Csillag születik: szétverik magukat a versenyzők

Dévényi István
- napijegyzet@hetivalasz.hu
Utolsó módosítás:
2012.02.02. - 19:28
Létrehozás:
2009.12.04. - 05:23
2009.12.04. - 05:23
 

Az egyik szemem sír, a másik meg nevet. Örülök is meg nem is. De alapvetően mégiscsak az van, hogy nem értem a Csillag születik című műsort.

hirdetés
 
A siker, a nézettségi rekord oké; a sok totális hulladék közepette örvendez a nép, hogy egyáltalán, illetve végre pozitív történetekkel is találkozhat. A semmiből jövő "senkik" egyszerre naggyá lesznek, kiderül, hogy titkos tehetségekkel teli a Kárpát-medence, dagad a honfiúi kebel. Szóval a közönség "feladata" rendben van, ellentétben a szolgáltatói résszel.

Mert mégis hogy a bánatba lehet összeereszteni a popénekest a néptánccsoporttal meg a repülőgépmodellt irányítgató kamasszal? Mi a mérce? A küszöb? A megmérettetés mértékegysége? Az összehasonlítási alap?

Ha énnekem szívem csücske, hogy valaki klasszikusok diszkóritmusbanra lebegtesse a fejem fölött a méteres repcsijét, akkor nincs az a kalotaszegi legényes, aminek hatása alá kerülve átszavaznék az ellenfélre. Akkor mire is alapozzák az össznépi szimpátia mérését?

No, de engem, mint táncházi passzivitásba vonult öregecskedő nép táncost, az RTL Klub Csillag születikjéből a folklórban támadt legújabb mozgalmi irány érdekel leginkább. Az, amikor minimum féltucatnyi fiatalember kiáll a színpadra, és egyrészt szanaszét veri magát, mert az a macsó fíling, másrészt meg értelmezhetetlen környezetbe helyezi a férfitáncot, hogy úgy tűnjön, több van ebben, mint ami. Régi idők focija - elnéptáncolva. Dermesztő. A zsűrinek tetszik. A tévénézőknek is. De ez itt az RTL Klub, tehát a véleményazonosság sem jelenti, hogy jó, amit jónak mondanak.

Amikor 1988-ban először jártam Erdélyben, azonnal rájöttem, hogy ez a Magyarországra szakadt táncházmozgalom nem az igazi. Hogy a népzene, néptánc kikerült eredeti környezetéből, és mélyebb tartalom nélküli felszínes bulialkalommá lett. Mondjuk, mi, anyaországi ifjak elóbégattuk az V. kerületi Molnár utcában hajnalok hajnalán a szívszaggató katonakísérőt, mert sok liter tokaji hárslevelű után olyan volt a hangulat, de mi köze volt ennek ahhoz, amikor a magyar fiatalemberek énekszóval bemasíroztak a szamosújvári laktanyába román fegyveres szolgálatot teljesíteni, ugyebár.

Vagy megtanultuk ugyan gyönyörűségesen táncolni a széki lassút, de hogy igazából mit is jelent mindez, csupán akkor derült ki számunkra, amikor láttuk az őszintén népviseletbe öltözött széki párokat helyben, a döngölt padlójú, fagerendás plafonú, apró ablakú, fülledt, épp hogy megvilágított, rozzant, jobbágykékre festett viskóban tánccal párt választani.

Természetesen nem lehet és nem is kell mindent átmenteni. A táncházmozgalom így is elképesztő értékmentéssel és értékteremtéssel írta be nevét a kultúrtörténetbe. De ha már az RTL Klub kreatívjai arra vállalkoztak, hogy tehetségeket keresnek és tálalnak a nagyérdemű elébe, akkor az sem ártott volna, ha megismerik a favorizált műfajok alapvető jellemzőit. Néptánc nem egyenlő vadul lábakat csapkodó előadókkal. Táncszínház nem egyenlő eltúlzott gesztusokkal jópofizó srácokkal. Ugyan a nézők szavaznak, de az RTL Klub sara (felelősséget írtam volna legszívesebben, de minek), hogy végül kit emelnek pajzsra.

