Kiakadt a pécsiekre a magyar világsztár

Félhold és kereszt

Halász Csilla
- korkep@hetivalasz.hu
Utolsó módosítás:
2012.05.21. - 05:34
Létrehozás:
2010.05.28. - 10:41
2010.05.28. - 10:41
 

Legyen általános erkölcsi felemelkedés - ezt várja az új kormánytól Sebestyén Márta. A népdalénekes, aki most nyerte el - első magyarként - az UNESCO Művész a békéért kitüntetését, lapunknak elmondta: méltatlan volt, ahogy a napokban Pécsett, az Európa Kulturális Fővárosa rendezvényén a külföldi művészekkel bántak.

hirdetés
 

A kultúrák közötti párbeszédért tüntették ki - épp akkor érkezett a hír, amikor egy török és egy görög művésszel lépett fel a pécsi dzsámiban.

Az elismerés nagy öröm volt, ugyanakkor Pécsett csalódás ért. Az Európa Kulturális Fővárosa programjairól szóló 178 oldalas kiadványban egy szó sem volt arról, hogy fellépek a városban, s így világhírű vendégeimet sem említették.

Lehet, hogy később derült ki a program, mint ahogy a kiadvány készült?

Nem. Tavaly augusztusban kaptam a felkérést a Művészetek és Irodalom Házától. Éppen Kréta szigetén tanítottam, ahol a klasszikus oszmán zenét játszó Derya Türkan török kemendzseművész is jelen volt. Mondtam neki, jöjjön velem, hiszen Isztambul is Európa kulturális fővárosa. Elhívtuk még Sofia Lambropoulou görög kamunművészt, vele is többször felléptem már. Fontosnak tartottam, hogy a török kultúrát Magyarországon ne a dervisbulival és a hastánccal azonosítsák. Erre azt sem mondta nekik senki, hogy fapapucs.

A külföldi vendégek is úgy érezték, nem kapnak kellő figyelmet?

Amikor a szállodában Derya Türkan lapozni kezdte a kulturális főváros programjairól szóló kiadványt, látszott rajta, mennyire meglepte, hogy nem vagyunk benne. A velünk lévő görög újságíró is csalódott volt, hogy sehol egy plakát. Tőlem a Facebookon kérdezték külföldiek, mondjam meg, Pécsett vagyok-e, mert nem találják a programot a Pécs 2010 honlapján. Sok fesztiválon részt vettem már, de még sosem tapasztaltam, hogy ennyire nem becsülik meg a meghívott művészt.

Végül mégis telt ház volt a katolikus templomként működő dzsámiban, ahol Balassi Bálint korának zenéjét idézték meg.

Valóban telt ház volt, fantasztikus közönséggel, de a koncertet szervező Művészetek és Irodalom Háza is mindent megtett a sikerért. Nagy álmom volt egyébként, hogy egyszer a dzsámiban énekelhessek. Méltóbb helyszínt el sem tudtam volna képzelni egy magyar- török programra, mert itt építészetileg is találkozik a két kultúra: a félhold, a török imafülke és a kereszt egyszerre van jelen.

Idén kétszer is járt már Isztambulban. Ott milyen hozzáállást tapasztalt?

El voltam ájulva attól a felkészültségtől és a szeretettől, amellyel körülvettek. Nem tudom, mennyi kitüntetést kellene még kapjak ahhoz, hogy egy ilyen rendezvény itthon is kellő figyelmet érdemeljen.

A Művész a békéért kitüntetés milyen kötelezettségekkel jár?

Az elismerés nem jelent más kötelezettséget, mint ami eddig is találkozott az elképzeléseimmel: hogy két éven keresztül hangsúlyozzam a kultúrák párbeszédének fontosságát. Megtisztelő, hogy az 1995 óta létező kitüntetést magyarként én kaptam meg először. A bolgár főigazgató és a görög szekcióvezető azért is támogatták, hogy elnyerjem ezt a címet, mert ezeken a nyelveken rengeteget énekeltem.

A hír megjelent, de ön is csak a közeli napokban veszi át az UNESCO főigazgatójának megbízólevelét.

Valóban, a főigazgató megbízólevelét Bogyay Katalin UNESCO-nagykövet és Hámori József, a Magyar UNESCO Bizottság elnöke adja át a brit nagykövetségen június 1-jén. De a hivatalos beiktatás ősszel lesz Párizsban.

Addigra már idehaza is kiderül, milyen változások lesznek az ország életében. Mit vár az új kormánytól?

Nagyobb igazságosságot, értelmesebb lépéseket és betarthatóbb szabályokat. Én is kényszervállalkozó vagyok, pedig a vállalkozáshoz nem értek. Az sem baj, ha nem akkora az adóbevallás, mint egy söralátét, de egy A4-es kottapapírnál ne legyen nagyobb. Sok mulasztást kell pótolnia az új kormánynak. Meg kell védenie az embereket nemcsak az árvíztől, hanem az erkölcstelenségtől is. A sok ellopott pénzt vissza kell szereznie, és a ne lopj, ne hazudj parancsolatokat be kell tartatnia mindenáron.


