egyetértek. Szerintem úgy kellene egymásnak írogatni, hogy ne színvonal alatti legyen egymás megszólítása. "A stílus maga az ember."-szokták mondani. Tudom, hogy szükség van olyan lehetőségekre, ahol kiadhatjuk magunkból a gőzt, de nem mindegy, hogy ezt a kocsmában, a sportpályán műveljük, de főleg az nem mindegy hogyan csináljuk. A bevezető után magáról a Costesről: azt kell megfogalmaznunk, mitől jó vagy nem jó egy étterem. attól-e hogy csillig-villog, mert sok pénzt tesznek a dizájnba, Elhívnak egy külföldi séfet, és méregdrága árakon kínálják a"souvidolt" és "confitált" nemtudoménmicsodát? Ez lenne a recept? És mi a cél? Kinek dolgoznak? Sok kérdést feltehetném még. Egyret azonban ebbizonyít ez a blog, meg más un. gasztroblog is: Az emberek szeretnek enni, szeretik a jó ételeket, és elegük van a pénzes befektetőkből, akik egy homályos idea alapján megnyitják az ezredik étteremet, és megpróbálják lehúzni a magyar gasztronómiát. Sokat lehetne még tanulni, fejlődni természetesen, de nem hiszem, hogy ez a módja a magyar gasztronómia megújításának.
    Nem kívánom a moderátor szerepét átvenni, és ne haragudjon az, aki sértve érzi magát, de mindegy is haragudjon. Történjen már igazi párbeszéd!
     
  3. #27
    oregkoma
    2010.02.16. - 21:10

    Előzmény:
    #18 koronaszep
    Na ide figyelj koronacsúnya!
    Ostoba ám az a szerencsétlen nagynénéd!!Milyen alapon hülyézel le it bárkit!
    Olvasd már el mit írtunk alább és aztán írj!!!!! Előbb OLVASS!!! ha tudsz.
    Már néhányszor elkezdted kinyitni a bicskát a zsebemben, de eddig megúsztad!
    Elhiszem, hogy egyre idegesebb vagy a válsztás közeledtével, de próbálj meg uralkodni magadon!


     
  4. #26
    koronaszep
    2010.02.02. - 08:53

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    " Büszke lehetsz magadra, korona. Mint láthatod, amihez hozzászóltál, az nincs. Kiradirozták. "
    ???
    Egy másik topicba írtad, koma.
    Mire lennék büszke ?
    Tán csak nem a Te hsz.-eidre. Amiatt inkább szégyenkeznék. / Ha közöm lenne hozzá /
     
  5. #25
    koronaszep
    2010.02.01. - 19:23

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    " Egy napra, egy zsűrizésre fel lehet készülni. Még előtte megfürdeni is lehet. A hétköznapok meg lehetnek különbözőek. Úgy, hogy nem értem, mi a bajod a személyes tapasztalatommal? Nincs ebben semmi túlértékelés. Győződj meg róla személyesen. Ha pedig nem, akkor -hogy is szoktad mondani?- pofa be. " írod bicnicc " koma ", egy más helyen.
    1.) Nem olvastad el a cikket
    2.) Gondolod ez úgy megy, hogy bejelentik : Ekkor és ekkor érkezünk, harminchatan ! Lenézed a szakmát, a 36 tagú zsűrit. / Hogy mást ne mondjak: A magyarokat . A magyar vendéglátást /
    "A Costes minden porcikájában a csúcsgasztronómiát, a kulináris színházi élményt képviseli" - hallhattuk a díjátadáskor. "
    3.) " ...hogy is szoktad mondani?- pofa be. "
    Nem "szoktam mondani ".
    Többek között ez / is / megkülönböztet Tőled. Volt gyermekszobám, jó nevelést kaptam.
     
  6. #24
    koronaszep
    2010.02.01. - 18:09

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    A 36 tagú zsűri, üzletemberekből, cégvezetőkből, vezérigazgatókból állt.
    " ... első körben a tíz legjobbat kellett megnevezniük, a másodikban pedig a legjobbat - gondolom, csak úgy lehet választani, ha előtte teszteltek. "
    Ez alapján, Gerendai úr étterme, az " Év étterme ".
    Ez a tény .
    Gerendai nem alap nélkül "henceg", Ő kapta ezt a kitüntető címet.
    Ha nem értenéd, a cikk "apropója ", hogy a Costes megkapta ezt az elismerést .
    Vicces, ahogy egy " kivagyi" nick, bizonyos bicnicc, "fikázni" próbál .
    Mellesleg, elég gyengén.
    Ha voltam, ha nem, mit tesz ?
    Te is vagy voltál, vagy nem .
    Beírásodat összevetve a tényekkel, szerintem nem .
     