És akkor arról még nem is szóltam, hogy mi lett az előző szériában világra szült kiscsillagokkal.
 
Megosztom:
0
cikk értékelése
/media/csillag-szuletik-szetverik-magukat-a-versenyzok-25480/
jelenlegi érték
szavazatok száma:
201

Kapcsolódó cimkék

Kapcsolódó hozzászólások

További hozzászólások

Összesen 9 db -

Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
  1. #9
    zsil
    2009.12.07. - 09:56
    Bocsánat, hogy elkanyarodom, de a témánál maradva:

    Nem szeretném megbántani, de Vásári Andrétól kiráz a hideg!

    Megnéztem két ilyen műsort, elismerem, hogy szép szoprán hangja van, mégis.
     
  2. #8
    stirlicc
    2009.12.04. - 18:24
    #5 Cassandra

    A nevek (nickek) védettek, ugye? Az nem nyelvi kérdés. Egy azonosító. Az én nickem így néz ki. Pont.

    Hogy miért ezt választottam? Mert ahol először felmerült, ott a -tz végződésű már foglalt volt. Azóta használom (úgy 6-7 éve). Így van az e-mail-címemben, egy fotós oldali regisztrációmban, itt, máshol. Lehetne a nickem x378s16wqh, akkor sem kérdeznéd, hogy akkor most a nyelvtan hogy is van...
    Én sem kérdem, ZETA73 vagy balint60 miért ezt a nicket választotta.
     
  3. #7
    ZETA73
    2009.12.04. - 17:49
    Az első mondatból kimarad a műsorokat. Helyesen: "Az ilyen típusú műsorokat..."
     
  4. #6
    ZETA73
    2009.12.04. - 17:44
    Az ilyen típusú -korábbi tapasztalataim alapján- nem nézem, és nem is fogom megnézni. Álláspontom Dudus beírásához hasonló.
    Aki már utazott együtt olyan óvodáskorúakkal, akik a hosszú úton -csak önmaguk szórakoztatására - verselnek, illetve ovis dalokat énekelnek, esetleg megnézhetett egy-egy általános iskolai néptánc bemutatót, az jól tudja, a csillagok köztünk járnak. És ez azért szép, mert valóságos, természetes, és igaz.
    Ellentétben az önmagától beájult zsűrivel, az önjelölt sztárok színvonaltalan, ám „érdekes” produkciójával, a hamis csillogással.
     
  5. #5
    Cassandra
    2009.12.04. - 17:34

    Előzmény:
    #1 zsil
    T. stirlicc úr!
    Egy humorosnak szánt szóra egy komoly , hosszú hozzászólást írt.
    Ezek után kérdezzem meg Öntől, hogy miért két c-vel írja a nick nevét? Helyesen tz.
    Távol vagyunk egymástól, mint Homérosz és a második világháború.

    Kedves István! Miért változozott a megjelenés?
     
  6. #4
    zsil
    2009.12.04. - 12:45
    Elnézést, OFF lesz, de:
    Miért nem vagyok képes rálelni egy csomó Topicra?

    Irgalmatlanul nehezen megy a keresés /tudom, állandóan javul az ügy/, sokan a Fidesz honlapjáról is ezért szoktak le, az ottani moderálási időt nem is említve!
     
  7. #3
    Dudus
    2009.12.04. - 10:35
    Kedves Dévényi Úr!