 

SEBESTYÉN MÁRTA
énekes, 1957-ben született Budapesten.

Kitüntetései: Liszt Ferenc-díj, Kossuth-díj, Prima Primissima díj, Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztje. Állandó partnere Bolya Mátyás és Szokolay Dongó Balázs. • Gyakran szerepel a Gryllus testvérekkel.

 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/korkep/felhold-es-kereszt-29620/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
414

Kapcsolódó cimkék

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 28 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #28
    narancsvirág
    2010.05.31. - 14:21

    Előzmény:
    #27 ticcsi
    Örülök és köszönöm:-)
     
  2. #27
    ticcsi
    2010.05.31. - 12:18

    Előzmény:
    #26 narancsvirág
    Egyetértünk, én is kadvelem, de az gyanús, hogy csak vele történt ilyen.
    Ha meg igaz, akkor a szervezőknek elnézést kell kérniük tőle
    Ezért írtam: a másik felet is megkellett volna kérdezni
    Halász Csillának csak pár telefonjába került volna
    Szép napot!
     
  3. #26
    narancsvirág
    2010.05.30. - 21:08

    Előzmény:
    #24 ticcsi
    Valószínűnek tartom, hogy mi más dimenzióból nézzük, hallgatjuk őt. Én sok vele készült riportot láttam, olvastam és soha nem volt nagyképű. (Bár lenne neki mire.) Oscar díjas filmzenében énekelt, Japán császár előtt, államfők, az angol királyi család meghívásának tett eleget és itthon, 1974-től minden zenei kitüntetést megkapott. A zene nagykövete és méltón képviseli hazánkat.
    Törekvései előtt kalapot kell emelni, a jövő nemzedékének zenei oktatását és a humanista gondolkodást okít nagy szeretettel és hozzáértéssel.
    Szép estét!:-))
     
  4. #25
    ticcsi
    2010.05.30. - 20:09

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    Ez roppant gyenge volt, rugaszkodj neki mégegyszer
    Márta azt nyilatkozta a cikkben:"méltatlan volt, ahogy a napokban pécsett Európa Kultúrális Fővárosa rendezvényén a külföldi művészekkel bántak"
    Ha ez igaz akkor az baj , de szerintem nem így történt.
    A hv a másik fél álláspontját ismét nem közölte
    A Csík zenekart és a többi világsztárt nem hallottam panaszkodni
    Persze lehet ők is így éreztek, de nem hiszem
    A hv utánajárhatott volna
     
  5. #24
    ticcsi
    2010.05.30. - 20:00

    Előzmény:
    #19 narancsvirág
    Igazat is adok neki, meg nem is
    Én tényleg becsülöm őt művészetéért tudásáért
    De a nagyképüséget nem szeretem
    Sajnos nem láttam a műsort
     
  6. #23
    Zsusztina
    2010.05.29. - 18:55

    Előzmény:
    #18 ticcsi
    Akkor ezek szerint benne voltak a műsorfüzetben.

    Mondjuk én annak ellentmondanék, hogy a S. Márta szerény, de ha a daloló tudását nézzük, akkor ez valahol érthető, ha nem is szimpatikus.

    Én emlékszem egy esetre, hogy Budapesten a Feneketlen-tónál adott volna a Csík zenekarral egy ingyenes koncertet, de csak nagyon kevesen voltak a nézőtéren. Amikor ezt látta, fogta magát és elment. A zenekar aztán nélküle zenélt nekünk. Hát ez se vall éppen szerénységre.

    Azért vannak rajta kívűl még nagy tudású népdalénekesnők, csak azok kevésbé vannak sztárolva.
     
  7. #22
    narancsvirág
    2010.05.29. - 18:11

    Előzmény:
    #21 kergebirka
    Egyetértek veled. Én is a hetvenes évek végétől kísérem figyelemmel és nagy tisztelője vagyok. Több koncertjén voltam a családommal együtt és sokszor meghallgatjuk őt az otthonunkban is.
     
  8. #21
    kergebirka
    2010.05.29. - 12:35

    Előzmény:
    #16 narancsvirág
    Aki nem hallotta egy csodálatos élménnyel szegényebb . Magam '74-ben hallottam először . Táncház , Kassák , Sebő klub , Nagy Idők !
    Csak sajnos a Legényes ellen már recsegve tiltakoznak az ízületek ;-)
     
  9. #20
    narancsvirág
    2010.05.29. - 11:10

    Előzmény:
    #0 bicnicc
    :-)))))
     
  10. #19
    narancsvirág
    2010.05.29. - 08:37

    Előzmény:
    #18 ticcsi
    Az első mondatban igazat adsz Eszternek, utána pedig ellentmondóan nyilatkozol.
    Akkor most mi is az igazság?
     