  7. #23
    koronaszep
    2010.01.30. - 16:17

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    Mondd bicnicc, Te /nagybetű / elolvastad a cikket ?
    Mintha elkerülte volna a figyelmedet, hogy milyen "apropóból" írták.
     
  8. #22
    imperative
    2010.01.29. - 01:48

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    Nem véletlenül Fuddrucker's-nek hivják ???? (Remélem, h. jól betűztem :-))
     
  9. #21
    imperative
    2010.01.29. - 00:02

    Előzmény:
    #19 koronaszep
    A Cityben valamivel drágább a "meki", mint a suburbiaban. Nyilván a magasabb uzemeltetési koltségek miatt. En ugyan nem élek vele, de egy BicMac ugy $3.99-$4.99 lehet. Egy komplett "meal", szendvics, french fries és coke vagy kavé, egyutt kb. $7.00.

    A jobb vendéglőben/étteremben nem az adag "nagysága" dont. Ide az szuper izekért es minőségért mennek az emberek és nem azért mert, kifejezetten éhesek. A nagyadagok természetesen megvannak a megfelelő helyeken. Majdnem mindenki viszi haza a megmaradt adagot.
    A Cityben kb. 40 000 étterem/vendéglő van.
     
  10. #20
    Ymma
    2010.01.28. - 20:15

    Előzmény:
    #18 koronaszep
    "Minősítgetik az egyik legsikeresebb magyar vállalkozót."
    Miért ne tennék? A Veszteséges, ingyen területű, külföldiekre méretezett árszínvonalú szigetből jól meggazdagodó úrfit miért is nem minősíthetné bárki?

    "Legsikeresebb úgy, hogy közben a hazájának is kiemelten hasznára van a tevékenysége, hiszen, ha valamiről ismerik Budapestet ma, az a Forma1 v a Sziget , nem a Tschikós, Fokosch, Gulasch."

    Ezt a baromságot te most tényleg elhiszed? Ki az a primitív marha, aki csak erről ismeri ezt a fővárost? Kiemelt haszon az országnak az, hogy a már ismertetett (alább valaki jól összefoglalta) módon valaki milliárdossá válik? Büszkeségünk Gyurcsány, és az összes tolvaj, aki szétlopta az országot? A forma1 viszi az ország hírét? Ki a francnak, az orosz győzikének, vagy az olasz keleti andreának? A felkapaszkodottak ostoba, pökhendi rongyrázása süvít ebből a ki pénzeszacsiból ki.
    Az ilyenek furikáznak terepjárókkal a városban a rém fontos ügyeik miatt. Enyhe hányinger...
     
  11. #19
    koronaszep
    2010.01.28. - 18:07

    Előzmény:
    #16 imperative
    A "mekibe" mennyiért kajáltál " núúúújohkban " ?

    " PRE FIX vacsora ", mintha erről beszélne G K : " ... magyarok jó része is úgy gondolkodik, hogy az a jó étterem, ahol nagy adagot adnak. "
     
  12. #18
    koronaszep
    2010.01.28. - 17:56

    Előzmény:
    #17 rizibizi
    T rizibizi ! / + a többi /
    Az ostobaság csimborasszója, amit elővezettek.
    Olvassátok el újra, miről szól a cikk.
    Legyünk őszinték : Kicsit az újságíró is hibás, a " Mire költ Gerendai havi 2,5 milló forintot " felütéssel, megadta az alaphangot.
    / Megadta azoknak, akik az életükben nem láttak vállalkozást belülről, de véleményük az van róla .Sőt.
    Minősítgetik az egyik legsikeresebb magyar vállalkozót. Legsikeresebb úgy, hogy közben a hazájának is kiemelten hasznára van a tevékenysége, hiszen, ha valamiről ismerik Budapestet ma, az a Forma1 v a Sziget , nem a Tschikós, Fokosch, Gulasch . /
     