    Tökéletesen igaza van,de én kicsit tovább mennék.Sajnos az igénytelenség nem csak a néptáncra vonatkozik hanem az egészre úgy ahogy van.Ha megnézzük az egész zsűriben egy szakember van aki tudja,hogy mit is lát az a Szirtes Tamás...a többi csak azért van ott mert megfizetik öket.Sem a Hernádi sem a Szonja nem a szinitudásukkal vagy a hangjukkal érvényesültek...Fáy Úr meg egy kissebségi komplexusokkal megáldott ember...talán nem csoda,hogy még mindig az édesanyjával él a látottak alapján.Valamikor volt egy KI Mit Tud...talán azt kellene alapnak venni,ahol minden műfajnak elismert szakértöi ültek a zsűriben.Nem véletlen,hogy az ott feltüntek ma az ország vezetö művészei.Én ott látom a bajt,hogy ez az egész nem a valós tehetségek segitéséröl szól,hanem a pénzröl ami az sms-ekböl befolyik...a többi amit látunk csak egy bohózat.
     
  8. #2
    stirlicc
    2009.12.04. - 08:21
    Kedves Dévényi

    Az írással egyetértek, de a kereskedelmi tévék által terjesztett, nyelvileg teljesen hibás ragozott fordulatok újraragozásával nem (vesd össze 'Jóban, rosszban', 'Barátok közt' műsorcímek mindenféle újraragozott alakjai).

    Hogy a fenében lehet jó ízléssel leírni egy nyelvileg igényesnek szánt portálon azt, hogy "valaki klasszikusok diszkóritmusbanra lebegtesse" fordulatot (v.ö: "x y megcsalta z-t a Jóban, rosszbanban", vagy "kövesse az eseményeket a Barátok köztben", pfúj). Mi az hogy "diszkóritmusbanra"? Bár nem vagyok sem totális, sem speciális (funkcionális) analfabéta, de úgy néztem erre a fordulatra, mint borjú az új kapura. Többször újra kellett olvasnom, mindig egy szóval visszább lépve az olvasás elejét kiválasztva, mire felfogtam, mit akar mondani a szerző.

    Ismerem közkedvelt, a Narancsban publikáló nyelvész professzorunk véleményét, hogy mi számít nyelvileg hibásnak, de kérdem én, mi értelme az angolban az elöljárók (mindet külön-külön írva) használata okán viszonylag logikusan használható (bár ott sem mindig "szép") fordulat automatikus "átkonvertálására" azzal, hogy az így létrejövő ragok egymásra torlódnak és értelmüket vesztik?

    Miért nem lehet legalább egy idézőjellel (és kötőjellel) érthetővé tenni a szándékot, mondjuk így "klasszikusok, diszkóritmusban"-ra? (plusz vessző, bár nekem így sem nagyon tetszik, de legalább egy olvasásban érthető) Miért kell az angol nyelv végletes tömörítési technikáit gondolkodás nélkül átvenni, alkalmazni mindenben? Hogy könnyebb legyen majd egyszer a Google fordítóprogramnak egy, az angolra vasalt magyar nyelvvel?

    Tényleg csak kérdezem, és megértem, ha nincs rá válasz. Helyesen szépen, választékosan és igényesen beszélni, írni ugyanis nem elsősorban logika vagy külső elvárás, hanem belső igényesség kérdése. Még a még annyira tömörítésre épülő netes kommunikációban is...
     
  9. #1
    zsil
    2009.12.04. - 07:33
    Tisztelt Dévényi István!

    Kiváló elemzés!
    Valóban szétverik magukat a versenyzők !

    Ami nekem nagyon tetszik az ügyben, hogy két-három ember /zsűritag/ mindent össze tud vetni egymással! Nem számít, almát a körtével, sebaj, úgyis a közönség fogja kimondani a verdiktet.

    "Mi a mérce? A küszöb? A megmérettetés mértékegysége? Az összehasonlítási alap?"
    ***
    Talán az, hogy melyik csillag körül nagyobb a por!

    Akinek többen nyomják az SMS-szavazatokat, abból lesz üstökös!

    Akkor meg minek a műsor!?
    Elég lenne beküldeni az SMS-eket, akinek gazdagabb az apja, abból lesz valaki, akinek nem, az hányhatja a cigánykereket előre-hátra-oldalra és felfelé is, akkor is csak dáig jut, mint az első bukfencével.
     
Új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
További hozzászólások

Összesen 9 db -

hirdetés

HETILAP