  11. #18
    ticcsi
    2010.05.29. - 08:32

    Előzmény:
    #17 VincsEszter
    Igazad van.
    Pécsi vagyok és ez nagy szégyen a városnak
    Persze a z igazsághoz hozzátartozik, a programfüzetben , ami itt van előttem, benne van
    Sebestyén Márta május 22 Kászim pasa dzsámija , belépőjegy 1900és 1400.
    Nagyobb hírverést is megérdemelt volna, de többen semmiképpen nem fértek be a helyszínre
    Nem a koncerttel, a közönséggel és a részvétellel volt baja, hanem, hogy nem kellőképpen nyalták a seggét a koncert előtti hónapban
    Szinte naponta világhírességek lépnek fel(reggie, táncház, Csík zenekar, Chopin művek világhírü művészek előadásában,Pannon filharmónikusok stb. stb.), mindenkit piedesztálra kellene emelni, de ezt csak Márta nehezményezi
     
  12. #17
    VincsEszter
    2010.05.28. - 21:00

    Előzmény:
    #1 adekvalt
    Netán a programszervező(k)nek illett volna küldeni felkért művészeknek a programfüzetből, nem de? Nehogy már az ezeregy helyre elkötelezett művész dolga legyen a programfüzet pontosságának ellenőrzése! Ez a programfüzetet összeállítók szegénységi bizonyítványa, hogy pont Sebestyén Márta és az ő tiszteletteljes vendégei kimaradtak.
     
  13. #16
    narancsvirág
    2010.05.28. - 18:24
    Én a magam részéről nagyon büszke vagyok Sebestyén Mártára.
    Ő valóban nagy művész és nagyon szerény.
    A hozzászólók közül talán sokan nem is hallották még énekelni és nem ismerik az emberi oldalát sem. (Oktat és jó hírünket öregbíti világszerte.) Azért írnak itt egyes hozzászólók (politikai színezettel) marhaságokat és rosszindulatú megjegyzéseket.
    A világ minden szegletében elismerik, szeretik.
    Igaza volt és abban is, hogy hangot adott nemtetszésének.
    A fanyalgások helyett legyünk büszkék rá, mert manapság nincs sok dolog, mellyel mi, magyarok büszkélkedhetünk!
     
  14. #15
    borso
    2010.05.28. - 18:23

    Előzmény:
    #0 sagdiyev
    Angol beteg! Angol beteg! Angol beteg!!
    Mikulás.
     
  15. #14
    borso
    2010.05.28. - 16:49

    Előzmény:
    #10 Honfitárs
    Arról nem tehetek, hogy nem láttál kommenteket tőlem! A kaptiális idóta barom gondolom Te lehetsz! Hiába olvasom el 60-szor, mivel ezt mondtad 30-szor kevés lenne - nekem változatlanul az a véleméynem hogy a művésznő elszállt magától. Nem is kicsit!!
    El ne hidd magadról, hogy tévedhetetlen vagy! Sebestyén művésznő amióta Dobrev a barátnője, sokat képzel magáról. Válasszon jobb menedzsert magának!
    Hajrá Pécs!
     
  16. #13
    borso
    2010.05.28. - 16:43

    Előzmény:
    #9 pimepime
    OK!
     
  17. #12
    bvalek2
    2010.05.28. - 16:43

    Előzmény:
    #7 pimepime
    Hohó, de még hogy ne hogy ne már, sőt, de még mennyire! Felvilágosítlak, hogy a kollektív büntetés az elvtársak jó szokása, de nyilván mindenki magából indul ki... Ha két rettegés között még antiszemita hangnemet is sikerül kihámozni az írásomból, egy kisteherautónyi piros bögrét szavazok meg neked!
     
  18. #11
    Vakegér68
    2010.05.28. - 15:37

    Előzmény:
    #10 Honfitárs
    Annak a művésznek, akiből hiányzik a művészettel szembeni alázat és a mások iránti tolerancia és empátia, annak nagyon hamar leáldozik a csillaga és a félholdja is! Profi művésznek nem a helyszínen kell szembesülnie a tényekkel. Ez már az ő vagy a menedzsere hibája. Utóbbi esetben azt ajánlom, hogy cserélje le a menedzserét! Szerényebben, szerényebben, szerényebben! A cikkben említett "világhírű" művészekről különben vajmi kevés található az internetes keresőkben!
     
  19. #10
    Honfitárs
    2010.05.28. - 14:37

    Előzmény:
    #8 borso
    Nem tom ki vagy? Régebben nem láttam, kommenteket tőled.

    Én magam, pedig ritkán szoktam személyes megjegyzést tenni másra, de te, 1 kapitális idióta vagy.

    Meg egy javaslat neked. Olvasd el úgy 10-15 alkalommal cikket és hátha rájössz, miről is beszélt az énekesnő.
    De lehet neked a 30x is kevés lenn.
     
  20. #9
    pimepime
    2010.05.28. - 14:27

    Előzmény:
    #8 borso
    Vettem: Pécsett, Pécsett, Pécsett....
    balek2
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 28 db -

hirdetés

HETILAP

hirdetés