  13. #17
    rizibizi
    2010.01.28. - 17:39
    Majd ha sokan ki tudják fizetni ennek az étteremnek az árait, akkor lesz majd jó világ nálunk.
    Addig meg csak támogassuk a franciákat, és felejtsük el a magyar termelőket!
    Én is nagyon szívesen támogatnám a szuper alapanyagokból, külföldi séfekkel dolgozó luxus éttermet, havi több millió forinttal.Csak egy a bökkenő: nincsen ennyi megtakarításom(sajnos fizetésem se) havonta.
    Ha lenne, akkor is saját termelőktől vásárolnék, magyar szakácsokat alkalmaznék, így többek által elérhető árakkal kalkulálnék.
    De remélem a gerendai féle ügyeskedőket hamarabb elkapják, és nem kell támogatnom őket.
    Inkább a hajléktalanoknak adnék, amit ma is megteszek





     
  14. #16
    imperative
    2010.01.28. - 16:38
    Ha akad olyan hulye, aki ad közel 125 dollart fejenként egy menuért, akkor megérdemli.


    New Yorkban egy kifejezetten jó helyen, egy átlagos PRE FIX vacsora (korlátlan fogyasztás),
    ugy 70-80 dollar között mozog.
     
  15. #15
    liverpool
    2010.01.28. - 16:08

    Előzmény:
    #11 Basti
    Egyetértek ! Ez a Nagy Népi Klezmerfest nem nekünk magyaroknak készül. Az elején, úgy kb. az ezredfordulóig kijártam, azóta csak néhány alkalommal. Nem tetszik. Elsősorban a zenei felhozatal miatt.Kicsit olcsóbb, mint pl. a dán Roskild, de a zenekarokat nem lehet összehasonlítani.Az árak olcsóbbak valamivel, mint kint, de nekünk ez is megfizethetetlen. A kaják meg....moslék.
     
  16. #14
    oregkoma
    2010.01.28. - 16:06
    A napokban vacsoráztam a hajdúszoboszlói Kemencés csárdában.
    A sarokban lévő búbos kemencében sült az igazi kemencés lángos, amit citera zene mellett fogyasztottunk el a Kedvesemmel, majd ittunk egy-egy pohár jóféle bort.
    Nyári szezonban ide akkor kap asztalt a vendég, ha időben foglal magának.
    Kedves volt mindenki, itt kezdődik a vendéglátás.
    Én is végigettem a világot, de nincs az a portugál séf, akinek a főztjét elcserélném vele.
    Nem szeretnék olyan étterembe járni, ahová csak "megfelelő" öltözékben engednek meg és azt próbálják velem elhitetni, hogy Párizsból hozzák a zellert.
    Ezzel együtt is sok sikert kívánok mindaddig, amíg nem lesz kötelező odamenni!
     
  17. #13
    westham4
    2010.01.28. - 15:32
    Na ez az önámítás! Attól még véletlenül sem lesz jobb a magyar vendéglátás, hogy külföldi séfek dolgoznak itt és Párizsból hozzák az alapanyagokat. Mari néni zöldségeiből is lehet jót főzni, a többi csak rongyrázás... Láttam már néhány konyhát működni, van némi sejtésem a dologról.... Ja igen! És a "régi" magyar ételek újragondolása szerintem(hogy érthető legyen:SZERINTEM!) zsákutca. Aminek már most a végén vagyunk.
     
  18. #12
    1istvan
    2010.01.28. - 13:54

    Előzmény:
    #11 Basti
    ennyire nem lehetsz depis
     
  19. #11
    Basti
    2010.01.28. - 13:27

    Előzmény:
    #7 1istvan
    Nem járok ki már régóta. Azóta, mióta több a külföldi, mint a magyar és hozzájuk igazították mind az árakat, mind a zenei választékot. Gyakorlatilag arról van szó, hogy itt töredék költségért megrendeznek egy KÜLFÖLDI fesztivált, nyugati árakkal. Itt nemcsak anyagi támogatást, hanem a területet is ingyen kapják hozzá. Próbálná ezt megrendezni Londonban.
    Mi meg kapjuk a zajt, a koszt, a környezetrombolást, meg a sok szutykoslábút napközben a városban, akik nem átallják kiáztatni a szutykot a testükből a tiszta fürdőinkben, de közben meg a közeli Auchan áruház előtt cigit kéregetnek.
     
  20. #10
    1istvan
    2010.01.28. - 12:36

    Előzmény:
    #8 Bilulla
    nézd ezen az alapon ne járj színházba, hangversenyre, ne utazz vonaton, ne vegyél benzint.
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 29 db -

hirdetés

HETILAP

hirdetés